• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188854
+
-

مردانی از جنس مناجات

شیخ محمدحسین زاهد را ابتدا به شیخ محمدحسین نفتی و بعدها، به شیخ محمدحسین زاهد می‌شناختندش. نفس بسیار پاک و بانفوذی داشته. حتی بزرگان نیز‌ به مجلس مناجات‌خوانی او می‌آمدند. چهار، پنج هزار نفر افتخار شاگردی او را داشتند. بسیار زاهدمسلک بوده و اعتنایی به دنیا نداشته. از طریق نفت‌فروشی زندگی‌اش را می‌گذرانده. کافی بوده بسم‌الله را شروع کند تا همه بزنند زیر گریه. در کار تدریس زبان عربی هم دستی داشته به همین علت می‌توانسته مناجات‌های وارده ر‌ا با دقت فراوان بخواند. در مسجد امین‌الدوله،‌ماه رمضان که می‌آمده، 30 شب، شب‌زنده‌داری می‌کردند؛ مناجات می‌خواندند. جوری که این مسجد، به مسجد شب‌زنده‌داران معروف شده بود. دعای
ابوحمزه ثمالی را‌ 2 ساعت تمام، ایستاده و با گریه می‌خوانده؛ به گونه‌ای که محاسنش خیس می‌شده. ابتدا در مسجد جامع احیا می‌گرفته، جمعیت که زیاد شد، سر از مسجد امین‌الدوله در آورد. چنان نفس گرمی داشته که بعضی‌ها در مناجات‌هایش، از هوش می‌رفتند.

سیدعلی میرهادی

این مناجات‌خوان نیز  از اهالی مسجد امین‌الدوله است؛ جایی آرام نشسته در پایین‌تر از چهارراه سیروس. جایی که هنوز، نامی و نشانی از شیخ محمدحسین زاهد و سیدعلی میرهادی دارد. به منبر تکیه می‌زد و مناجات می‌خواند؛ 32سال تمام. باصفا بود؛ همراه نفسی گرم. دهه دوم صفر را‌ کنار حاج آقا ربانی، در همین مسجد امین‌الدوله زیارت عاشورا می‌خواند. روز عرفه نیز دعای این روز را قرائت می‌کرد. در شب‌های‌ماه مبارک نیز ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر و دعای افتتاح را می‌خواند. در شب‌های قدر‌ماه مبارک نیز‌ دعای ابوحمزه ثمالی را با معنی می‌خواند؛ یک هفته‌ای هم طول می‌کشید. مرگش را هم پیش‌بینی کرده بود. خواب دیده بود که در حال مناجات‌خوانی است و بلندگو را از مقابلش برداشته‌اند. این یک هفته را غنیمت شمرده و راهی زیارت امام‌ رضا(ع) شده بود. در عید قربان هم بود که سفر دنیایی او به پایان رسید و راهی سفر آخرت شد.

 حاج حسن ارضی

عموی حاج منصور ارضی معروف است و البته بزرگ خاندان ارضی در مناجات‌خوانی و دعا و ذاکر بودن. نزد استادان و ذاکران شناخته شده‌ای تعلیم دیده و حاج منصور و حاج حسین و مهدی ارضی و گروهی دیگر از مداحان، دست‌پرورده اویند. دعاخوانی‌های پنجشنبه‌های او در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، معروف بوده؛ آن هم درحالی‌که همزمان 17مراسم کمیل‌خوانی دیگر در حرم تشکیل می‌شده. جمعیت زیادی در کمیل‌خوانی‌های او جمع می‌شدند.

 سیدجواد ذبیحی

او‌ از مناجات‌خوانان مطرح رادیو بود‌ و مرد بی‌رقیب 2 دهه مناجات‌خوانی رادیو. مناجات‌های نیمه شب و سحرگاهان او در‌ماه مبارک، هنوز جزو خاطرات فراموش نشدنی سن و سال گذشته‌ها است. ردیف‌های آوازی را خوب می‌شناخت و مقلدان بسیاری هم دارد. مؤذن و مداح نیز بوده؛ اذان او از صدا و سیمای ایران، بسیار پخش شده و می‌شود.

 استاد حسین صبحدل

استاد قرآن، اذان، مناجات و دعا بوده. تلاش‌های فراوانی هم صورت داد تا مناجات‌خوانی در رادیو، شکل و شمایل بسا‌مان‌تری بگیرد. وسواس و دقت فراوانی هم در این امر به خرج می‌داد. کارهای فرهنگی او در این حوزه، واقعاً ستودنی است. مساجد قبا، هدایت و ارگ نیز‌  شاهد دعاخوانی‌ها و مناجات‌‌های او بوده‌اند.

 سیدقاسم موسوی قهار

او را با دعای سحر‌ماه مبارک به یاد بیاورید. در روزگاری که نشانی از مناجات‌خوانان بزرگ نیست، چهره‌هایی چون او، می‌توانند بازگشای این راه باشند. بیشتر در دستگاه‌های شور و ماهور می‌خواند و صدایی پرحجم و گیرا داشت. تقریباً با صدای گیرای خودش، تمام دعاها و زیارت‌های مفاتیح را خوانده است.

 حاج منصور ارضی

از مجلس‌های حاج منصور ارضی چه می‌توان گفت؟ مناجات‌خوانی را که در گوگل سرچ بزنید، نخستین صفحه‌ها، متعلق به دانلودهای مناجات‌خوانی‌های اخیر او در مسجد ارگ است. اشعار پرمغزی را انتخاب می‌کند و سوزناکی صدای او را پایانی نیست. او، سابقه دعاخوانی در جبهه‌های دفاع‌مقدس را دارد و مسجد ارگ، جایگاه همیشگی او است.

 حاج ماشاءالله عابدی

حاج ماشاءالله عابدی را این شب‌ها در مسجدالشهدا می‌توانید پیدا کنید و پای دعاخوانی‌های او بنشینید. این معلم و خطیب، از شاگردان سیدعلی میرهادی است و به همان سبک و سیاق کارش را دنبال می‌کند. در منطقه شهید محلاتی، می‌توانید سراغی از او و مجلسش بگیرید.

 حاج رضا بکایی

حاج رضا بکایی را‌ می‌توانید در مسجد امام حسین، در همین میدان پیدا کنید و پای دعاخوانی‌هایش بنشینید. البته در مساجد دیگری چون مسجد سادات اخوی نیز‌ ردپای او را می‌توانید مشاهده کنید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید