• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188687
+
-

سلطان بازگشت‌ها

رئال مادرید امشب سرخوش از برد 4بر صفر ال‌کلاسیکو، به مصاف ویارئال می‌رود

سلطان بازگشت‌ها

رئال‌مادرید که از پیروزی 4بر صفر ال‌کلاسیکوی برگشت جام حذفی در زمین بارسلونا، سرخوش است، امشب یک بازی سخت دیگر دارد؛ این‌بار در زمین خودی مقابل تیم سختکوش ویارئال باید بازی کند. ویارئال همان تیمی است که رئال را در لالیگا برد و آنها را از کورس قهرمانی عقب انداخت اما در کوپادل‌ری اسیر کام‌بک‌های معروف رئالی‌ها شد. آنچلوتی که تیمش سه‌شنبه در بازی رفت مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان اروپا با چلسی بازی دارد، در بازی امشب باید به چند ستاره خود به‌ویژه پابه‌سن‌گذاشته‌هایی مثل بنزما، کروس و مودریچ استراحت بدهد.

ماشین گلزنی بنزما
   بنزما در دومین بازی پیاپی هت‌تریک کرد و این بار یک پاس‌گل هم به وینیسیوس داد. او در نیمه اول بازی با وایادولید و در نیمه دوم بازی با بارسا موفق به زدن 3گل شد.
   از سال‌1963، زمانی که پوشکاش این کار را انجام داد، هیچ بازیکن رئال‌مادرید، 3گل در زمین بارسلونا به ثمر نرسانده بود. حالا فقط پوشکاش و بنزما به این مهم دست یافته‌اند. تنها سانتیاگو برنابئو (هر دو در سال‌1916) و پوشکاش (1963و 1964) 2بار مقابل بارسا هت‌تریک کرده‌اند. آخرین‌بار که یک بازیکن رئال‌مادرید در برابر بارسا هت‌تریک کرده بود، زامورانو در برتری 5بر صفر سال‌1995 در برنابئو بود.
   در طول تاریخ کلا 11بازیکن در نیوکمپ هت‌تریک کرده‌اند: آراگونس سال‌1961، پوشکاش سال‌1963(تنها رئالی به جز بنزما)، کوربوس سال‌1984، پنیا سال‌1987، بالتازار سال‌1989، هیگیرا سال‌1994، پانتیچ (پوکر) سال‌1997، شوچنکو سال‌1997، فورلان سال‌2005، امباپه سال‌2021 و بنزما سال‌2023.
   تعداد گل‌های بنزما 348گل است که 156گل از زمان جدایی کریستیانو به ثمر رسیده است.
   بنزما دومین بازیکن تاریخ است که در ال‌کلاسیکوهای خارج از خانه حداقل 3گل و یک پاس گل داشته است. نفر قبلی مسی بود که 23مارس‌2014 در برنابئو 3گل و یک پاس گل داشت.
   بنزما با 11پاس گل در رده دوم تاریخ ال‌کلاسیکوها قرار دارد و فقط مسی با 14پاس گل در 45ال‌کلاسیکو رکورد‌دار است؛ 2بازی بیش از بنزما.
   کریم در ال‌کلاسیکوی شماره43 خود به شانزدهمین گلش در این بازی‌ها رسید و به چهارمین گلزن برتر تاریخ ال‌کلاسیکوها تبدیل شد و فقط مسی، رونالدو و دی‌استفانو را بالاتر از خود دارد. کریم با 2گل در ال‌کلاسیکو می‌تواند به دی‌استفانو برسد؛ البته اگر فصل آینده به النصر عربستان نرود.
   بنزما فصل پیش 44گل در همه رقابت‌ها زد اما این فصل به‌دلیل مصدومیت و خستگی عضلانی بازی‌های زیادی را از دست داد. حالا 25گله است که 14تای آن در لالیگا به ثمر رسیده.
   کریم در‌ ماه رمضان فصل پیش 10گل زده بود و این فصل در 2بازی 6گل به ثمر رسانده. فصل پیش در همین‌ ماه مبارک، چلسی را درهم کوبید و حالا 2بازی دیگر با همین تیم در همین‌ ماه در پیش دارد. رمضان به او خوب می‌سازد. کریم در 2ماه رمضان اخیر؛ 10بازی، 16گل.
   بنزما در 6ال‌کلاسیکوی اخیرش 4گل و 2پاس گل داشته و روی 6گل تأثیر مستقیم داشته آن هم درحالی‌که در 7ال‌کلاسیکوی قبل از آن فقط یک گل و یک پاس گل داشته است.
   بنزما از ابتدای سال‌2023 تاکنون روی 22گل تأثیرگذار بوده و بهترین عملکرد را در 5لیگ معتبر اروپایی ثبت کرده(تمامی رقابت‌ها). وینی نیز در رده سوم قرار دارد.
   تنها بازیکن تاریخ که 3هت‌تریک متوالی دارد، کریستیانو رونالدو (یک بار)است. بازیکنانی که 2هت‌تریک متوالی دارند؛ کریستیانو رونالدو(5بار)، مسی(5) و بنزما(3بار).
   این دهمین هت‌تریک بنزما برای رئال بود. بیشترین هت‌تریک در تاریخ باشگاه؛ کریستیانو 44بار، دی‌استفانو 28، پوشکاش 23، کریم و پاهینو 10بار.
   پس از جام‌جهانی کریم و رشفورد با 17گل زده بهترین گلزنان لیگ‌های بزرگ اروپایی محسوب می‌شوند، بالاتر از هالند و اوسیمن 15گله.
   بنزما ٣١گل و پاس گل در ٣١بازی این فصل؛ یک گل یا پاس گل در هر بازی.

 پنالتی کریم رکورد پنالتی‌های رئال در ال‌کلاسیکو را حفظ کرد. رئال‌مادرید 32تا از 33پنالتی اخیرش مقابل بارسا را گل کرده است. تنها پنالتی خراب‌شده مربوط به بوتراگوئنو در 8ژوئن‌1991 در برنابئو است. رئال‌مادرید هرگز در نوکمپ پنالتی خراب نکرده است. از 10پنالتی اخیر ال‌کلاسیکوها 6تا به سود بارسا بوده و 4تا رئال و همگی گل شده است.

جادوی کارلتو
آنچلوتی که مدتی است از سوی رسانه‌های نزدیک به باشگاه به تیم‌های دیگر لینک می‌شود و مدام برای او جانشین و گزینه‌های جایگزینی ردیف می‌شود و فلورنتینو پرس می‌خواهد از شر او خلاص شود، بار دیگر نشان داد چه مربی بزرگی است. او وینیسیوس پراشتباه و کم‌دقت را به یک ستاره بی‌بدیل تبدیل کرده، از کریم بنزما گلزنی در حد کریستیانو رونالدو ساخته، والورده را گلزن کرده، سبایوس و رودریگو زیرنظر او پیشرفت کرده‌اند، کاماوینگا در پست غیرتخصصی دفاع چپ با نظر او درخشیده و میلیتائو با راهنمایی‌های او به مدافعی بزرگ تبدیل شده. او تأثیرات زیاد دیگری هم در این تیم داشته اما نادیده گرفته شده. رئال‌مادرید تحت هدایت آنچلوتی در بازی‌های بزرگ کام‌بک می‌زند و بارسلونا و بایرن مونیخ را در 2مقطع 4تایی می‌کند. کارلتو نتوانسته بازیکن بزرگی برای تیم بخرد. امباپه را در آخرین لحظه نقل‌وانتقالات از دست داد، سرخیو راموس را ندارد و حتی بازیکنی ارزان مثل ژسوس یا بارلا را برایش نخریده‌اند. او با کمترین بازیکن توانست رئال را در فصل پیش از سخت‌ترین مسیر قهرمان اروپا کند و لالیگا را هم ببرد و پس از مدت‌ها تیم را به فینال کوپادل‌ری برساند. با همه اینها هنوز باشگاه همیشه قدرناشناس رئال‌مادرید درصدد آوردن مربیان شکست‌خورده‌ای مثل پوچتینو یا نامربیان تازه‌واردی مثل آربلوا، رائول و ژابی آلونسو است.

ستاره‌ای به نام  وینی
    ستاره برزیلی در این بازی هم گل زد، هم پنالتی گرفت، هم پاس گل داد و هم 3اخطار از بازیکنان حریف گرفت.
    وینی پس از 377دقیقه بالاخره نخستین گلش در نوکمپ را به ثمر رساند. در حقیقت این بازیکن با وجود آنکه در یک سال اخیر با 41گل و 33پاس گل درخشیده بود اما در حالی به نوکمپ رفت که هنوز در این ورزشگاه گل نزده بود.
    او 70درصد از دوئل‌هایش را برد، بازیکنی با بیشترین خلق موقعیت و دریبل موفق در کل بازی بود.
    از شروع فصل پیش که وینیسیوس احیا شده تا الان بنزما 75گل و 24پاس گل داشته، وینی 43گل و 37پاس گل.
    او به تأثیرگذاری روی 100گل برای رئال رسید؛ 213بازی، 56گل، 44پاس گل.

پیشگوها
کریم بنزما بعد از هت‌تریک در بازی با وایادولید، گفته بود اگر نیمی از این گل‌ها را به بارسلونا بزنیم، صعود می‌کنیم. آن‌موقع کسی حرفش را جدی نگرفت اما رئال بیش از نیمی از 6گلی که وارد دروازه وایادولید کرده بود، به بارسا زد تا به فینالی صعود کند که یک پای آن اوساسونا خواهد بود. آنچلوتی چند وقت پیش به سرمربی اوساسونا گفته بود: «در فینال کوپا دل‌ری شما را می‌بینیم». یاگوبا آراساته، سرمربی اوساسونا این روایت را تعریف کرده. فصل پیش هم وقتی رئالی‌ها بازی رفت مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان را در زمین پاری‌سن‌ژرمن پرستاره باختند، مودریچ گفته بود اگر بازی برگشت برنده شوند، قهرمان اروپا می‌شوند؛ انگار رئالی‌ها قدرت پیشگویی دارند.

بارسا
و رئال در ۶۰سال اخیر چندبار موفق شده‌اند در ال‌کلاسیکوهای خارج از خانه با اختلاف بیشتر از 2گل پیروز شوند؟ بارسلونا ۹بار در سانتیاگو برنابئو، رئال‌مادریــــد ۲بار در نوکمپ.

بدترین باخت‌های تاریخ بارسلونا در نوکمپ؛ لالیگا ۶۳- ۱۹۶۲: یک- ۵ مقابل رئال مادرید، جام یوفا ۸۱- ۱۹۸۰: صفر- ۴ در بازی با کلن، لالیگا ۸۸- ۱۹۸۷: صفر- ۴ مقابل اسپورتینگ، لیگ قهرمانان ۹۸- ۱۹۹۷: صفر- ۴ در بازی با دیناموکی‌یف، کوپا‌دل‌ری ۲۳- ۲۰۲۲: صفر- ۴ در برابر رئال‌مادرید.

ژاوی مرد نیمه‌های دوم نیست. او در همین فصل در بازی با بایرن، اینتر، یونایتد رفت و برگشت و اخیرا مادرید و فصل پیش در بازی‌های بزرگ در نیمه دوم به مشکل خورده و نتوانسته نیمه مربیان را ببرد.

کاماوینگا که برای پست هافبک دفاعی خریده شده بود، با نظر دیدیه دشان در جام‌جهانی در پست مدافع چپ برای فرانسه به میدان رفت و درخشید. او حالا از بازیکنی خشن و پرکارت تبدیل به مدافعی پاک شده. او در بازی با بارسا حتی یک خطا هم انجام نداد. کاما در 16بازی آخر تنها یک کارت زرد دریافت کرده. او در این فصل به‌طور میانگین 0.9خطا در هر بازی مرتکب شده و دوبرابر همین میزان از حریفان خطا گرفته.

با حذف بارسلونا از جام‌حذفی اسپانیا حالا همه صدرنشینان لیگ‌های بزرگ اروپایی از رقابت‌های جام‌حذفی داخلی حذف شده‌اند؛ بارسلونا، ناپولی، بایرن‌مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن و آرسنال. دیدار فینال کوپادل‌ری بین تیم‌های اوساسونا و رئال‌مادرید در ورزشگاه لاکارتوخا سویا روز شنبه ۱۶اردیبهشت ساعت‌23:30 برگزار می‌شود. رئال دنبال بیستمین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها و صدودومین جام تاریخ باشگاه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید