• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188384
+
-

افتتاح 13 ایستگاه مترو تا پایان سال

علاوه بر تکمیل خطوط هفتگانه فعلی قرار است عملیات اجرایی احداث 4خط جدید نیز از امسال آغاز شود

گزارش
افتتاح 13 ایستگاه مترو تا پایان سال

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

مدیریت شهری پایتخت توجه ویژه‌ای به بحث توسعه حمل‌ و نقل عمومی دارد و این موضوع در بودجه سال 1402و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای این بخش، به‌ویژه در بحث متروی تهران مشهود و ملموس است؛ به‌صورتی که طبق اعلام علیرضا زاکانی، سکاندار شهرداری تهران، علاوه بر تکمیل خطوط هفتگانه فعلی(منهای ایستگاه ورزشگاه تختی در خط 7 و 3 ایستگاه در خط 6) قرار است عملیات اجرایی احداث 4خط جدید نیز از امسال آغاز شود.
بر همین اساس روند تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده در خطوط هفتگانه شبکه متروی تهران و رفع نواقص برخی ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری، طی سال 1402نیز استمرار خواهد‌ داشت و در امتداد افتتاحیه‌های اسفند‌ماه سال گذشته، در بهار امسال نیز شاهد چند افتتاحیه مهم و قابل توجه در شبکه حمل ‌و نقل ریلی پایتخت خواهیم بود.
محسن هرمزی، مدیر عامل شرکت متروی تهران در توضیح برنامه‌های فصل نخست سال ‌جاری گفت: «به موجب پیگیری‌های صورت‌گرفته و تداوم عملیات اجرایی پروژه‌های مختلف و متعدد شرکت مترو، ان‌شاء‌الله در بهار امسال شاهد بهره‌برداری از نخستین ایستگاه بخش توسعه غربی خط 4 که ایستگاه «علامه جعفری» نام گرفته است، خواهیم بود.
همچنین ایستگاه میدان کتاب به‌عنوان آخرین ایستگاه منتهی‌الیه شمالی خط 7نیز تا خردادماه افتتاح خواهد ‌شد. از طرف دیگر اگر دولت بتواند تعهدات خود را در زمینه تامین منابع مالی پروژه خط مترو پرند در موعد مقرر عملیاتی کند، می‌توانیم ایستگاه متروی این شهر و 19کیلومتر مسیر ریلی آن را در نخستین روزهای خردادماه تقدیم مردم کنیم. همچنین انتظار داریم پروژه‌های توسعه جنوبی خط 6 و توسعه شرقی خط4 و اهداف نشانه‌گذاری شده در برنامه زمانبندی اقدامات بهار سال‌1402محقق شود.»
در زمینه رفع نواقص ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری نیز علاوه بر تکمیل و افتتاح چند ورودی دوم، فرایند راه‌اندازی تعداد آسانسورهای بیشتر، نصب تجهیزات باقیمانده تهویه هوا، هواکش‌های میان تونلی و هواسازهای ایستگاهی، بهره‌برداری از پست برق جنوبی خط 6 (پست کیانشهر) و ادامه عملیات عمرانی پایانه‌های آزادگان، فاز دوم پایانه شهید‌کلاهدوز، پایانه دولت‌آباد و آغاز تجهیز کارگاه پایانه تختی نیز از دیگر برنامه‌های شرکت متروی تهران و حومه در بهار 1402 است.

آغاز عملیات حفاری خط‌10در بهار 1402
مدیرعامل شرکت متروی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اخذ استانداردهای نهایی برای تولید انبوه قطار ملی مترو با عمق داخلی‌سازی‌ 85درصد و همچنین آغاز عملیات حفاری فاز نخست خط 10مترو در بخش غربی آن را از جمله برنامه‌های 3 ماهه نخست سال 1402برشمرد و ابراز امیدواری کرد با توجه به اهتمام ویژه مدیریت شهری برای توسعه حمل ‌و نقل عمومی در سال‌جاری و اختصاص اعتبارات و بودجه لازم، روند افتتاحیه‌های شبکه متروی تهران در کل طول سال‌جاری به شکلی قابل‌قبول تداوم داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود در سال‌جاری قطار ملی روی ریل خدمت‌رسانی قرار گیرد و تولید انبوه ۱۵ رام از آن دنبال ‌شود.

تأمین اعتبار متروی تهران- پرند از بودجه سالانه کشور
در سال گذشته، دولت در بحث توسعه حمل ‌و نقل عمومی و به‌ویژه مترو، همکاری و تعامل خوبی با شهرداری تهران داشت و 5ایستگاه و یک ورودی جدید در واپسین روزهای اسفند 1401توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. انتظار می‌رود این کمک و همکاری طبق برنامه‌ریزی و توافق‌های صورت گرفته در سال جدید نیز تداوم داشته باشد.
در این رابطه نیز هرمزی می‌گوید:«جای امیدواری دارد که رئیس‌جمهور شخصا به مسئله ورود پیدا کرده تا پرداخت مبلغ اولیه برای تامین ۶۳۰واگن خارجی از طریق فاینانس صورت پذیرد و یا تأمین اعتبار مالی تکمیل پروژه متروی تهران- پرند و پرداخت سهم متروی پرند از بودجه سالانه کشور در دستور کار قرار گیرد. بدون‌ شک توسعه و نوسازی مترو نیازمند حمایت‌های دولت است.»  

تغییر نام ایستگاه پروانه به علامه جعفری
کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران، در بیست و یکمین جلسه خود با توجه به پیشنهادهای موجود، نام نخستین ایستگاه از بخش توسعه غربی خط 4متروی پایتخت را تعیین کرده است. به گزارش همشهری، پروژه توسعه غربی خط 4مترو به طول 4200متر و دارای 3ایستگاه است؛ نخستین ایستگاهی که در این بخش به بهره‌برداری خواهد‌ رسید، ایستگاه موسوم به ایستگاه پروانه در منطقه بلوار فردوس و یا همان بلوار مرحوم ناصر حجازی است. ایستگاهی در منطقه 5شهر تهران که طبق برنامه بهار امسال افتتاح می‌شود تا امکان دسترسی مسافران به شبکه خطوط مترو در محدوده‌ای کم برخوردار از حیث شبکه حمل‌ونقل عمومی انبوه بر را فراهم کند. نام این ایستگاه در جلسه پایانی کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران که واپسین روزهای اسفند‌ماه سال 1401برگزار شد، به‌عنوان «ایستگاه علامه جعفری» تعیین و جهت تأیید نهایی به هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تحویل داده شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید