• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188410
+
-

میلیشیای بن‌گویر

طرح تشکیل گارد ملی در حالی در کابینه نتانیاهو تصویب شده که منتقدان، این نیروها را شبه نظامیان شخصی در خدمت ایتمار بن‌گویر، چهره تندرو رژیم صهیونیستی می‌دانند

گزارش 1
میلیشیای بن‌گویر

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

یک روز پس از آنکه نیم میلیون نفر از جمعیت 9میلیون نفری رژیم صهیونیستی برای اعتراض علیه طرح تغییرات قضایی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به خیابان‌‎ها ریختند و اعتراض خود علیه این طرح را اعلام کردند، کابینه نتانیاهو یک طرح جنجالی دیگری را به تصویب رساند، تا امتیاز بیشتری به راست گرایان افراطی متحد خود داده باشد.
طرح جدید تحت عنوان ایجاد «گارد ملی» با پیشنهاد نتانیاهو در جلسه عصر یکشنبه کابینه به تصویب رسید، اما در واقع اصل این طرح از سوی ایتمار بن گویر، وزیر تندرو امنیت ملی ارائه شده بود. روزنامه رأی الیوم گزارش داده که اعلام تشکیل گارد ملی در راستای توافق بن گویر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ازای به تأخیر انداختن طرح تغییرات قوانین قضایی صورت گرفته است. طرح تغییرات قوانین قضایی و حذف نظارت دیوان عالی بر مصوبات پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به کنست خواسته گروه‌های تندرو و احزاب «حریدی» متحد نتانیاهو است، اما پیشبرد این طرح و تصویب آن در کنست طی 3‌ماه گذشته با موجی از اعتراضات و تظاهرات خیابانی روبه‌رو شده و حتی هفته گذشته مخالفت‌های عمومی بر سر اجرای این طرح به اعتصاب گسترده در تل آویو منجر شد، تا آنجا که نتانیاهو از تعلیق پیشبرد طرح تغییرات قضایی خبر داد. اما از آنجا که تعلیق تغییرات قضایی با نارضایتی گروه‌های راست افراطی روبه‌روست، اکنون نتانیاهو امتیاز تاسیس گارد ملی را به تندروها داده ‌تا ادامه کار کابینه ائتلافی در خطر قرار نگیرد.
ایجاد گروه شبه نظامیانی با عنوان گارد ملی فکر تازه‌ای نیست. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق و عومر بارلیو، وزیر امنیت داخلی سابق رژیم صهیونیستی نیز در ژوئن ۲۰۲۲ از تشکیل این شبه نظامیان خبر داده بودند، اما اختلافات داخلی و پایان زودهنگام کابینه نفتالی بنت باعث شد این طرح ناتمام بماند. براساس گزارش رأی الیوم، هزینه تشکیل این گروه شبه‌نظامی نزدیک به ۳۱میلیون دلار و بودجه سالانه آن ۱۷میلیون دلار خواهد بود. همچنین الجزیره گزارش داده که بودجه گارد ملی با کسر یک تا 1.5درصد از بودجه تمام وزارتخانه‌ها تأمین خواهد شد.

شبه نظامیان خصوصی
صرف‌نظر از شکلی که درنهایت گارد ملی رژیم صهیونیستی به‌خود خواهد گرفت، موافقت کابینه نتانیاهو برای تشکیل آن نشان‌دهنده نفوذی است که چهره‌های تندرویی مانند بن‌گویر در راست‌گراترین کابینه تاریخ این رژیم دارند. نیویورک تایمز در گزارشی هدف اصلی تشکیل گارد ملی را مقابله با فلسطینی‌های ساکن در مناطق اشغالی می‌داند و می‌نویسد: «فلسطینی‌های ساکن در شهرهای اسرائیل تقریباً یک پنجم جمعیت 9میلیونی آن را تشکیل می‌دهند و هدف بن‌گویر کنترل آنها‌ست. اگر بن گویر فرماندهی این نیروها را به‌دست گیرد، شاید گاردملی به نیروی شبه‌نظامی شخصی او تبدیل شود؛ هرچند گارد ملی قرار است علاوه بر فلسطینی‌ها با اعتراضات و معترضان یهودی در رژیم صهیونیستی نیز مقابله کند.»
به‌نظر می‌رسد عمده نگرانی‌ها درباره تشکیل گارد ملی به‌دلیل ویژگی شخصیتی بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی است که حال قرار است فرماندهی این نیروها را نیز برعهده بگیرد. بن گویر در نوجوانی به‌دلیل عقاید افراطی خود از خدمت سربازی منع شد و بعداً چندین اتهام جنایی به او زده شد. او به اتهام نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی سابقه محکومیت قضایی هم دارد؛ سازمانی که رهبران آن به‌دنبال سلب تابعیت از فلسطینی‌های ساکن در رژیم صهیونیستی بود و بر جداسازی فضاهای عمومی اسرائیل میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها تأکید داشت. با وجود آنکه بن‌گویر در حال حاضر وابستگی خود به سازمان‌های تروریستی صهیونیستی را رد می‌کند، اما اظهارات او ازجمله درباره اعمال محدودیت برای اسرای فلسطینی و یورش به مسجد‌الاقصی نشان می‌دهد که بن گویر همچنان یک چهره به‌شدت افراطی است.

تشدید شکاف داخلی
اعلام تشکیل گارد ملی، شکاف داخلی میان صهیونیست‌ها را برجسته کرده و در میان سرویس‌های امنیتی تل آویو نیز مخالفت‌های مهمی با تشکیل این نیروها اعلام شده است. یاکوف شابتای، بازرس کل پلیس رژیم اسرائیل به تازگی در نامه‌ای به بن گویر هشدار داده که اگر نیروهای امنیتی خارج از کنترل پلیس قرار گیرند، هماهنگی میان فرماندهی این نیروها با پلیس مشکل خواهد بود. همچنین واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که سایر وزرای کابینه نتانیاهو نیز با کاهش بودجه خود برای تخصیص بودجه به گادر ملی مخالفت کرده‌اند.
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون هم تشکیل گارد ملی را به‌عنوان یک نیروی شبه‌نظامی خصوصی برای بن گویر توصیف کرده که به تشدید بیشتر تنش‌ها منجر خواهد شد. در عین حال ایجاد گارد ملی هنوز نهایی نشده و تاسیس این نیروها به مصوبه پارلمان نیاز دارد. اگرچه پارلمان در کنترل اکثریت راست گرایان تندرو است، اما صداهای مخالف در کنست علیه تشکیل گارد ملی هم بلند است. ایمن عوده، عضو کنست در توییتی نوشته است: «وقتی اسرائیل دارای ارتش، پلیس، اطلاعات نظامی، شین بت، موساد، شورای امنیت ملی، سرویس زندان‌ها و پلیس ضد‌شورش است، چه نیازی به گارد ملی است؟»

مکث
ساختار گارد ملی

 براساس پیشنهاد بن گویر، گارد ملی متشکل از 5 تیپ منظم با ۲۵۰۰مرزبان و نیز ۴۶گروه ذخیره خواهد بود و اعضای آن دارای اختیاراتی برای دستگیری افراد هستند. به‌نظر می‌رسد عضوگیری گارد ملی بیشتر از میان گروه‌های یهودی به‌شدت افراطی صورت خواهد گرفت. ایتمار بن گویر در گفت‌وگو با شبکه 13تلویزیون این رژیم اعضای گروهک تروریستی «لافامیلیا» را به پیوستن به نیروی گارد ملی دعوت کرده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گروه تندرو و افراط‌گرای لافامیلیا از طرفداران نتانیاهو است که کارنامه سیاهی دارد و اخیرا نیز در سرکوب معترضان علیه کودتای نظامی نتانیاهو مشارکت داشته است. اعضای این گروه افراطی حتی با حضور در استادیوم‌های فوتبال در برخی رقابت‌های مهم لیگ فوتبال شعارهای نژادپرستانه، افراطی و غیراخلاقی سر می‌دهند و مواضع بسیار تند و نژادپرستانه‌ای در قبال فلسطینیان دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید