• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188808
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjVn7
+
-

بازگشایی درهای باغ تاریخی تهران

در پنجاه‌ویکمین رویداد امید و افتخار شهرداری تهران «دژ باغ کن» و «زائرسرای عموعباس» افتتاح شدند

گزارش
بازگشایی درهای باغ تاریخی تهران

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

محله کن کم‌کم سامان می‌گیرد؛ با پروژه‌های محیط‌زیستی و گردشگری که شهرداری از یک‌سو در این محدوده کهن و البته خوش آب‌و‌هوای تهران به اجرا درمی‌آورد و طرح‌های تفصیلی و موضوعی از سوی دیگر که باعث می‌شوند تا اهالی آن بتوانند خانه‌های خود را نو کنند.
دیروز نخستین رویداد امید و افتخار سال جدید به بهره‌برداری از مجموعه ورزشی - خدماتی دژباغ کن اختصاص داشت؛ رویدادی که با حضور علیرضا زاکانی، شهردار، مهدی چمران و پرویز سروری، رئیس و نایب‌رئیس شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام احمدعلی قانع، امام جمعه کن و تعدادی دیگر از مدیران شهری پایتخت و جمعی از ساکنان این محله برگزار شد. این رویداد، پنجاه‌ویکمین پویش امید و افتخار شهرداری تهران به‌حساب می‌آید که در جریان آن، به‌صورت ویدئوکنفرانس، مجموعه تفریحی «سرای عموعباس» در محله «نفرآباد» منطقه۲۰ تهران نیز به بهره‌برداری رسید.

تحقق عدالت و کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر
شهردار تهران در مراسم دیروز با تأکید دوباره بر لزوم تحقق عدالت و کاهش فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب شهر تهران گفت: «از نکات مورد توجه شورای ششم تحقق عدالت و کاهش فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب شهر تهران بود. یکی از مظاهر این بی‌عدالتی نیز در مناطق بالایی تهران است؛ مثلا در همین محله یک طرف رودخانه کن وضع مناسبی دارد و سمت دیگر آن دارای وضعی کاملا نامناسب است؛ به‌نحوی که درصورت رخداد بلایای طبیعی این منطقه آسیب‌پذیرتر از سایر بخش‌ها خواهد بود. در مدیریت شهری جدید می‌خواهیم پرونده‌های به‌جا مانده از قبل را ببندیم و پرونده بازی برای آینده برجای نگذاریم.»

ساخت‌و‌ساز در باغ‌های کن؛ خط قرمز مدیریت شهری
علیرضا زاکانی در رابطه با مصوبه کمیسیون ماده ۵ پیرامون ده کن، گفت: «ده کن به 4قسمت تقسیم شد؛ نخست ۳۰۰هکتار منطقه کوهسار، دوم ۱۸۰هکتار باغ خرمالو که قرار است آن را تبدیل به تفرجگاهی برای شهروندان تهرانی کنیم و مدیریت آن را نیز به‌خود مردم کن بسپاریم تا منبع درآمدی برای ساکنان این محله باشد، سوم ۷۹هکتار منطقه مسکونی که چالش اصلی ما نیز مرتبط با این ناحیه است و چهارم ۱۶۰هکتار توتستان که وضعیت مناسبی ندارد و هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده است. در جلسه بعدی کمیسیون، پرونده ده کن تکمیل می‌شود و با این کار یکی از چالش‌های چند 10 ساله مردم حل خواهد شد. ما بناست در کن کاری کنیم که هویت این منطقه حفظ شود و جایگزین بافت سنتی آن برج‌های بلندمرتبه نشود؛ به همین جهت یکی از خطوط قرمز ما ساخت‌وساز در ۱۸۰هکتار از باغ‌های کن است. البته زمینه را برای ساخت‌وساز در ۷۹هکتار منطقه مسکونی کن که ۵هزار شهروند در آن ساکن هستند هم فراهم خواهیم کرد.»

رشد 62درصدی ساخت‌وساز در بافت فرسوده
سکاندار پایتخت در رابطه با اقدامات مجموعه مدیریت شهری پیرامون نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: «رشد ۶۲درصدی ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده از اتفاقات خوبی است که نوید کاهش مشکلات در آینده را می‌دهد. توصیه کلامی به مردم در رابطه با رعایت مسائل ایمنی خوب است، اما کافی نیست. باید زمینه را برای میدانداری مردم و نوسازی بافت‌های فرسوده توسط خود آنها فراهم کرد. در همین رابطه در کمیسیون ماده ۵ ساماندهی ده‌ونک، اسلام‌آباد و نفرآباد تصویب شد.»

دژباغ کن، موتور محرک توسعه محله
سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران هم دیروز با اشاره به این نکته که ده کن بعد از شهرری با بیش از 6هزار سال تاریخ، از قدیمی‌ترین محلات تهران است، گفت: «در محله نفرآباد پس از سال‌ها در کمیسیون ماده۵، مشکل مردم این منطقه حل شد و امیدواریم افتتاح دژباغ کن هم بتواند به‌عنوان موتور محرک توسعه این محله ایفای نقش کند. در محله کن اماکن تاریخی متفاوتی داریم و در یکی از تاریخی‌ترین محله‌های تهران هستیم و بسیاری از اتفاقات خوب گردشگری به واسطه بافت تاریخی و آب و هوای خوب در این محله رقم می‌خورد. پروژه دژ باغ کن، ازجمله پروژه‌های محرک توسعه است تا راه را برای رونق محله‌ها فراهم کند. از ابتدای کار خواهش می‌کنم تدبیری اندیشیده شود تا این پروژه بتواند نقش خوبی ایفا کند.»

افزایش صدور پروانه در بافت فرسوده
حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پنجاه‌ویکمین رویداد «امیدوافتخار» با بیان اینکه سال گذشته آمار صدور پروانه افزایش پیدا کرد، گفت: «10سال در صدور پروانه برای مسکن در رکود بودیم و سال گذشته به‌دلیل اتفاقات بد فصل پاییز سال سختی بود، اما این تهدیدها در همین سال به فرصت تبدیل شد. در مناطق یک تا 3 کاهش صدور پروانه داشتیم، اما در مناطق بافت فرسوده افزایش این امر را مشاهده کردیم. مسکن از رکود درآمد و ۶۲ درصد ساخت‌وساز در بافت فرسوده افزایش پیدا کرد. صدور پروانه ساخت‌وساز در سال گذشته به ۳۷۰۰مورد رسید.»

افتتاح فاز دوم کارخانه سیمان
معاون شهردار تهران با بیان اینکه امسال قرارگاه جهادی با 2هدف به فعالیت می‌پردازد، گفت: «رهبری در شعار امسال که مهار تورم بود با صراحت به موضوع تولید مسکن پرداختند و همه موظف هستیم این اصل فراموش شده که برخی با غفلت باعث کاهش آن شدند را افزایش بدهیم. امسال نخستین هدف تحقق تفاهمنامه‌هایی است که داشتیم و امیدوارم تا اواخر امسال ۵۰ تا ۸۰ درصد کار انجام شود. دومین هدف اینکه بتوانیم تمام بخش‌های تولیدی و تعاونی محلات را وارد کار کنیم. در سال گذشته در راستای تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان فاز اول کارخانه سیمان ری افتتاح شد. امسال فاز دوم این کارخانه افتتاح می‌شود که اقدام بزرگی در بخش دانش‌بنیان‌هاست. پروژه بازآفرینی در کن با تدبیر شهردار منطقه و ریاست سازمان نوسازی در حال انجام است و به‌زودی ابلاغ می‌شود.»

باز کردن گره چندین‌ساله کن
حجت‌الاسلام والمسلمین قانع، امام جمعه کن هم در پنجاه‌ویکمین رویداد امید و افتخار گفت: «نکته اول اینکه برای طرح تفصیلی کن سال‌هاست طرح‌ها و برنامه‌هایی را مطرح می‌کنند، اما منتظریم که این گره مانند دیگر نقاط شهر به دست مدیریت شهری باز شود؛ زیرا صبر مردم رو به انتهاست. انتظار نداشتیم که پروژه دژباغ کن به این سرعت تکمیل شود و از این بابت باید از شهردار تهران و مجموعه مدیریت شهری تشکر و قدردانی کنم.»

احداث دژباغی با رعایت اصول زیست‌محیطی
سال۹۸ عملیات عمرانی پروژه دژباغ کن شروع شد.
۵۰درصد از این پروژه تا قبل از مدیریت جدید شهری انجام شده بود.
این پروژه با مساحت ۴۹۰۰متر در ناحیه۲ منطقه۵ احداث شده است.
۵۰درصد از فاز عملیاتی پروژه در یک سال اخیر انجام شد.
در افتتاح دژ باغ کن تنها 4 درخت جابه‌جا شد که تمام آنها زنده هستند.

مکث
چهره جدید در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)


همزمان با افتتاح دژباغ کن در منطقه5، مجموعه عموعباس شامل مجموعه خدماتی فرهنگی و آموزشی در منطقه20 به بهره‌برداری رسید. شهردار تهران درخصوص احداث پروژه عمو عباس در محله نفرآباد گفت: «متأسفانه در گذشته این محیط‌ها تبدیل به محیط‌های بی‌دفاع شهری شده بودند و شهرداری بخشی از آنها را خریداری و تملک و رها کرده بود که امروز با تلاش همکاران ما این مجموعه‌ها آماده شده و در اختیار شهروندان این محلات قرار گرفته است.» زاکانی با اشاره به ساخت‌وساز در محله نفرآباد پس از ده‌ها سال گفت‌: «به لطف الهی و با همکاری وزارت میراث فرهنگی با تغییر اندکی از طرح تفصیلی سازوکار ساخت‌وساز در محله نفرآباد آغاز شده است و ان‌شاءالله چهره جدیدی را در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شاهد خواهیم بود.» همچنین سیدنظام رضوی، شهردار منطقه20 درباره این پروژه گفت: «مجموعه عمو عباس در منطقه20 با همکاری سازمان نوسازی شهر تهران در محله نفرآباد و در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع) احداث شده است و اقدام خوبی در بازآفرینی محدوده نفرآباد خواهد بود. ان‌شاءالله تا پایان سال 40 تا 50پروژه در حوزه‌های مختلف ازجمله مسکن. آموزشی و خدماتی به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال حاضر نیز 5پروژه در حوزه فرهنگی در منطقه20 در حال احداث است که این حوزه‌ها مرتبط با حوزه کودکان، بانوان، زائرسرا و مجموعه ورزشی است. در دوره جدید مدیریت شهری ان‌شاءالله این پروژه‌ها تک به تک به بهره‌برداری خواهند رسید و شاهد یک انقلاب در بازآفرینی و ساخت مسکن پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در محله نفرآباد خواهیم بود.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید