• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188228
+
-

کشف سیستمی برای شناسایی زودتر همه‌گیری‌ها

محققان بریتانیایی در حال توسعه یک فناوری پیشگامانه برای نظارت بر تغییرات ژنتیک در ویروس‌های تنفسی در سراسر جهان هستند. این سیستم قرار است برای مشخص کردن سویه‌های خطرناک جدید به هنگام ظهور، به‌عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای بیماری‌های جدید و همه‌گیری‌های آینده استفاده شود.
به گزارش گاردین، این تیم که در مؤسسه Wellcome Sanger در کمبریج شایر مستقر است، قصد دارد این فناوری را ارزان و آسان برای استفاده با قابلیت افزایش مقیاس برای ارائه نظارت جهانی بر طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها، ارائه کند. اهداف این سیستم شامل ویروس‌‌های آنفلوآنزا، ویروس‌های حاد تنفسی (RSV)، کروناویروس‌‌ها و پاتوژن‌های ناشناخته است. هدف نهایی این پروژه که آن را ابتکار ویروس تنفسی و میکروبیوم می‌نامند، ایجاد سیستمی است که فناوری توالی‌‌یابی DNA را برای شناسایی همه گونه‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی در یک نمونه جمع‌آوری‌ شده توسط سواب از بینی بیمار به‌کار می‌‌گیرد. یوان هریسون که رهبری این مطالعه را بر عهده دارد، گفت: بریتانیا در نظارت ژنومی کووید-19بسیار فعال بود و حدود 20درصد از کل ژنوم‌های Sars-CoV-2که در دنیا شناسایی شده است توسط بریتانیایی‌ها توالی‌‌یابی شدند. این پروژه در مؤسسه Sanger، یک مرکز پیشرو در جهان برای تحقیقات ژنتیک و تعیین توالی DNA انجام شده است.
هریسون گفت: دانش و داده‌هایی که تولید کردیم به ما این امکان را داد که با سرعت و دقت بی‌سابقه‌ای Sars-CoV-2، ویروس مسئول کووید-19 را ردیابی و نحوه تغییر آن را نظاره کنیم. این، کمک فوق‌العاده‌ای برای مبارزه با این بیماری بود. حالا ما قصد داریم در ایجاد یک نظارت ژنومی جهانی برای همه ویروس‌‌های تنفسی مشارکت کنیم. هریسون تأکید کرد اینها عواملی هستند که به ‌احتمال زیاد باعث ایجاد همه‌گیری‌های جدید می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید