• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 188052
+
-

تنش‌ پهپادی مسکو و واشنگتن

سقوط پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه پس از رهگیری توسط جنگنده‌های روسی، نخستین برخورد نظامی 2کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین به شمار می‌رود

پس از نخستین برخورد فیزیکی میان روسیه و آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین، طرفین روایت‌های متفاوتی از این واقعه ارائه می‌کنند. در شرایطی که مسکو می‌گوید: هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که بدون توجه به مقررات محدوده منطقه پرواز ممنوع موقت، وارد حریم هوایی ممنوعه شده و در راستای مرزهای دولتی فدراسیون روسیه تنها شناسایی و رهگیری شده اما هیچ برخوردی با آن نداشته است؛ آمریکایی‌ها با غیرحرفه‌ای و ناایمن خواندن پرواز جنگنده‌های روسی، می‌گویند: پهپاد «ام. کیو-۹» در حال انجام ماموریت عادی در حریم هوایی بین‌المللی بوده که توسط جنگنده‌های روسی رهگیری و سرنگون شده است.
 در این میان اوکراین روسیه را به تلاش برای گسترده‌تر کردن دامنه جنگ متهم کرده است. دریای سیاه و آسمان آن‌که بین روسیه، اوکراین، ترکیه و رومانی واقع شده، از زمان تهاجم نظامی مسکو به اوکراین به منطقه خطرناکی تبدیل شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به تشدید تنش‌های واشنگتن و مسکو پس از سقوط پهپاد آمریکایی می‌نویسد: پهپاد نوع «ام. کیو-۹» که سقوط کرده، جزء اصلی ناوگان نظامی آمریکا به شمار می‌رود. طول 2 بال این هواپیمای تجسسی بزرگ به ۲۰متر می‌رسد. روسیه ضمن رد اتهام برخورد جنگنده‌هایش با هواپیمای بدون سرنشین گفته: این پهپاد با ترانسپاندرهای خاموش پرواز می‌کرده است؛ دستگاه‌های ارتباطی که امکان ردگیری هواپیما را فراهم می‌کنند. مسکو از آمریکا خواسته تا به پروازهای نظامی‌اش بر فراز مناطق روسیه پایان دهد. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا که در پی این واقعه برای دریافت اعتراض طرف آمریکایی به وزارت خارجه این کشور فراخوانده شده بود، به خبرنگاران گفته است: «ما هر اقدامی را که شامل استفاده از تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکایی باشد، آشکارا آن را اقدامی خصمانه قلمداد می‌کنیم؛ بر این اساس، قویا از واشنگتن می‌خواهیم که به پروازهای نظامی خود بر مناطق روسیه پایان دهد.»
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به احضار سفیر روسیه گفته: «ما در بالاترین سطح مستقیما با روس‌ها در تعامل هستیم تا اعتراض شدید خود را به این رهگیری نا‌امن و غیرحرفه‌ای که منجر به سقوط هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده شده را ابلاغ کنیم.»

پهپاد آمریکایی کجا سقوط کرده است؟
مقامات اوکراینی می‌گویند که پهپاد آمریکایی در زمان سقوط در حریم هوایی بین‌المللی بوده است و پس از اصابت در آب‌های جنوب شرقی جزیره اسنیک در حدود 40کیلومتری سواحل اوکراین سقوط کرده است. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که پهپاد مسلح نبوده و عملیات آن بخشی از فعالیت‌های نظارتی و شناسایی معمولی بوده است که آمریکا و متحدانش بر فراز آب‌های بین‌المللی انجام می‌دهند. پنتاگون اما درباره اینکه آیا این پهپاد را بازیابی خواهد کرد یا خیر، اظهارنظری نکرده است. بنابراین گزارش، یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به اتفاقات روز سه‌شنبه‌گفته است: «دریای سیاه، منطقه داخلی روسیه نیست. رومانی و ترکیه نیز که عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند در دریای سیاه، بنادری دارند.»
وب‌سایت خبری اکسیوس نیز با اشاره به سقوط پهپاد آمریکایی نوشته که صبح سه‌شنبه 2فروند جت روسی سوخو-۲۷ در حال رهگیری بی‌ملاحظه پهپاد تجسسی آمریکا بودند که یکی از آنها با این پهپاد آمریکایی برخورد کرده است. ارتش آمریکا همچنین اعلام کرده که جت‌های جنگنده روسی چندین بار پیش از برخورد روی پهپاد سوخت ریخته اند که احتمالا تلاشی برای از بین بردن دید یا آسیب رساندن به آن بوده ولی روسیه این اتهامات را رد کرده است. تنش‌های روسیه و آمریکا در شرایطی بالا گرفته که وزارت دفاع آمریکا و فرماندهان ناتو تلاش دارند تا پیشروی روس‌ها در شهر استراتژیک باخموت در اوکراین را کم‌اهمیت جلوه دهند. براساس آخرین گزارش‌ها، نیروهای روسیه پس از نزدیک به 8ماه نبرد سخت سنگر به سنگر، شهر باخموت را از 3 طرف تحت محاصره قرار داده‌اند و در آستانه تصرف این شهر هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید