• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188530
+
-

رهبر معظم انقلاب خطاب به سران قوا و کارگزاران نظام مطرح کردند:

معیشت مردم؛ مهم‌ترین مسئله کشور

گزارش
معیشت مردم؛ مهم‌ترین مسئله کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر دیروز سه‌شنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، با تأکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها در همه طول سال برای «مهار تورم و رشد تولید»، به بیان الزامات تحقق شعار سال و چند توصیه مهم اقتصادی دیگر پرداختند و گفتند: اگر به این الزامات عمل شود، نتایج آن در کاهش تورم و احساس آسایش نسبی مردم در آخر سال دیده خواهد شد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار همچنین نکات مهمی درباره توطئه‌های ظاهراً اجتماعی اما در واقع سیاسی-امنیتی دشمنان، موضوع حجاب، انتخابات اسفند ماه و تحولات جهانی بیان کردند. گزیده‌هایی از این دیدار را می‌خوانید:

اقتصاد، نخستین مسئله کشور
اقتصاد نخستین مسئله کشور است. مهم‌ترین مسئله کشور؛ مسئله معیشت مردم است. شعار امسال شعار مهمی است. اینکه ما شعارها را شعارهای اقتصادی قرار دادیم این به‌معنای بی‌اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اینها نیست. آنها هم به جای خود مهم است اما یک اقتصاد نابسامان روی فرهنگ جامعه هم اثر می‌گذارد.

اثر تورم بر نظام توزیع درآمدها
تورم بالا در چند سال پی در پی، این خیلی چیز مهمی است. سال‌های متعدد، پشت سر هم، تورم بالا. خب؛ این روی نظام توزیع درآمدها در کشور اثر می‌گذارد. توزیع درآمدهای کشور را ناموزون می‌کند یک عده‌ای محروم می‌مانند یک عده‌ای هم حالا از طرق مختلفی جیب‌هایشان پر می‌شود. از هر دو طرف ایجاد فساد خواهد شد. گاهی شده که ما تورم را توانستیم کنترل کنیم اما از آن طرف با رکود همراه بوده، این به ضرر کشور است. اینکه تورم بیاید پایین اما رکود حاکم بر اقتصاد کشور باشد این چیز خوبی نیست. مهم این است که بتوانیم تورم را مهار کنیم تولید هم به رکود نینجامد. تولید رشد پیدا کند و این ممکن است.

ارتباطات خارجی فقط با آمریکا  نیست
ما ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم. بعضی از امکانات ما امکانات سخت‌افزاری است. منابع طبیعی داریم، موقعیت جغرافیا داریم، زیرساخت‌های اقتصادی داریم، کارخانجات، دستگاه‌ها، بعضی امکانات نرم‌افزاری است، نیروی انسانی خلّاق داریم، جوان‌های پرانگیزه داریم، ظرفیت‌های علمی داریم، ظرفیت‌های فناوری داریم، فکرهای نو داریم. اینها امکانات کشور است. اینها همه‌اش باید در خدمت مهار تورم و رشد تولید قرار بگیرد. امکانات اجرایی داریم، امکانات تقنینی داریم، امکانات قضایی داریم، امکانات رسانه‌ای داریم، تجربه‌ها و عناصر مجرّب داریم، کسانی هستند که کارآزموده‌اند، کار کرده‌اند، میشناسند، بلدند. از همه اینها باید استفاده بشود. از ارتباطات خارجی استفاده کنیم. ارتباطات خارجی، ارتباط خارجی فقط ارتباط با آمریکا و با 4 کشور اروپایی که نیست. دنیا دویست و خرده‌ای کشور هستند. اینها هرکدام یک ظرفیتی‌اند. از این ارتباطات خارجی می‌شود استفاده کرد برای این.

رابطه دولت با شرکت‌ها تنظیم شود
در زمینه مسائل اقتصادی یک توصیه دیگری که عرض می‌کنیم مسئله رابطه منطقی دستگاه‌های مسئول با شرکت‌های بزرگ دولتی است. ما شرکت‌های بزرگی داریم که مال دولت است، سرمایه‌اش متعلق به دولت است، درآمدش هم مال دولت است. رابطه دولت با اینها بایستی تنظیم بشود، رابطه دولت با این شرکت‌ها باید تنظیم بشود. بعضی از مدیران خوب و فعال در این شرکت‌ها هستند باید اینها تأیید بشوند، حمایت بشوند. در بخش خصوصی هم همین‌جور.

ضرر تغییرات پی‌در‌پی سیاست‌های پولی
یکی دیگر از الزامات عملی شدن شعار امسال ثبات در سیاست‌ها و تصمیم‌های اقتصادی است؛ اینکه در سیاست‌های پولی‌مان، در سیاست‌های مالی‌مان مدام تغییرات پی‌در‌پی بدهیم این خیلی مضر است برای کشور، خیلی مضر است. حالت بی‌اطمینانی به‌وجود می‌آید. کارآفرین را مردد می‌کند، آن کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، کارآفرینی کند، او را مردّد می‌کند. ما حالا دنبال سرمایه‌گذاری خارجی هم هستیم؛ به خارجی‌ها می‌گوییم بیایند سرمایه‌گذاری کنند، هر کسی که می‌تواند مایل است بیاید سرمایه‌گذاری کند، او هم سود می‌برد، ما هم سود می‌بریم. خارجی‌ها نگاه می‌کنند به سرمایه‌گذاران داخلی، اینها ویترین نظامند. می‌خواهند ببینند که شما با سرمایه‌گذار کارفرمای داخلی و کارآفرین داخلی چه جوری رفتار می‌کنید، بعد اگر چنانچه دیدند خوب رفتار می‌کنید آنها هم می‌آیند.

فساد مردم را ناامید می‌کند
در مسئله اقتصاد چند توصیه کلیدی هم هست. در رأس این توصیه‌ها مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد که در شعارهای رئیس‌جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته، همه ما هم به این معتقدیم واقعاً. مبارزه با فساد کار لازمی است. البته کار بسیار دشواری است. مثل یک اژدهای هفت سر، از همه طرف خطرش انسان را تهدید می‌کند. فساد، مردم را ناامید می‌کند، مأیوس می‌کند، میل به سلامت را در افراد کاهش می‌دهد. وقتی کسی می‌بیند که فلان آدم با شیوه غیرقانونی، غلط توانست جیب خودش را پر کند، این هم وسوسه می‌شود. فساد یک بیماری مسری است، بیماری بسیار خطرناکی است، موجب هلاک جامعه است واقعاً. مبارزه با فساد لازم است. بدون رودربایستی، بدون ملاحظه بایستی با فساد مبارزه کرد هر جا که هست و این در رأس کارهای مهمی است که در زمینه مسائل اقتصادی لازم است.

چرا به دلار حاکمیت می‌دهید؟
مدیران دولتی باید مشخص بکنند که عملکردشان و نقش‌شان در زمینه سیاست کلی اقتصاد کشور چیست، این باید مشخص بشود. یعنی فلان شرکت بزرگ که متعلق به دولت هم هست، مواداولیه‌اش هم داخلی است، از این شرکت‌های بزرگ این‌جوری ما داریم تعدادی، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواداولیه داخلی این قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، همین دلارهای جعلی، این قیمت‌های جعلی دلار که هدایت می‌شود از طرف دشمن، با او تطبیق می‌کند. چرا؟ چرا شما به دلار حاکمیت می‌دهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت می‌کنید؟ یکی از وظائف عمده ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل.

گویا عجله دارند و می‌خواهند زودتر از 25سال بروند
هشدارهای پی در پی مقام‌های صهیونیست به نزدیک بودن فروپاشی این رژیم از دیگر نشانه‌های تضعیف صهیونیست‌ها است. ما گفته بودیم ۲۵ سال دیگر را نمی‌بینند اما گویا خودشان عجله دارند و زودتر می‌خواهند بروند.

گرفتاری اقتصاد آویزان به دلار
یکی از گرفتاری‌های کشور ما مسئله آویزان شدن به دلار است، در بخش‌های مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضی از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت اینها را خارج کرده بودند، اینها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آنها قطع کرده بودند، اینها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشورهایی هستند الان که وضعشان بهتر شد.

تحرک در سیاست خارجی افزایش یابد
دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است. یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده می‌شود تکرار می‌شود. من امروز می‌خواهم عرض بکنم که این تحول جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبهه دشمنان جمهوری اسلامی است. این چیز مهمی است. تحولات خیلی سریع انجام دارد می‌گیرد خیلی با سرعت. ما در مسئله سیاست خارجی، تحرک در سیاست خارجی ابتکاراتمان را افزایش بدهیم. ابتکار و تحرک و فعالیت را باید افزایش بدهیم و از فرصت استفاده بکنیم.

رژیم صهیونیستی تزلزل سیاسی دارد
رژیم صهیونیستی تزلزل سیاسی دارد و در 4 سال،4نخست‌وزیر عوض کرده است، ائتلاف‌های حزبی در آن، شکل‌نگرفته، متلاشی می‌شوند، دو قطبی شدیدی در سراسر رژیم جعلی وجود دارد که تظاهرات صدها هزار نفری در برخی شهرها نشانه آن است و اینکه بخواهند با چند موشک زدن این ضعف‌ها را جبران کنند ممکن نیست.

انتخابات مظهر قدرت ملی است
انتخابات می‌تواند مظهر قدرت ملی باشد و اگر درست برگزار نشود ضعف کشور و ملت و مسئولان را نشان می‌دهد که هر چه ضعیف شویم تهاجم و فشار دشمنان بیشتر می‌شود بنابراین باید قوی شویم که یکی از ابزارهای مهم قدرت، انتخابات است. مسئولان مرتبط، راهبرد «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را از هم‌اکنون مشخص کنند تا انتخاباتی خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشیم.

مسئله زن، بهانه اغتشاش بود
توطئه‌هایی برای داخل کشور بوده و خواهد بود که اغتشاشات سال گذشته که با بهانه کردن مسئله زن و با پشتیبانی دستگاه‌های جاسوسی غربی‌ها انجام شد، از این دست بود. این کشورها که در برخی از آنها زنان به اذعان خودشان، در خیابان یا اردوگاه و نیروهای نظامی هم امنیت ندارند و حتی مثلاً زن مسلمان محجبه هم که برای شکایت به دادگاه آمده است، با ضربه شاکی به قتل و شهادت می‌رسد، برای جمهوری اسلامی که برترین‌شان را برای زن قائل است، خط و نشان می‌کشند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید