• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188521
+
-

افطار، وسط زمین فوتبال

فرهنگ و زندگی
افطار، وسط زمین فوتبال

ورزشکاران مسلمان شاغل در لیگ‌های معتبر دنیا، در ‌ماه رمضان به سفرای فرهنگی اسلام تبدیل شده‌اند و با روزه‌داری در جریان فشرده‌ترین رقابت‌های ورزشی دنیا، اوج پایبندی مسلمانان به احکام دینشان را نشان می‌دهند.
در این میان‌، فوتبالیست‌ها بیشتر به روزه‌داری شهره هستند چون نه‌تنها تعدادشان در لیگ‌های معتبر فوتبالی بیشتر است، که بیشتر هم مورد توجه رسانه‌ها قرار دارند. بازیکنان مسلمان حتی در برخی تیم‌های ملی فوتبال اروپایی هم توپ می‌زنند و تیم ملی فرانسه که در سال2018 قهرمان شد، 7بازیکن مسلمان با اصالت آفریقایی داشت. یکی از فوتبالیست‌های مسلمانی که امسال به‌خاطر روزه‌داری و افطار‌کردن وسط زمین، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، سفیان امرابات، بازیکن مراکشی تیم فورنتینا در لیگ ایتالیاست. او در دقایق آخر بازی تیمش برابر اینتر، با یک موز و کمی آب افطار کرد. البته برای خیلی‌ها که از روزه‌داری او خبر نداشتند، این سؤال پیش آمد که چرا این بازیکن در انتهای بازی چنین کاری کرده اما رسانه‌ها حسابی به این مسئله پرداختند و موضوع روزه‌گرفتن او، در ایتالیا مورد توجه قرار گرفت. جالب اینجاست که او در بازی دوستانه تیم ملی کشورش برابر برزیل هم، همچون هم‌تیمی‌های دیگرش، با زبان روزه پا به میدان گذاشت. مراکش که در جام جهانی اخیر به جمع 4تیم پایانی راه پیدا کرده بود، در این بازی هم برزیل را شکست داد؛ این یعنی امرابات، در مدتی کوتاه، با زبان روزه، پیروزی برابر برزیل و اینتر را تجربه کرد. در بازی با اینتر در لیگ ایتالیا، وقتی اذان گفته شد، یکی از هم‌تیمی‌های امرابات خود را به مصدومیت زد تا فرصت افطار‌کردن برای هم‌تیمی‌اش فراهم شود. در انگلیس اما داوران انعطاف‌پذیرتر هستند و نیازی نیست که بازیکنان خود را به مصدومیت بزنند تا فرصت افطار‌کردن فراهم شود. لیگ برتر انگلیس، به داوران توصیه کرده است وقتی که آفتاب غروب می‌کند، در بازی وقفه ایجاد کنند تا بازیکنان مسلمان فرصت افطار‌کردن داشته باشند. به داوران توصیه شده که قبل از بازی، بازیکنان مسلمان را شناسایی کنند و با آنها مشورت کنند که دقیقا چه زمانی بازی متوقف شود. محمد صلاح بازیکن لیورپول، ریاض محرز بازیکن منچسترسیتی و انگولو کانته بازیکن چلسی، ازجمله ستاره‌های مسلمان لیگ برتر انگلیس هستند. عبدولایه دوکوره، بازیکن تیم اورتون، از این تصمیم لیگ برتر استقبال کرده و گفته است که احساس خوبی از حمایت لیگ از مسلمانان دارد؛ «شما می‌توانید در لیگ برتر هر کاری که دوست دارید بکنید و کسی با دین و ایمان شما کار ندارد و این عالی است. من هر روز روزه می‌گیرم، حتی یک روز را هم از دست نمی‌دهم. روزه گرفتن در طول فصل برای من عادی شده و بسیار راحت هستم... وقتی برای بازی به شهرهای دیگر می‌رویم، ممکن است ما دیرتر غذا بخوریم، که آشپزها مراقب ما هستند و برایمان غذا نگه می‌دارند.» البته اوضاع همه جا اینطور نیست و رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در فرانسه، مسئولان لیگ در ایمیلی به داوران، به آنها هشدار داده‌اند که نباید بازی‌ها را برای افطار‌کردن بازیکنان مسلمان متوقف کنند. این درحالی است که در مقایسه با لیگ انگلیس، مسلمانان بیشتری در فرانسه زندگی می‌کنند و طبیعی است که بازیکنان مسلمان زیادی هم در لیگ این کشور توپ می‌زنند.
جالب  اینکه در همین روزها و در جریان مسابقات لیگ فرانسه دروازه‌بان یکی از باشگاه‌ها با تمارض به مصدومیت فرصتی فراهم کرد تا بازیکن مسلمان تیم رقیب زمان افطار  کردن داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید