• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 28 اسفند 1401
کد مطلب : 188167
+
-

آغاز زودهنگام سفرهای نوروزی

ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی 10استان گردشگرپذیر کشور بین 70تا 100درصد پر شده و تا بامداد دیروز 5تا 8میلیون مسافر نوروزی به مقصد رسیده‌اند

گردشگری
آغاز زودهنگام سفرهای نوروزی

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

سفرهای نوروزی امسال بسیار زودتر از سال‌های گذشته و از 2 هفته مانده به نوروز آغاز شده است. اما آمار اختصاصی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اختیار همشهری قرار داده است مشخص می‌کند که از3روز پیش تا صبح دیروز ظرفیت‌های اقامتی در بسیاری از شهرها و استان‌های ایران به‌ویژه استان‌های جنوبی حتی در بندر خمیر در استان هرمزگان تا گناوه و دیلم در بوشهر و زرآباد و کنارک در سیستان و بلوچستان تا بیش از 90درصد پر شده است و مسافران نوروزی به مقصد رسیده‌اند. همین موضوع موجب شده است که وزارت میراث فرهنگی که پیش‌تر شهرهای مکمل در استان‌های مختلف را به‌عنوان جایگزین معرفی می‌کرد 2 روز مانده به آغاز سال 1402به فکر معرفی استان‌های مکمل برای ظرفیت تکمیل شده سفرهای نوروزی باشد. براساس آخرین آماری که ظهر دیروز به‌دست همشهری رسیده است بین 5تا 8میلیون مسافر نوروزی از 16اسفندماه تا بامداد شنبه با هدف آغاز سفرهای نوروزی به شهرها و استان‌های کشور سفر کرده و به مقصد رسیده‌اند.
پیگیری‌های همشهری از استان‌های گردشگرپذیر در نوروز 1402مشخص کرده است که مسافران نوروزی اقامت در مراکز اقامتی غیررسمی همچون مدارس و کمپ‌ها را به هزینه در هتل‌ها و حتی مراکز اقامتی ترجیح داده‌اند. حجم سفرهای نوروزی با خودروی شخصی نیز در موج آغازین سفرها بسیار بیشتر از سال گذشته است و به همین دلیل امکان افزایش تلفات جاده‌ای جدی است. تعداد ناوگان اتوبوسی برای حمل‌ونقل مسافران نوروز امسال 12هزار دستگاه است که نسبت به نوروز 1401تعداد 2هزار دستگاه کاهش یافته است. ناوگان حمل‌ونقل هوایی نیز در سفرهای نوروزی 1402با کاستی مواجه است و تأخیر پروازها بسیار بالاست تا آنجا که گزارش شده است یکی از ایرلاین‌ها مسافران نوروزی خود را یک‌روز در فرودگاه مهرآباد به‌دلیل تأخیر در پرواز سرگردان نگاه داشته است. برهمین اساس تردد خودرویی در جاده‌های کشور در نوروز 1402افزایش بسیار بیشتری نسبت به نوروز گذشته خواهد داشت.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید