• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 17 فروردین 1402
کد مطلب : 188566
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LgYGp
+
-

رؤیای دخترانه

تیم ملی فوتبال زنان ایران در نخستین بازی از مرحله اول مقدماتی بازی‌های المپیک پاریس، میانمار را شکست داد و برای صعود به یک پیروزی دیگر مقابل این تیم نیاز دارد

رؤیای دخترانه

لیلی خرسند- روزنامه‌نگار

    گل: افسانه چترنور، دقیقه 52
    ترکیب تیم ایران: زهرا خواجوی، حدیث بساط‌شیر، ملیکا محمدی، فاطمه امینه برازجانی، فاطمه مخدومی، بهناز طاهرخانی، ثنا صادقی، زهرا قنبری (کاپیتان)، نگین زندی، شبنم بهشت و افسانه چترنور

 زهرا خواجوی و افسانه چترنور تیم ملی فوتبال زنان ایران را به حضور در جمع 12تیم اول آسیا امیدوار کردند؛ خواجوی‌ با سیوهایی که درون دروازه داشت و چترنور با زدن تک‌گل بازی با میانمار.
بعد از انصراف بنگلادش و مالدیو از گروه B مسابقات انتخابی بازی‌های المپیک پاریس در منطقه آسیا، به‌نظر می‌رسید ایران کار ساده‌ای ندارد. نگرانی‌ها بجا بود. بعد از انصراف 2تیم، تنها حریف ایران، میانمار بود و طبق تصمیم ای‌‌اف‌سی 2تیم باید 2بازی انجام می‌دادند که بازی اول ظهر دیروز انجام شد. رنکینگ جهانی میانمار 48است؛ 20رده بالاتر از ایران. این تنها امتیاز این تیم نبود. آنها میزبانی مرحله اول انتخابی را به‌عهده گرفته بودند و با توجه به هوای شرجی این روزها در این کشور، طبیعی بود که بازیکنانشان به بازی در این هوا عادت بیشتری داشته باشند. اما شاگردان مریم آزمون نه‌تنها در هوای سرد تهران بازی کرده بودند که به‌جز یک دوره اردو، تدارکات دیگری برای این دیدار نداشتند. به همه اینها باید اتفاقات ناخوشایند غیرفنی تیم را هم اضافه کرد؛ اعتراض به کیفیت پایین لباس‌ها، کنار گذاشته‌شدن چند بازیکن و حواشی دیگر. در این شرایط انتظار پیروزی از تیم ایران، توقع زیادی بود.
بازی دیروز را طبق معمول از لینک‌هایی که بعضی از سایت‌ها داده بودند، می‌شد تماشا کرد. در ورزشگاه تووونا و در نیمه اول همه‌‌چیز به نفع میانمار بود. توپ و زمین دست آنها بود و بارها دروازه ایران را تهدید کردند. اگر درخشش خواجوی و بدشانسی میانماری‌ها نبود، بازی در همان 45دقیقه اول پرگل می‌شد. بازیکنان ایران نه به‌خاطر تدارکات بلکه به‌دلیل حضور در لیگ، هنوز آماده نشان می‌دادند. به همین دلیل در نیمه دوم بدن‌هایشان افت نکرد و در دقایقی تیم برتر زمین هم بودند. در دقیقه52 روی ارسال یک کرنر توسط شبنم بهشت، توپ به بهناز طاهرخانی رسید و او هم چترنور را صاحب موقعیت کرد. خانم‌گل لیگ هم به بهترین شکلی که می‌توانست توپ را وارد دروازه کرد تا هم خیال ایران را تا حدودی راحت کند و هم بعد از بازی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود. بعد از این گل، 2تیم موقعیت‌های دیگری هم داشتند ولی تعداد توپ‌هایی که حریف روی دروازه ایران ریخت بیشتر بود. این توپ‌ها یا با درخشش خواجوی دفع شد یا به دیرک دروازه خورد.
بازیکنان ایران دیروز برای حفظ نتیجه در دقایق پایانی بیشتر روی دفاع تیمی تمرکز کردند. آنها 90دقیقه دیگر هم باید بتوانند این نتیجه را حفظ کنند. بازی دوم روز شنبه برگزار می‌شود. ایران با تکرار پیروزی یا گرفتن یک تساوی می‌تواند خودش را به مرحله دوم انتخابی برساند به شرطی که میانمار برنده بازی نباشد. ایران فقط با یک گل به پیروزی رسیده و حفظ برتری خیلی راحت نیست.
این برای چهارمین‌بار است که تیم ملی فوتبال زنان ایران در مقدماتی المپیک شرکت می‌کند. زنان ایران در 2دوره از 3دوره قبلی توانسته بودند به مرحله دوم صعود کنند. نخستین‌بار در المپیک لندن بود که تیم ایران مدعی حضور در بازی‌ها شد. در مرحله اول انتخابی با پیروزی مقابل فلسطین و بحرین و تساوی با اردن به‌عنوان تیم صدرنشین صعود کرد اما در دور دوم ناظر بازی به کلاه بازیکنان ایراد گرفت و اجازه بازی به تیم ‌نداد. 4سال بعد در مقدماتی المپیک ریو، تیم ایران لائوس را برد اما به چین‌تایپه باخت و نتوانست از گروهش صعود کند. در مقدماتی بازی‌های المپیک توکیو هم ایران حاضر بود. در آن دوره ایران با رنک58 در سید یک حضور داشت و با پیروزی مقابل لبنان و تساوی با هنگ‌کنگ به دور دوم رفت ولی در این مرحله باز هم حذف شد. در این دور ایران فقط فلسطین را برد و به فیلیپین و چین‌تایپه باخت.
هرچند هنوز صعود ایران از مرحله اول قطعی نشده، اما اگر تیم ملی در بازی دوم هم میانمار را ببرد و صعود کند، باز هم توقعی نیست که بتواند به دور سوم برسد. از 7گروه دور اول، تیم‌های اول به دور دوم صعود می‌کنند و آنجا با ژاپن، کره‌شمالی، استرالیا، چین و کره‌جنوبی که از حضور در مرحله اول معاف بودند، 3گروه 4تیمی تشکیل می‌دهند. 3تیم اول این گروه‌ها به همراه بهترین تیم دوم به مرحله سوم می‌روند و آنجا در بازی‌های ضربدری 2تیم المپیکی را معرفی می‌کنند. بازی‌های مرحله دوم اکتبر 2023 و بازی‌های مرحله سوم فوریه 2024 برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید