• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188407
+
-

روزهای سخت انور ابراهیم

نخست‌وزیر 75ساله مالزی سعی دارد دولت خود را در برابر اپوزیسیون قدرتمند حفظ کند

گزارش2
روزهای سخت انور ابراهیم

انور ابراهیم، رهبر سابق جنبش جوانان مسلمان‌ مالزی، پس از نزدیک به 20سال کشمکش سیاسی سرانجام حدود 6ماه پیش به کرسی نخست‌وزیری رسید. او که در طول سال‌های طولانی مبارزات سیاسی خود 2بار زندانی شده، مسیری پرپیچ و خم را برای رسیدن به قدرت طی کرد و در این راه مجبور شد تا برای کسب و حفظ قدرت به اتحادهای سیاسی خطرناکی تن دهد. با این حال، موقعیت سیاسی امروز او به‌دلیل نارضایتی‌های فزاینده مخالفان و بدنامی متحدان سیاسی‌اش شکننده به‌نظر می‌رسد.
ائتلاف پاکاتان هاراپان (PH) به رهبری انور ابراهیم 75ساله و ماهاتیر محمد عامل اصلی شکست حزب حاکم سازمان ملی متحد مالایی (UMNO) پس از چند دهه تصاحب قدرت بود؛ حزبی که رسوایی‌های متعدد مالی محبوبیت آن را به‌شدت کاهش داده بود. با این حال، ابراهیم در انتخابات 6ماه پیش برای تشکیل دولت مجبور شد تا از حزب سازمان ملی متحد مالایی درخواست کند که به ائتلاف سیاسی او بپیوندد؛ اقدامی که متحدانش را عمیقا ناراضی کرد. ماهنامه دیپلمات می‌نویسد: ابراهیم که خود زمانی زندانی عقیدتی در مالزی بوده، اکنون زندانی بیعت‌های سیاسی خود شده است. او امروز در میانه تقابل حزب سازمان ملی متحد مالایی که درگیر اتهامات فساد و سوءاستفاده از قدرت است و اپوزیسیون قدرتمند ضدمالایی قرار گرفته است. اغلب کارشناسان سیاسی در مالزی، انور ابراهیم را سیاستمداری می‌دانند که سعی دارد تا قایق خود را از مسیر باریک و پرپیچ و خم میان دو آتشفشان خروشان سیاسی در مالزی به سلامت عبور دهد.
حزب پاکاتان هاراپان به رهبری انور ابراهیم برای حفظ اکثریت پارلمانی باید حمایت سازمان ملی متحد مالایی را داشته باشد. بنابراین، او در نخستین قدم باید بتواند جاه‌طلبی‌های متحدانش در این حزب را کنترل کند و در عین حال اطمینان حاصل کند که جناح سیاسی معاونش یعنی «احمد زاهد حمیدی» قدرت خود را در حزب حفظ می‌کند. اما مشکل اینجاست که با متهم‌شدن اعضای ارشد این حزب به فساد ـ ازجمله «محی‌الدین یاسین» نخست‌وزیر سابق ـ فشار مخالفان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و حمایت از این حزب دشوار شده است؛ به‌ویژه اینکه یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی انور ابراهیم مبارزه با فساد بوده است. در نهایت اینکه، انور ابراهیم باید محبوبیت خود را در میان حامیانش که به امید اصلاحاتی چون بازگرداندن عدالت اجتماعی، رسیدگی به فقر و گسترش آزادی‌های مدنی از او حمایت کرده‌اند را حفظ کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید