• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188507
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgRoX
+
-

قله بورس دوباره فتح شد

شاخص کل بورس تهران دیروز بعد از 30‌ماه از قله تاریخی سال 1399عبور کرد

بورس
قله بورس دوباره فتح شد

بهزاد  رنجبر- روزنامه‌نگار

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته بعد از 30‌ماه توانست بالاترین قله تاریخی خود را که در مرداد‌ماه 1399ثبت شده بود فتح کند و به محدوده 2میلیون و 119هزار واحد برسد. این بالاترین رقم شاخص در نیم قرن گذشته است، با این حال در آخرین ساعت مبادلات دیروز شاخص بورس با روند نزولی همراه شد و تردید‌ها را نسبت به تداوم رشد شاخص افزایش داد.
به گزارش همشهری، بالاخره بعد از 30‌ماه انتظار روز گذشته شاخص کل بورس تهران توانست از بالاترین قله‌ای که تاکنون ساخته بود عبور کند. این محدوده منطقه‌ای بود که شاخص کل بورس تهران در مرداد 1399تجربه کرد و بعد از آن با یک سقوط سنگین تا پایان نیمه اول سال قبل بیش از 50درصد افت کرد اما در داد و ستد‌های روزگذشته شاخص کل بورس تهران توانست با 29هزار واحد افزایش از محدوده 2میلیون و 103هزار واحد عبور کند و ارقام بالاتری را ثبت کند. این رشد در حالی به ثبت رسید که در ابتدای صبح شاخص بورس با 44هزار واحد رشد تا محدوده 2میلیون و 134هزار واحد پیشروی کرده بود اما از ساعت10صبح شاخص بورس عقب نشینی کرد و در نهایت تا پایان مبادلات 15هزار واحد از رشد ابتدای صبح کاسته شد .

  عبور لرزان
با وجود آنکه در مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران با قدرت از محدوده 2میلیون و 103هزار واحد عبور کرد اما آمار‌ها نشان می‌دهد این رشد چندان فراگیر نبود و در مجموع قیمت سهام 45درصد از شرکت‌های بورس افت کرد. در واقع بخش عمده رشد روز گذشته شاخص بورس ناشی از رشد ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس بود که وزن زیادی در شاخص بورس دارند و هر نوع نوسان قیمت سهام این شرکت‌ها منجر به افت و خیز شاخص می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از 17هزار واحد از رشد 29هزار واحدی شاخص در مبادلات دیروز مربوط به رشد ارزش سهام 6شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس، تاپیکو، میدکو، فولاد مبارکه، ملی صنایع مس، پتروشیمی پردیس و مخابرات بوده است که نشان می‌دهد رشد روز گذشته شاخص بورس ناشی از رشد کلی بازار و با قطعیت نبوده و تداوم روند صعودی شاخص بورس بستگی زیادی به رشد ارزش سهام این شرکت‌ها در روز‌های آینده دارد ضمن اینکه دیروز بیش از 298میلیارد تومان نقدینگی نیز از بورس خارج شد. این اتفاق‌ها تردید‌ها را نسبت به تداوم رشد شاخص در روز‌های آینده و تثبیت شاخص بورس در کانال جدید با تردید مواجه کرده است.

   آیا رشد ادامه خواهد یافت؟
عبور لرزان شاخص بورس از بالاترین قله تاریخی خود دردادوستد‌های روزگذشته که حتی به افت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در آخر وقت منجر شد این گمانه را تقویت کرد که روند صعودی شاخص بورس در روزهای آینده پایدار نخواهد بود. از نظر تکنیکی محدوده فعلی که قله تاریخی بورس به‌حساب می‌آید نوعی مرز مقاومت است که می‌تواند به درجا زدن شاخص در میان‌مدت منجر شود. با این حال تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که بعد از یک دور استراحت در این محدوده، شاخص بورس قادر است روند صعودی خود را از سر بگیرد و وارد کانال جدیدی شود که در تاریخ بورس سابقه نداشته است.محمد رضانژاد کارشناس بازارسرمایه دراین باره گفت: بعد از۳0‌ماه شاخص کل بورس به محدوده سقف تاریخی خود رسیده است، در دوره‌ای که شاخص بورس توانست به سقف تاریخی خود برسد بازده سهام برخی شرکت‌ها بیشتر از رشد شاخص بود اما قیمت سهام برخی شرکت‌ها هنوز ۷۰تا۸۰ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد. به‌گفته او در دوسال گذشته شاهد خروج نقدینگی از بورس بودیم اما درشرایط فعلی بدبینی‌ها نسبت به بورس کم شده و این امیدواری وجود دارد که امسال شاهد ورود نقدینگی تازه به بورس باشیم.او با تأکید بر اینکه بازارسهام متاثر از قیمت ارز، قیمت‌های جهانی کالاهای پایه، نرخ بهره و ریسک‌های سیستماتیک است اضافه کرد: معتقدم اگر ریسک‌های سیستماتیک متعادل شود و بازار‌های موازی آرام بگیرد، بازار سرمایه به‌راحتی می‌تواند زیان‌های تحمیلی به سرمایه‌گذاران را جبران کند.مهدی پارچینی، مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز در این‌باره گفت: با توجه به شفافیت ایجاد شده در بودجه امسال توسط دولت، بازار سهام نسبت به بازارهای رقیب از اولویت اصلی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. او با بیان اینکه سرعت خروج نقدینگی ازبازار سهام کم شده است ادامه داد: با رشد قیمت ارز در بازار آزاد و انتظارات تورمی ناشی از آن، دوباره شاهد ازسرگیری ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهیم بود.او بیشترین موضوع تهدیدکننده معاملات بورس در سال‌جاری را انتشار اوراق و تامین مالی توسط دولت و صندوق‌های بازنشستگی اعلام کرد و گفت: این موضوع با مدیریت سازمان بورس و
تنوع بخشی در روش‌های تامین مالی به‌ویژه روش‌های مبتنی بر سهام می‌تواند مورد کنترل قرار بگیرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید