• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188523
+
-

نان، کتاب، زندگی

مهتاب خسروشاهی

راز بقا در تغییر است! تغییر برای دوام آوردن، ادامه دادن و زنده ماندن؛ درست مانند نانوای باهوش اوکراینی که پس از حمله روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین راه و راز بقا را پیدا کرده است. این نانوا از زمان حمله روسیه به اوکراین، 100هزار عدد نان به مردم هدیه داده است. علاوه بر این او در کتاب نانوایان برتر جهان که کتابی درباره پخت انواع‌ نان‌ها نوشته‌اند نیز حضور دارد.
آشپز و نانوای بریتانیایی، « اندرو گرین» با الهام از آنا ماکیفسکا، نانوای اوکراینی، در طول جنگ روسیه و اوکراین، تنور نانوایی خود را برای ارائه نان رایگان به سربازان، بیمارستان‌ها و افراد سالمند روشن نگه ‌داشت و با آمار بالای اهدای نان، به بسیاری از افراد نیازمند به‌صورت رایگان نان ارائه کرد. پس از این کار، بسیاری از نانوایان معروف جهان مانند «یوتان اوتانجی» از سانفرانسیسکو و «کیتی تیت»، نانوایی از اورگان در ایالات متحده برای کمک به این نانوایی اعلام آمادگی کردند. بنیانگذار نانوایی Bakehouse، آنا‌ماکیفسکا، پس از شروع جنگ اوکراین و تخریب بخش عمده‌ای از انبارهای گندم با تولید بالا و ارائه نان به نیازمندان (100 هزار قطعه نان)، به نیازمندان کمک کرد. او اکنون با ارائه دستور پخت نان بذر کتان در کتاب نانوایان جهان، حضور دارد. اندرو گرین درباره همکاری نانوایان اوکراینی می‌گوید:«نانوایی Makievska با تولید 30نوع نان مختلف یکی از معروف‌ترین نانوایی‌های اوکراین بود که با شروع جنگ، تولید خود را فقط روی یک نوع نان سنتی اوکراینی به‌ نام باتوم، متمرکز کرد تا کمبود نان جبران شود.»
ماکیفسکا نیز درباره فعالیت نانوایان برای جبران کمبود نان در اوکراین و اعلام آمادگی آنها برای تالیف کتاب نان می‌گوید: «وقتی به این فکر می‌کنم که نانواها برای کمک بشردوستانه و سپس تالیف کتاب، گرد هم جمع شده‌اند، قلبم گرم می‌شود. این نخستین باری است که من در کتاب آشپزی حضور دارم و این هیجان‌انگیز است.»
کتاب نان، توسط ناشری خریداری شده و اکنون در بریتانیا و استرالیا در حال فروش است. عواید حاصل از فروش این کتاب به « کمیته اضطراری بلایای طبیعی اوکراین» ارائه خواهد شد تا برای کمک به شرایط بحرانی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید