• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188642
+
-

تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به ایستگاه نوسازی رسیدند

روز گذشته تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت صمت جهت همکاری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی منعقد شد

گزارش
تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به ایستگاه نوسازی رسیدند

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

مسئله حمل‌ونقل عمومی پایتخت و توسعه آن به حدی چالش‌آفرین شده که عزم جدی مدیریت شهری را برای رفع آن در سال‌ جاری به‌دنبال دارد. در واقع حل معضلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران است که برای آن در سال جدید باید گام‌های بزرگی برداشته شود. نوسازی سیستم حمل‌ونقل ازجمله اقداماتی است که مدیریت شهری پایتخت با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها قرار است آن را  دنبال کند.
بر همین اساس روز گذشته تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد. این تفاهمنامه به‌منظور نوسازی جدی و گسترده وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام شده است. در ابتدای این مراسم شهردار تهران گفت: «ما به‌دنبال نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران هستیم. اکنون ۷۵درصد رفت‌وآمدهای سطح شهر با خودروهای شخصی صورت می‌پذیرد و سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی‌های درون شهری ۲۵درصد است.»
علیرضا زاکانی افزود: «در شهر تهران با فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی روبه‌رو هستیم و از استانداردها نیز عقبیم؛ به‌عنوان مثال مطابق اسناد بالادستی باید ۱۱هزار اتوبوس در پایتخت فعال باشد؛ درحالی‌که این رقم اکنون ۲۵۵۰دستگاه است.»
او تصریح کرد: «در بخش تراموا نیز به‌دنبال ایجاد الگویی جدید از حمل‌ونقل هستیم. همچنین با هدف ساخت ناوگانی پاک و غیرآلاینده در جهت توسعه و نوسازی اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت‌های پایتخت اقدام خواهیم کرد. براساس این تفاهمنامه قرار است بحث نوسازی جدی و گسترده وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام و از طریق اصلاح نرم درخصوص افزایش خطوط، تغییر چارچوب‌های حمل‌ونقل در خطوط، خدمت متفاوت و افزایش میزان ناوگان اقدام شود.»
شهردار تهران گفت: «سال۱۴۰۲ را سال تجدید حیات برای حمل‌ونقل عمومی شهر تهران قرار داده‌ایم، توجه شورای شهر ششم و شهرداری به موضوع حمل‌ونقل، افقی را برای شهر باز می‌کند تا ۴۵درصد بودجه شهر تهران در این زمینه درنظر گرفته شود.»
زاکانی با اشاره به توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت بیان کرد: «هدف شهرداری، حرکت به سمت موجودیت پاک و غیرآلاینده است. امیدواریم در این حوزه‌ها کار را به ‌بهترین شکل پیش ببریم. مطمئنا این همکاری‌ها میان شهرداری و وزارت صمت، یک بازخورد مناسب برای شهروندان عزیز تهران و الگوی جدید تفاهمنامه بین دستگاه‌ها خواهد بود.»

لزوم همکاری با شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی
همچنین در ادامه این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان کامیون، کامیونت و اتوبوس، در سال۱۴۰۰ تعداد ۱۱هزار و سال۱۴۰۱ تعداد ۳۴هزار دستگاه تولید شد. امسال هم قرار است این تعداد به ۵۰هزار دستگاه برسد که بیانگر رشد خوب در این حوزه است. وظیفه وزارت صمت است که در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون شهری همکاری‌های لازم را انجام دهد تا این اتفاق به بهترین شکل رقم بخورد.»
سیدرضا فاطمی‌امین افزود: «وزارت صمت از یک سو با تولیدکنندگان همکاری می‌کند تا به تعهداتشان عمل کنند و از سوی دیگر درصورت تأخیر، با ابزارهای موجود، آنها را کنترل خواهیم کرد تا موضوع با سرعت و قوت بالایی انجام شود. تولید و استفاده از موتورسیکلت برقی به ‌دلیل عدم‌آلودگی صوتی و آلودگی هوا کار ویژه‌ای محسوب می‌شود، برنامه‌ریزی لازم برای سازوکارهای فنی، مالی و مدل کسب‌وکار تولید موتورسیکلت برقی صورت گرفته است.»
وزیر صمت در پایان گفت: «نوسازی و توسعه تاکسی، اتوبوس و ... به‌تدریج برای مردم ملموس می‌شود، اما تولید، نوسازی و توسعه موتورسیکلت برقی، خبر خوبی برای شهروندان تهران خواهد بود.»

جزئیات تفاهمنامه شهرداری تهران و وزارت صمت
در همین رابطه محمد امیرآبادی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری امور حمل‌ونقل و ترافیک در گفت‌وگو با همشهری به جزئیات تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: «تفاهمنامه‌ای که روز گذشته میان شهرداری تهران و وزارت صمت منعقد شد، تفاهمنامه بسیار گسترده‌ای است و قرار شد نوسازی بسیاری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شود.»
او ادامه داد: «در این تفاهمنامه نوسازی تاکسی، اتوبوس، ون و برقی‌سازی ناوگان دیده شده است. 4هزار دستگاه اتوبوس، 400هزار موتورسیکلت برقی، 40هزار دستگاه تاکسی و 30هزار دستگاه ون در این تفاهمنامه درنظر گرفته شده و قرار است وزارت صمت تسهیل‌گری لازم را انجام دهد.»
امیرآبادی بیان کرد: «این تفاهمنامه 3ساله بوده و وزارت صمت قرار است تسهیل‌گری لازم برای نوسازی این تعداد ناوگان را با اولویت استفاده از تولید داخل انجام دهد.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید