• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188677
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4wo8
+
-

غذاهای گرم و شیرین در ‌ماه مبارک رمضان

چند غذای دلچسب برای افطار و سحر

فرنیا عرب‌امینی- روزنامه‌نگار

گرچه بازار فروش این خوراکی‌ها داغ است ولی برخی ترجیح می‌دهند که خودشان این خوراکی‌ها را به‌صورت خانگی طبخ و مصرف کنند. با این کار از طرفی در هزینه‌های اقتصادی خانواده صرفه‌جویی می‌شود و از طرف دیگر غذایی با ضریب سلامت بالاتر بر سر سفره افطار و سحر قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم بر این باورند که روزه «سرد» است، یعنی فرد روزه‌دار پس از تحمل 12تا 15ساعت (به تناسب بلندی روزها در فصول مختلف سال) گرسنگی با افت فشار مواجه می‌شود. بنابراین هنگام افطار باید از غذاهای گرم و شیرین استفاده کرد؛ غذاهایی نظیر شیر‌برنج، فرنی و کاچی و دسرهایی مانند زولبیا و بامیه که باید در مصرف آنها میانه‌رو بود.

در مصرف زولبیا و بامیه میانه‌روی کنید
مصرف زولبیا و بامیه به‌معنای مصرف قند با حجم زیاد است که همگان به مضرات زیاده‌روی در این ماده خوراکی واقفند. این ماده موجب سیری زودرس در فرد شده و تمایل به غذا در او را از بین می‌برد. به همین علت مواد مورد نیاز بدن او تامین نمی‌شود. همچنین چربی موجود در این ماده زیاد بوده و سبب کندی تخلیه معده و در نتیجه آسیب دیدن اعضای دیگر بدن می‌شود. بنابراین باید مصرف شیرینی به‌خصوص شیرینی‌های مصنوعی متعادل باشد چون مصرف بیش از حد قند در بروز بیماری‌های قلبی‌-عروقی نقش مؤثر دارد و به نسبت افزایش مصرف آن، بدن از دریافت مواد غذایی دیگر محروم می‌شود. بسیاری از پزشکان معتقدند موادی مانند خرما، عسل، توت خشک و کشمش با دارابودن مواد قندی طبیعی، می‌توانند جایگزین مناسبی برای زولبیا و بامیه باشند و از سرازیر‌شدن سیل کالری به بدن و بیماری‌هایی که متعاقب مصرف آن برای افراد ایجاد می‌شود جلوگیری کنند. البته همین پزشکان از ذائقه مردم اطلاع کافی دارند و گاهی استفاده از این نوع شیرینی را بی‌ضرر می‌دانند و فقط با زیاده‌روی در مصرف آن مخالفند.

رنگینگ
مواد لازم: آرد گندم، کره یا روغن، خاکه قند، رطب نرم بدون‌هسته، مغز گردو، دارچین کوبیده، هل کوبیده و پسته چرخ‌کرده
طرز تهیه: روغن را در ظرفی ریخته، روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود. آرد را داخل آن ریخته و پس از کم‌کردن حرارت، مرتب به‌هم می‌زنیم تا کاملا طلایی شود. سپس آن را از روی حرارت بر‌می‎داریم و پس از آنکه سرد شد، خاکه قند، دارچین و هل کوبیده را با آرد سرخ‌شده مخلوط می‌کنیم. در این مرحله داخل هر خرما یک تکه گردو گذاشته، نیمی از آرد سرخ‌شده را در ظرف مسطحی می‌ریزیم و با پشت قاشق روی آن را صاف می‌کنیم و خرماها را روی آن می‌چینیم. سپس باقیمانده آرد سرخ‌شده را روی خرماها ریخته و با پشت قاشق روی آن را صاف می‌کنیم. بعد از آن اضافه خاکه قند، دارچین و پسته چرخ‌کرده را روی آن می‌ریزیم. در آخر نیز رنگینگ آماده شده را با کارد به شکل لوزی یا چهارگوش برش می‌دهیم و به شکل دلخواه در ظرف مناسبی تزیین می‌کنیم.

شله‌زرد
مواد لازم: برنج، شکر، روغن، زعفران ساییده، گلاب، خلال بادام، خلال پسته و دارچین
طرز تهیه: برنج را به‌مدت یک یا 2روز خیس می‌کنیم، سپس آن را با 6برابر آب روی حرارت قرار می‌دهیم تا جوش بیاید. هر از چند گاه، کف برنج را می‌گیریم و زمانی که مغز برنج نرم شد شکر را اضافه می‌کنیم و مرتب آن را به‌هم می‌زنیم. زعفران را در کمی آب‌جوش حل کرده و در ظرف حاوی شله‌زرد می‌ریزیم. بعد از آن به‌ترتیب روغن داغ‌شده، نیمی از بادام خلال‌شده و گلاب را داخل آن می‌ریزیم و مواد را با هم مخلوط می‌کنیم. در آخر شله‌زردها را در ظروف کوچک‌تری ریخته و روی آن را با دارچین، خلال بادام و خلال پسته تزیین می‌کنیم.

شیر برنج
مواد لازم: برنج، شیر و گلاب
طرز تهیه: برنج را به‌مدت 2ساعت خیس می‌کنیم، سپس مقداری آب به اندازه برنج آبکشی به آن اضافه کرده و می‌گذاریم آنقدر بجوشد تا نرم شود. آنگاه شیر را اضافه کرده و حرارت را کم می‌کنیم تا شیر‌برنج آهسته بجوشد و کاملاً پخته و غلیظ شود. در آخر گلاب را اضافه کرده و شیر برنج را از روی حرارت برمی‌داریم. این غذا بسته به ذائقه افراد می‌تواند با شکر، شیره و انواع مربا مصرف شود.

کاچی
مواد لازم: آرد گندم، کره، شکر، زعفران آب‌شده و گلاب
طرز تهیه: آرد گندم را در ظرفی ریخته و آنقدر تفت می‌دهیم تا به رنگ قهوه‌ای روشن در‌بیاید. سپس کره را به آن اضافه کرده و مجدد هم می‌زنیم. با رقیق‌شدن مخلوط آرد و کره، زعفران آب‌شده، شکر و گلاب را داخل ظرف ریخته و تا زمانی که مواد کاملا با هم ترکیب شود هم می‌زنیم. نکته مهم در تهیه کاچی این است که آب و گلاب باید به اندازه‌ای به مواد دیگر اضافه شود که دسر تهیه شده کمی از حلوا رقیق‌تر باشد.

فرنی
مواد لازم: شیر، آرد برنج، شکر و گلاب
طرز تهیه: شیر، شکر و گلاب را به آرد برنج اضافه کرده و با چنگال یا همزن هم می‌زنیم. سپس مایه فرنی را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم می‌زنیم تا جوش آمده و کمی غلیظ شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید