• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188320
+
-

کودتا در اروپا

2سرمربی بزرگ اخراج شدند، امروز یکی دیگر هم برکنار می‌شود

کودتا در اروپا

در این چند روزی که روزنامه‌ها منتشر نمی‌شد و همگی ازجمله رقابت‌های باشگاهی در اروپا به‌دلیل فیفادی در تعطیلی به‌سر می‌بردیم، اتفاقاتی افتاد که مهم‌ترین‌شان اخراج 2سرمربی بزرگ بود. بایرن‌مونیخ و تاتنهام بدون توجه به مسائل فنی و به‌خاطر مشکلاتی که بین باشگاه و مربی به‌وجود آمد، سرمربیان خود را برکنار کردند.

  تاتنهام
مشکل آنتونیو کونته این بود که با دنیل لوی، مالک تاتنهام و همچنین برخی بازیکنان رابطه خوبی نداشت. او به‌راحتی علیه باشگاه و بازیکنانش حرف می‌زد و نتایج سینوسی هم اعتماد به این مربی ایتالیایی را کم کرده بود. بسیاری از اختلافات بین کونته و لوی بر سر جذب بازیکن بود. نخستین شکست در این رابطه ژانویه2022 و زمانی رخ داد که کونته می‌خواست آداما ترائوره را به خدمت بگیرد. کونته پس از تساوی ۳-۳ تاتنهام در برابر ساوتهمپتون، در مصاحبه‌ای توفانی نگرش بازیکنان و جو حاکم بر باشگاه را زیر سؤال برده و این نگرش را مهم‌ترین دلیل نا‌کامی اسپرز در سال‌های اخیر دانسته بود‌.
    از سال۲۰۱۳ تاکنون باشگاه تاتنهام برای اخراج ۵سرمربی اخیر خود مجموعا ۶۷.۶میلیون دلار هزینه کرده است. فقط اخراج تیم شروود برای اسپرز هزینه‌ای در بر نداشت ولی اخراج آقای خاص به تنهایی ۲۴.۶میلیون دلار روی دست باشگاه خرج گذاشت.
    کونته در میان سرمربیان تاریخ تاتنهام که حداقل ۸بار در لیگ برتر روی نیمکت این تیم نشسته‌اند، دومین میانگین امتیاز کسب شده را به‌خود اختصاص داده است؛ ۱.۸۸ امتیاز در هر دیدار لیگ برتر که از این حیث پس از مائوریسیو پوچتینو بهترین آمار را دارد؛ ۵۶بازی، ۳۲برد، ۹تساوی و ۱۵شکست.
    گواردیولا، آرتتا و کلوپ در مقطعی که این مربی ایتالیایی روی نیمکت تاتنهام می‌نشست از او امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند. بیشترین امتیاز کسب شده توسط تیم‌های لیگ برتری از زمانی که آنتونیو کونته هدایت تاتنهام را پذیرفت؛ منچسترسیتی ۱۳۴امتیاز، آرسنال ۱۲۱امتیاز، لیورپول ۱۱۲امتیاز، تاتنهام ۱۰۵امتیاز.
    کونته و مورینیو با هر تیمی که حداقل 50بازی هدایتش را برعهده داشته‌اند حداقل یک جام گرفته‌اند جز با تاتنهام. انگار این باشگاه طلسم شده است.
    با اینکه کونته گلایه داشت که چرا باشگاه بازیکن نمی‌خرد اما باشگاه برای او بازیکنان زیادی خرید؛ به‌خصوص در خط حمله که به سبک دفاعی کونته نمی‌خورد. از زمانی که این مربی ایتالیایی هدایت تاتنهام را در دست گرفت، 192میلیون پوند بازیکن در این باشگاه خریده شد که از این حیث پنجمین باشگاه ولخرج لیگ برتر بود.
    کونته در تاتنهام میانگین 54.1درصد برد را ثبت کرد که بدترین آمارش در تیم‌هایی بود که هدایت آنها را بر عهده داشت. او در یوونتوس 67.5 و در اینتر 62.7 و در چلسی 65.1درصد بازی‌هایش را برده بود.
    کونته هفتمین سرمربی تاتنهام در 15سال اخیر است که بدون جام این باشگاه را ترک می‌کند.
    باشگاه انگلیسی فعلا ترجیح داده با مربی موقت به‌کار ادامه دهد؛ همان کاری که در دوره نقاهت کونته پس از جراحی انجام داد. کریستین استلینی تا پایان فصل به شکل موقت سرمربی تاتنهام خواهد بود و رایان میسن، به‌عنوان دستیار او فعالیت می‌کند.
    پستکوگلو، سرمربی سلتیک اسکاتلند یکی از گزینه‌های تاتنهام است اما از اصلی‌ترین گزینه‌ها نیست. استیو کوپر هدف مدیریتی تاتنهام می‌خواهد برای حفظ شغل خود در ناتینگهام فارست مبارزه کند. کریستوفر گالتیه نیز در فهرست مربیانی قرار دارد که تاتنهام می‌خواهد به آنها پیشنهاد دهد. سرمربی پاری‌سن‌ژرمن هنوز نتوانسته خودش را در این باشگاه پرستاره اثبات کند. روبن آموریم، سرمربی اسپورتینگ لیسبون به جانشینی آنتونیو کونته علاقه دارد اما تاتنهام برای جذب او باید حدود ۱۷.۵میلیون پوند بپردازد. این بند در تابستان به حدود ۱۳میلیون پوند کاهش می‌یابد. پوچتینو هم همیشه گزینه تاتنهام باقی خواهد ماند. برندان راجرز سرمربی لسترسیتی یکی از گزینه‌های جانشینی آنتونیو کونته در تاتنهام است. اما گزینه جذاب‌تر لوییس انریکه است که پس از اخراج از تیم ملی اسپانیا هنوز تیمی ندارد و علاقه‌مند است به لیگ برتر برود.
    آینده کونته هم مشخص نیست. او فعلا استراحت می‌کند و بعید است دوباره به اینترمیلان برگردد. اینترمیلان علاقه‌ای به همکاری با کونته ندارد و می‌خواهد دی‌زربی یکی از گزینه‌های تاتنهام را جانشین اینتزاگی کند.

  بایرن‌مونیخ
مشکلی که باعث شد سرمربی بایرن‌مونیخ با 8پیروزی در 8بازی این فصل لیگ قهرمانان مقابل تیم‌هایی مثل بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، اینتر و... از کار برکنار شود، رابطه او با یک خبرنگار روزنامه بیلد بود. این سرمربی جوان متهم است که اخبار داخل رختکن را در اختیار دوستش قرار می‌داده. رابطه ناگلزمان با برخی از سران باشگاه و همچنین بیشتر بازیکنان تیم خیلی صمیمانه نبود. رابطه او با مانوئل نویر هم پس از اخراج مربی دروازه‌بان‌های باشگاه به تیرگی گراییده بود. ناگلزمان هم از بایرن اخراج شد و هم دوست خبرنگارش با او به‌ هم زد. لنا وورزنبرگر از روزنامه بیلد هم استعفا کرد.
    از زمانی که آنتونیو کونته و توماس توخل در آگوست گذشته در جریان دیدار چلسی- تاتنهام با هم درگیر شدند اتفاقات زیادی رخ داد؛ سپتامبر۲۰۲۲: توماس توخل از هدایت چلسی برکنار شد، ژانویه۲۰۲۳: توخل مورد توجه تاتنهام برای جانشینی کونته قرار گرفت، ۲۵مارس۲۰۲۳: توخل به‌عنوان سرمربی جدید بایرن‌مونیخ انتخاب شد، ۲۶مارس۲۰۲۳: کونته از هدایت تاتنهام برکنار شد.
    ناگلزمان از لحاظ میانگین امتیازگیری پنجمین سرمربی برتر تاریخ بایرن‌مونیخ بود. هانسی فلیک با میانگین 2.53امتیاز در هر بازی بهترین عملکرد را داشت. یوپ هاینکس در 2مقطع 2.49 و 2.43 امتیاز در این تیم کسب کرد. پپ گواردیولا با 2.31 امتیاز در رده چهارم ایستاده و ناگلزمان بالاتر از آنگلوتی با 2.28 امتیاز در هر بازی در رده پنجم جای دارد.
    آنتونی بری، کمک مربی چلسی گفته که می‌خواهد به کادرفنی توماس توخل در بایرن بپیوندد. باشگاه انگلیسی مبلغی برای انتقال او می‌خواهد و مذاکرات در جریان است. بری می‌خواهد مدتی دستیار توخل باشد و سپس خودش تیم بگیرد. آرنو میشلز و مربی بدنسازی هولگر برویش و سولت لوو دیگر دستیاران توخل در بایرن هستند.
    دستمزد توماس توخل در بایرن بیش از 12میلیون یورو خواهد بود. او در چلسی 15میلیون دستمزد می‌گرفت. صحبتی مبنی بر قرارداد بلندمدت نشده بود، طرفین با قرارداد 2.5ساله راحت‌اند. توخل سال2018 هم مورد توجه بایرن بود.
    تاتنهام در مورد توخل پرس‌وجو کرده بود اما مذاکره جدی‌ای وجود نداشت. توماس توخل برنامه‌ریزی کرده بود که برای مذاکره با تاتنهام روز سه‌شنبه به لندن برود. اما چون پیشنهاد بایرن خیلی جدی بود و قراردادی فوری را به او می‌داد، توخل سفرش به لندن را لغو کرد و پیشنهاد بایرن را پذیرفت.
    از زمان جدایی پپ گواردیولا از بایرن در سال2016، بایرن به‌طور میانگین هر 489روز یک مربی عوض کرده است.
    مانوئل نویر و اسون اولرایش علیه ناگلزمان بودند (به‌خاطر اخراج تاپالوویچ). علاوه بر این، گنبری، مانه، سانه، موسیالا و کانسلو از هواداران ناگلزمان نبودند. توماس مولر موضعی بی‌طرف داشت. کیمیش و گورتسکا بزرگ‌ترین حامیان ناگلزمان در رختکن بودند، بازیکنانی مثل دلیخت، اوپامکانو و پاوار هم همینطور.
    پس از برد 4 بر 2 در کلاسیکر مقابل دورتموند، برخی بازیکنان نظیر کیمیش، پاوار، زومر و یکی دو نفر دیگر از ناگلزمان حمایت کردند و این برد را به او تقدیم کردند. توخل ابتدا فکر می‌کرد باشگاه او را برای تابستان می‌خواهد. برنامه‌اش این بود که خارج از ‌آلمان مربیگری کند. توماس توخل در حال یادگیری زبان اسپانیولی بود تا به یکی از 2باشگاه رئال مادرید یا بارسلونا بپیوندد اما بایرن مونیخ پیشدستی کرد.
    حسن صالح حمیجیچ، مدیر باشگاه بایرن‌مونیخ درباره دلیل اخراج ناگلزمان گفت: «اگر می‌دانستیم دقیقا چه مشکلی داریم، سریعا تغییرش می‌دادیم. مطمئنا نمی‌توانیم کل تیم را عوض کنیم. ما ترکیب و مربی سطح بالایی داشتیم، اما عملکرد لازم را نداشتیم. پس باید تصمیم می‌گرفتیم.»
    توماس توخل عملکرد تأثیرگذاری در نخستین بازی‌هایش روی نیمکت تیم‌های جدیدش داشته؛ او به‌طور میانگین بعد از 10بازی در تیم جدیدش شکست خورده.
    توماس توخل در 68بازی بوندس‌لیگایی‌ای که هدایت دورتموند را به‌عهده داشت میانگین امتیاز 2.09 را ثبت کرد که بیشترین میانگین امتیازی بین مربیان تاریخ دورتموند در بوندس‌لیگا بود.
    توخل از کار کردن در بایرن خوشحال است: «خانواده‌ام همین نزدیکی هستند. برای کارم در آگزبورگ، سال‌ها از جلوی آلیانز آره‌نا رد می‌شدم. اینکه حالا حس خوبی می‌دهد به همین دلیل است، هرروز لذت می‌برم. کار کردن در نزدیکی شهر و ایالت زادگاهم خیلی خاص است. بازیکنان زیادی اینجا هستند که همیشه دوست داشتم مربی‌شان باشم. به تیم گفتم که واقعا منتظر همه‌شان هستم.»
    بروسیا دورتموند از 11نوامبر در بوندس‌لیگا شکست نخورده و در 10بازی اخیرش به 9پیروزی رسیده بود.
    بایرن در 9بازی بوندس‌لیگایی خانگی اخیرش مقابل دورتموند در مجموع با نتیجه 37 بر 8 برنده شده (میانگین گل زده بیش از 4گل در هر بازی). بایرن روی نوار 26بازی خانگی بدون شکست در تمام رقابت‌ها قرار دارد.

  چلسی
    گراهام پاتر نتوانسته در چلسی به‌اندازه برایتون بدرخشد. او به اخراج بسیار نزدیک است. مالک آمریکایی جدید چلسی که بازیکنان زیادی را خرید، نمی‌خواهد سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را از دست بدهد و فصل را در رتبه دو رقمی تمام کند. گفته می‌شود حمایت بازیکنان از گراهام پاتر به پایین‌ترین حد خود رسیده است و بازیکنان کلیدی در رختکن کاملا ناراضی هستند.
    دنیل لوی و ایجنت جولیان ناگلزمان رابطه بسیار خوبی با هم دارند. ناگلزمان گزینه جانشینی کونته در تاتنهام بود. ناگلزمان اما بیشتر دنبال هدایت چلسی است. در ابتدای فصل توخل سرمربی چلسی بود و ناگلزمان سرمربی بایرن. حالا ممکن است فصل با جابه‌جایی این دو به پایان برسد و ناگلزمان به آبی‌ها بپیوندد. هر چند که او همچنان یکی از گزینه‌های جانشینی آنچلوتی در رئال‌مادرید هم هست. ناگلزمان یک‌بار پیشنهاد رئال را رد کرد چون خودش را برای این پست بسیار جوان و کم‌تجربه می‌دانست اما حالا وضعیت فرق کرده.
    ناگلزمان در مصاحبه‌ای که سال2020 انجام داده بود، جان‌تری را الگوی خودش معرفی کرده بود. احتمال اینکه پس از توافق با چلسی از این اسطوره باشگاه به‌عنوان دستیارش استفاده کند بسیار زیاد است. امروز درباره برکناری گراهام پاتر تصمیم‌گیری می‌شود. خیلی‌ها روی برکناری او شرط بسته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید