• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188777
+
-

ارتقای سنجش کیفیت سوخت در سال۱۴۰۲

مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزایش تطابق سوخت با استانداردها، صدور مجوز توسعه واحدهای پالایشگاهی کشور توسط دولت و خرید دستگاه جدیدی منطبق بر استاندارد یورو۵ برای سنجش غلظت‌های پایین گوگرد خبر داد.
هلنا کعبی درباره وضعیت پایش سوخت در سال گذشته گفت: درصد تطابق میزان گوگرد اندازه‌گیری شده در نفت و گاز با استانداردها در فصل‌های ابتدایی سال۱۴۰۱ کم بوده اما به‌تدریج به آن افزوده شد که این روند همچنان ادامه دارد.
مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به سیر صعودی میزان تطابق‌ها در چهارفصل سال۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: تطابق در فصل بهار ۲۰درصد، تابستان ۳۳درصد، پاییز ۵۰درصد و زمستان ۵۶درصد بوده است. عدم‌تطابق استانداردها نشان‌دهنده اختلاف در استان‌های مختلف است چراکه نمونه‌های سوخت براساس کلانشهرها توزیع می‌شود. در شهرها و کلانشهرهایی که مشکلات بیشتری دارند معمولا سوخت با کیفیت بهتر و در شهرهای کوچک‌تر با میزان سوخت مصرفی کمتر سوخت با غلظت گوگرد بالاتر توزیع و استفاده می‌شود که این کار درجهت مدیریت بهتر توزیع سوخت انجام می‌شود. در مجموع در سال۱۴۰۱ تطابق میزان گوگرد موجود در نفت و گاز بین ۲۰ تا ۵۶ درصد در گردش بوده است.
مدیرکل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اقدامات و برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برای افزایش کیفیت سوخت در سال۱۴۰۲ گفت: پایش‌های سوخت را مانند روند فعلی ادامه خواهیم داد، به‌طوری‌که از کلانشهرها نمونه‌گیری‌های لازم را برای بنزین انجام خواهیم داد. گوگرد، بنزن و آروماتیک آنها را تست می‌کنیم همچنین از کل کشور نمونه نفت و گاز را نیز برداشته‌ایم و گوگرد آنها را نیز تست می‌کنیم.
وی باتوجه به تغییر استاندارد از یورو۴ به یورو۵ افزود: با توجه به ارتقای استاندارد سوخت دستگاه جدیدی خریداری کرده‌ایم. قبل از آن دستگاه روی استاندارد ۵۰میلی‌گرم بر کیلوگرم تنظیم شده بود و تنها میزان گوگرد بالا و پایین ۵۰میلی‌گرم بر کیلوگرم را اندازه‌گیری می‌کرد. اکنون با دستگاه جدید دقت این مقدار را به ۱۰میلی‌گرم بر کیلوگرم رسانده‌ایم. به‌عبارتی اگر میزان گوگرد سوخت ما تا ۱۰میلی‌گرم بر کیلوگرم هم باشد به راحتی می‌توانیم اندازه‌گیری آن را انجام دهیم. در سال۱۴۰۲ می‌توانیم غلظت‌های پایین‌تر را هم اندازه‌گیری کنیم تا سوختی با کیفیت بهتر را داشته باشیم. فرایند توسعه‌های پالایشگاهی برای ارتقای کیفیت سوخت ناشی از پیگیری‌های مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست و استناد به قانون هوای پاک انجام شده است تا بتوانیم کیفیت سوخت کشور را ارتقا دهیم و هوای پاک تنفس کنیم. امیدواریم طی 3سال آینده کل سوخت ما از نظر ترکیبات گوگردی، آروماتیک و بنزن استانداردهای لازم را کسب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید