• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188362
+
-

به تماشای لاله‌زار

جشنواره لاله‌ها با هدف رونق گردشگری در البرز فعالیت خود را آغاز کرده است و تا پایان‌ماه رمضان ادامه دارد

گزا رش
به تماشای لاله‌زار

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

آوازه جشنواره لاله‌های کرج همه جا پیچیده است و با آغاز بهار گردشگران گوش به زنگ هستند تا خبری از افتتاحیه این جشنواره بشنوند؛ جشنواره‌ای که امسال نهمین بار است در کرج با هدف رونق گردشگری برگزار می‌شود. جشنواره مثل سال‌های پیش با به گل نشستن لاله‌ها آغاز شده و تا اردیبهشت که لاله‌ها سرحال و شاداب هستند، ادامه دارد. باغ گل‌های بوستان شهید چمران کرج میزبان جشنواره لاله‌هاست. در فرصت روزهای بهاری بازدید از این جشنواره را که امسال قدری متفاوت و پر بارتر برگزار می‌شود، از دست ندهید.

   در مسیر گردشگری
مسیرهای ورودی به استان البرز با تصاویری از لاله‌های رنگارنگ، از جشنواره لاله‌ها خبر می‌دهند. انگار هرقدر هم عجله داشته باشی تا به مقصد برسی، باز هم ترغیب می‌شوی و پا سست می‌کنی تا دقایقی را در کنار زیبایی توصیف‌ناپذیر گل‌های لاله بگذرانی. بوستان شهید چمران کرج این روزها حال و هوای دیگری دارد و با جشنواره لاله‌های رنگین میزبان مسافران است. اینطور که کاوه حدادپور، معاون استاندار البرز و سرپرست فرمانداری ویژه کرج می‌گوید البرز در مجاورت پایتخت و کریدور عبور بیش از ۱۴ استان کشور قرار دارد و تقارن این جشنواره با سفرهای گردشگران عبوری که حتی البرز مقصد سفرشان نیست فرصتی را برای حضور و بازدید از این جشنواره فراهم کرده است. استان البرز با وسعتی حدود 5800کیلومترمربع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد، اما به‌گفته مسئولان، کمتر مقصد گردشگری است و بیشتر به‌عنوان یک معبر اصلی برای تردد مسافران شناخته شده. حالا با رونق گردشگری و برگزاری جشنواره‌هایی از این دست می‌توان امیدوار بود البرز جایگاه واقعی خودش در حوزه گردشگری و مقصد سفر بودن را نیز پیدا کند.‌

   گل‌های فصلی در کنار لاله‌ها
این روزهای اول بهار، قدم گذاشتن به باغ گل‌های بوستان شهید چمران یعنی ورود به دنیایی از عطر و رنگ انواع گل‌ها. به‌گفته سپیده اسمی، رئیس نهمین جشنواره لاله‌های کرج، برای جشنواره امسال 200هزار پیاز گل لاله از هلند وارد شد، اما باغ گل‌های بوستان چمران فقط با گل‌های لاله میزبان مخاطبان نیست و 200هزار گونه دیگر از گل‌های فصلی ازجمله بنفشه، شب‌بو، شمعدانی، بگونیا، کالانکوا و... نیز کاشته شده است. درخت و درختچه نیز در انواع مختلف سرو، زیتون تلخ، زبان گنجشک، کاج، سنجد، چنار، صنوبر، بید مجنون، توت و درختچه‌های تزیینی در گوشه و کنار پارک چمران و باغ گل‌ها به چشم می‌خورد.

   ثبت لحظه‌های مفرح  
گوشه و کنار باغ گل‌های بوستان شهید چمران به لوکیشنی جذاب برای عکاسی تبدیل شده که نه فقط عکاسان حرفه‌ای بلکه عکاسان آماتور را هم ساعت‌ها مشغول عکاسی از گل‌ها می‌کند. بماند که عکس‌های یادگاری با موبایل هم بازار داغی دارد. اکرم علی‌نژاد که ساکن مهرشهر کرج است به همشهری می‌گوید: «در تمام این سال‌ها که جشنواره لاله‌ها برگزار شده به همراه خانواده به باغ گل‌ها آمدیم و هر سال هم با موبایل عکس‌های زیادی در کنار گل‌های لاله گرفتیم که با دیدن‌شان خاطرات خوشی برایمان مرور می‌شود. بیشتر اقوام هم که ساکن کرج نیستند، در روزهای جشنواره مهمان ما هستند تا با هم برای بازدید به باغ گل‌ها برویم.»  بازدیدکنندگان علاوه بر جشنواره لاله‌های رنگارنگ، با فرش گل، پل سنگی قوسدار با حصارهای چوبی، نمایی از دریاچه بوستان شهید چمران و سفره هفت‌سین نیز عکس یادگاری می‌گیرند.

   خرید از هایپرگل  
هایپرگل یا فروشگاهی از انواع و اقسام گیاهان آپارتمانی و لوازم و تجهیزات باغبانی نیز در این جشنواره دایر شده است. جایی که بازدیدکنندگان با خیال راحت به گل و گیاه مورد نظر خود دسترسی دارند و راه و رسم نگهداری از آن را هم می‌توانند از کارشناسان جویا شوند و به قولی با دستی پر به خانه بروند. علاوه بر این گلدان‌ها و ظروف سفالی هم برای هر سلیقه‌ای به نمایش گذاشته شده است. بازدید از این جشنواره برای کودکان هم دوست داشتنی است. غرفه‌ای با نام جایگاه بازی کودکان دایر شده و با برگزاری مسابقه و بازی‌های گروهی، زمانی برای سرگرمی و شادی بچه‌ها را فراهم می‌کند.

مکث
یک جشنواره متفاوت

برای بازدید از جشنواره لاله‌ها تا پایان‌ماه مبارک رمضان فرصت دارید از ساعت 11تا 1بامداد به بوستان شهید چمران کرج سر بزنید.  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به همشهری می‌گوید: «به‌دلیل رفاه حال شهروندان و افزایش سطح کیفیت زندگی، باغ لاله‌ها در پارک شهید چمران راه‌اندازی شده است. با توجه به گستردگی و جمعیت شهر کرج، روزبه‌روز فضاهای سبز شهری کاهش می‌یابد و جایگاه خود را در بین ساختمان‌های بلند و شلوغ پایتخت البرز از دست می‌دهد. با وجود این، پارک شهید چمران با داشتن باغ لاله‌های زیبا و بومی توانسته همین شرایط شهری را به یک فرصت برای تفریح، آرامش و لذت شهروندان تبدیل کند.» تقویت بخش‌های جنبی جشنواره و برگزاری جشن و جنگ‌های شاد شبانه، طراحی‌های جدید در ورودی جشنواره، نصب المان، رنگ‌آمیزی و بازسازی کامل تمامی سازه‌های چوبی و فلزی، گل‌آرایی باغچه‌ها و محوطه باغ گل‌ها، تمهیدات ترافیکی و افزایش ظرفیت پارکینگ، ازجمله تفاوت‌های امسال جشنواره با سال‌های گذشته است.‌





 

این خبر را به اشتراک بگذارید