• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 188050
+
-

پوتین میزبان بشار اسد در مسکو

جهان‌نما
پوتین میزبان بشار اسد در مسکو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چهارشنبه با بشار اسد، همتای سوریه‌ای خود در مسکو دیدار کرده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، بشار اسد شامگاه سه‌شنبه در سفری رسمی به همراه هیأت عالی‌رتبه وارد مسکو شد و مورد استقبال مقامات دولت روسیه قرار گرفت. پوتین و اسد آخرین‌بار در سپتامبر۲۰۲۱ زمانی که رئیس‌جمهور سوریه به مسکو آمده بود، با یکدیگر دیدار کردند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که گفت‌وگوهای 2طرف بر پرونده از سرگیری روابط میان دمشق و آنکارا متمرکز بوده است.
گمانه‌زنی درباره احتمال عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه بعد از دیدار بشار اسد از روسیه، پس از آن تقویت شد که وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه نشستی مشورتی را برای نزدیکی روابط آنکارا و دمشق در مسکو برگزار کردند. در این نشست، طرف ترکیه اعلام کرد که چنین دیدارهایی می‌تواند چارچوبی برای حل سیاسی بحران سوریه ازجمله مشکل پناهجویان سوری حاضر در ترکیه ایجاد کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هم چندی پیش به همتای روس خود پیشنهاد داده بود تا با هماهنگی نهادهای امنیتی و وزرای دفاع و خارجه، دیداری سه‌جانبه با بشار اسد در مسکو‌ انجام شود.
رامی الشاعر، دیپلمات سابق و مشاور نزدیک به وزارت خارجه روسیه با اشاره به سفر سه‌شنبه بشار اسد به مسکو به وب‌سایت «عربی۲۱» گفته که دولت سوریه در تلاش است تا هرگونه فعالیت دیپلماتیک مرتبط با حل و فصل مشکلات با ترکیه را تا پایان رایزنی‌های اسد و پوتین در مسکو به تعویق بیندازد.
این دیپلمات نزدیک به وزارت خارجه روسیه پیش‌بینی کرده است که بشار اسد پس از دیدار با پوتین درخصوص لزوم یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه و بازگشت روابط با ترکیه به حالت عادی انعطاف نشان دهد. رامی الشاعر گفته: «این اتفاق به حل بسیاری از مسائل که مهم‌ترین آنها پرونده پناهندگان و آوارگان است، کمک می‌کند و نقطه آغازی برای توقف روند وخامت اوضاع اقتصادی سوریه خواهد بود.»‌
بشار اسد پیش از آن نیز چندین‌بار برای گفت‌وگو با همتای روس خود به مسکو سفر کرده بود. رؤسای‌جمهور روسیه و سوریه همچنین در نوامبر۲۰۲۰ یک نشست مجازی برگزار کردند و حدود 2‌ماه پیش نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین نیز در سال‌های اخیر دوبار در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ برای دیدار با بشار اسد به سوریه سفر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید