• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 28 اسفند 1401
کد مطلب : 188153
+
-

دورخیز بورس برای شاخص 2 میلیونی

بورس در مبادلات روز شنبه رشد 380هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساند

بورس
دورخیز بورس برای شاخص 2 میلیونی

همزمان با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال حجم ورود نقدینگی به بورس افزایش یافته و این موضوع به رشد شاخص‌های بورس منجر شده است این روند دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 4.7درصد افزایش از مرز یک میلیون و 900هزار واحد عبور کرد. این بالاترین میزان رشد شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون است. با این میزان رشد میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در سال 1401از مرز 30درصد عبور کرد.
به گزارش همشهری، بازارسهام سال 1401را در 2 نیمه متفاوت سپری کرد. در نیمه نخست سال نقدینگی تمایل چندانی برای ورود به بازار سهام نداشت و شاخص‌های بورس هم به‌طور مداوم در جا زدند اما از پاییز ورق برگشت و
رفته رفته بر حجم ورود پول به بازار سهام اضافه شد و شاخص‌های بورس نیز با افزایش مواجه شدند. آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش مبادلات خرد در نیمه نخست سال در محدوده 2تا 3هزار میلیارد تومان بود که این میزان در نیمه دوم سال به 6تا 8هزار میلیارد تومان رسید. در چنین شرایطی نماگر‌های بازار سهام نشان می‌دهد که در روز‌های پایانی سال حجم ورود نقدینگی حتی بیشتر هم شده است و به‌نظر می‌رسد تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور محسوسی افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند روی معاملات بازار سهام در سال جدید اثر زیادی داشته باشد. برخی تحلیلگران بر این باورند که نشانه‌های رشد شاخص در سال بعد از همین حالا با ورود نقدینگی تازه به بازار قابل مشاهده است.

ثبت رکورد تازه
آمار‌ها نشان می‌دهد از چهارشنبه هفته قبل حجم ورود نقدینگی به بازار سهام یکباره افزایش یافته و این موضوع به رشد پر قدرت شاخص‌های بورس منجر شده است. ابتدا در روز چهارشنبه به‌دلیل ورود نقدینگی تازه به بورس ارزش مبادلات خرد به 8هزار میلیارد تومان رسید و بیش از 445میلیارد تومان پول تازه وارد بازار سهام شد و دیروز نیز با ورود 1100میلیارد تومان نقدینگی تازه به بورس ارزش کل مبادلات خرد به مرز 10هزار میلیارد تومان رسید. این موضوع موجب شد تا در دادوستد‌های روز گذشته شاخص کل بورس تهران 4.7درصد افزایش یابد که بالاترین میزان رشد شاخص از ابتدای سال تاکنون محسوب می‌شود. با رشد روز گذشته شاخص بورس بیش از 380هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شد و ارزش کل بازار سهام به 8782هزار میلیارد تومان رسید. تحت‌تأثیر رشد روز گذشته شاخص کل بورس تهران توانست بعد از 2سال و 8‌ماه از مرز یک میلیون و 900هزار واحد نیز عبور کند و میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس در سال 1401نیز از مرز 30درصد فراتر رفت. به‌نظر می‌رسد شاخص کل بورس تهران عزم خود را جزم کرده تا در روز‌های آینده از مرز2میلیون و 100هزار واحد که بالاترین محدوده تاریخی شاخص بورس است و در مرداد 1399ثبت شده، عبور کند.

پیش‌بینی آینده
تحلیلگران بر این باورند که عواملی ازجمله نرخ تورم و رشد قیمت ارز به افزایش ورود نقدینگی به بورس منجر شده و این روند در سال بعد هم ادامه خواهد یافت. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد همگام با رشد تورم و افزایش قیمت ارز، نسبت پول به کل نقدینگی نیز به‌طور مداوم در حال افزایش است و دردی‌‌ماه امسال به 24.67درصد رسیده که حداقل در 10سال اخیر بی‌سابقه بوده است. به‌دلیل افزایش تورم تمایل مردم برای سپرده‌گذاری بلندمدت کاهش یافته و نقدینگی در حال خرید دارایی‌هایی است که می‌توان از آنها به‌عنوان پوشش تورمی استفاده کرد. یکی از بازار‌هایی که همچون طلا، ارز و مسکن می‌تواند از سرمایه‌گذاران در برابر تورم محافظت کند بازار سهام است بنابر این انتظار می‌رود بخشی از این نقدینگی در ماه‌های آینده وارد بازار سهام شود.
مجید فرزانه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام در شرایط بسیار ارزنده‌ای قرار دارد گفت: اگر دولت اقداماتی انجام دهد که ریسک‌های بازار سهام کاهش یابد، نقدینگی از بازار‌های موازی بازار سهام یعنی از بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو خارج می‌شود و جذب بورس خواهد شد. او ادامه داد: بازار سرمایه ریسک‌های خاص خود را دارد و اگر کسی ریسک‌های این بازار را بپذیرد، بازار سرمایه بهترین‌جا برای سرمایه‌گذاری است و هیچ‌کس در بلندمدت از این بازار زیان نخواهد دید.
حسن کاظم‌زاده کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز گفت: ارزان بودن سهام نسبت به سایر دارایی‌ها و همچنین کاهش التهاب در بازارهای رقیب باعث شده تا حرکت بازار خیلی محکم و استوار باشد. او افزود: به‌نظر می‌رسد با فضای کنونی که در بورس به‌وجود آمده، شاخص کل بورس در نوروز 1402تا سقف سال 1399حرکت کند و بعد از تقریبا 2سال و 8‌ماه شاهد بازگشت شاخص کل به سقف تاریخی خودش باشیم. البته که بسیاری از سهم‌ها هنوز با سقف تاریخی خودشان فاصله زیادی دارند. سهم‌هایی که بسیاری از آنها در شرایط فعلی درصورت رسیدن به سقف قیمت حباب خاصی هم نخواهند داشت. مهدی محمودی کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز درباره وضعیت شاخص بورس در سال بعد گفت: در سال‌های گذشته هنگام حرکت صعودی نرخ ارز ابتدا شرکت‌هایی که میزان فروش‌شان به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر قیمت ارز قرار می‌گرفت رشد می‌کردند و در گام بعد، افزایش نرخ ارز اثرات تورمی خود را در کلیات اقتصاد نمایان می‌کرد و باعث رشد دیگر شرکت‌ها هم می‌شد.
او با بیان اینکه تولید کننده‌های محصولات پتروشیمی و فلزی ازجمله شرکت‌هایی هستند که به سرعت از قیمت ارز تأثیر می‌پذیرند ادامه داد: با درنظر گرفتن تجربه‌های قبلی، سهامداران می‌توانند در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که فروش آنها مستقیماً با نرخ ارز در ارتباط است و به‌سرعت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید