• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 188011
+
-

ثابت کنید روبات نیستید

کسی باورش می‌شود ارلینگ هالند یک انسان باشد؟

ثابت کنید روبات نیستید

آدم آمار این فصل ارلینگ هالند را که می‌بیند هم شاخ درمی‌آورد، هم تعجب می‌کند؛ او یک سور به مسی، رونالدو و امباپه زده است. هالند فقط در لیگ قهرمانان در 6بازی 10گل وارد دروازه حریفان منچسترسیتی کرده که 5تای آن در همین بازی برگشت به لایپزیش بوده که با نتیجه 7بر صفر تمام شد. او در 26بازی لیگ برتر موفق شده 28گل بزند که همین حالا 5گل از بهترین آمار فصل پیش این رقابت‌ها که به‌طور مشترک در اختیار سون و صلاح بود، بیشتر است و یک گل از مجموع گل‌های این فصل باشگاه پرستاره چلسی.
گواردیولا در بازی با کریستال پالاس که این بازیکن به 28گل لیگ برتری رسید، دست هالند را مقابل تماشاگران بالا گرفت تا او را تحسین کنند. پس از گلات هم از هالند به این شکل تمجید کرد: «هالند ذهنیت باورنکردنی دارد. ما با این پسر خیلی خوشحالیم. ما او را قبل از امضای قرارداد نمی‌شناختیم اما ارلینگ همیشه خوشحال است، همیشه خنده بر لب دارد، او با هم‌تیمی‌هایش خوب است. اگر در مورد آمار و ارقام صحبت کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند با ارلینگ رقابت کند.» سرمربی من‌سیتی در پاسخ به خبرنگاری که بعد از بازی با لایپزیش پرسیده بود: «هالند را بیرون آوردی تا از رکورد 5گل مسی رد نشود»، گفت: «اگر او در 22سالگی 6گل به ثمر می‌رساند، در آینده حوصله‌اش سر می‌رفت. می‌دانم که مسی 5گل در یک بازی به ثمر رساند، اما هالند این کار را در 60دقیقه انجام داد و در مورد لئو اینطور نیست. هالند بسیار جوان است و شکستن رکورد امروز باید انگیزه دیگری باشد تا روزی تلاش کنیم تا رکورد لئو را بشکنیم.»

  روبات هالند
   مهاجم نروژی معمولا هر جا که بازی کرده، برای رسیدن به گل به مدت 90دقیقه زمان نیازی نداشته. فقط در جام خیریه ابتدای فصل گل نزد و در جام اتحادیه هم در 2بازی حاضر بود و یک گل به ثمر رساند.
   ارلینگ هالند در همین فصل اول 5بار برای منچسترسیتی هت‌تریک کرده؛ 3گل یا بیشتر در یک بازی. این فصل تیم‌های منچستریونایتد، کریستال پالاس، ناتینگهام، ولوز و لایپزیش از او 3گل یا بیشتر در یک مسابقه دریافت کرده‌اند.
   هالند در همه رقابت‌های این فصل با پیراهن من‌سیتی 36بار به میدان رفته و در 2هزارو808دقیقه بازی 39گل و 5پاس‌گل به نام خودش ثبت کرده؛ میانگین هر 78دقیقه یک گل و هر 72دقیقه یک تأثیرگذاری مستقیم روی گل.
   بچه‌غول نروژی در بوندس‌لیگا 67بازی انجام داد، 62گل زد و 19پاس‌گل داد. در تیم ملی هم 23بازی انجام داده و 21گل ملی دارد. در تیم زیر 20سال که در جام‌جهانی در یک بازی 9بار موفق به گلزنی شده بود، در 5بازی 11گل به ثمر رساند.
   هالند وقتی در دورتموند بود، در مجموع 89بازی، 7هزارو215دقیقه به میدان رفت و 86گل و 23پاس‌گل به نام خودش رقم زد. آمار گل‌های باشگاهی او 219بازی، 174گل، 41پاس‌گل و 21کارت زرد است؛ به‌ازای هر 85دقیقه یک گل، هر 69دقیقه یک تأثیرگذاری مستقیم روی گل.
   هالند در بازی با لایپزیش 5گل زد و به‌اصطلاح فوتبالی‌ها «گلات» کرد. او نخستین بازیکنی نیست که موفق به ثبت این رکورد در لیگ قهرمانان می‌شود. این بازیکنان هم قبلا در یک مسابقه اروپایی 5گل زده بودند. تازه‌ترین نمونه پیش از هالند، لیونل مسی بود که سال2012 در پیروزی 7بر یک بر بایرلورکوزن یک‌تنه 5بار دروازه این تیم آلمانی را باز کرد. این تنها گلات دوران فوتبال مسی بود که در بهترین سال گلزنی‌اش ثبت شد؛ همان سالی که در 60بازی 73بار موفق به گلزنی شد. در تاریخ لیگ قهرمانان غیر از مسی و هالند تنها یک بازیکن دیگر در این رقابت‌ها گلات کرده؛ لوئیس آدریانو سال2014 برای شاختار دونتسک در بازی با باته بوریسوف.
   بچه‌غول حالا زودتر از هر بازیکن دیگری به گل‌های شماره ۱۰، ۲۰ و ۳۰ در لیگ قهرمانان رسیده است.
   رکوردهایی که هالند با این گل‌ها جابه‌جا کرد؛ سریع‌تر از هر بازیکن دیگری به رکورد 30گل در چمپیونزلیگ رسید (25بازی)، جوان‌ترین بازیکن تاریخ چمپیونزلیگ که به 30گل می‌رسد (22سال و 236روز)، سریع‌ترین دبل تاریخ چمپیونزلیگ (78ثانیه)...
   فان‌نیستلروی در 34بازی به 30گل (و دقایقی بعد به 32گل) در لیگ قهرمانان رسیده بود، هالند در 25بازی. لواندوفسکی (46بازی)، مسی (48بازی) و نیمار (49بازی). نه؛ هالند با هیچ‌کس قابل‌مقایسه نیست. او فقط 22سال ‌دارد.

  روبات گواردیولا
   پپ گواردیولا علاوه بر اینکه در قرعه‌کشی‌ها خوش‌شانس است، به تیم‌های ضعیف هم رحم نمی‌کند. وقتی تیم ضعیفی گیر می‌آورد، تا جایی که می‌خورند، می‌زند. فلسفه‌اش همین است. به بازیکنانش توصیه کرده که از گل‌زدن به تیم حریف دست نکشند چون در این‌صورت به آنها بی‌احترامی خواهند کرد. سرمربی اسپانیایی باز هم یک حریف آلمانی دیگر را درهم کوبید. او پیش از این و در همین روزهای سال2019 تیم شالکه را 7بر صفر برده بود و حالا این نتیجه را مقابل یک تیم آلمانی دیگر به نام لایپزیش تکرار کرده است. دیدار رفت یک-‌یک تمام‌شده بود.
   گواردیولا 13بازی از 14بازی آخر در مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان اروپا را با پیروزی پشت‌سر گذاشته و قرعه‌های خوبش را حرام نکرده. او غیر از سال اول حضور در منچسترسیتی، در بقیه موارد از این مرحله به‌سلامت عبور کرده و به یک‌چهارم پایانی رسیده است.
   لایپزیش هم هر 4بازی آخر در انگلیس را با شکست به پایان رسانده و سرجمع 20گل دریافت کرده است؛ میانگین 5گل در هر بازی.
   گواردیولا 63درصد از بازی‌هایش در لیگ قهرمانان را برده که بالاترین نرخ در میان مربیان دیگر است؛ ناگلزمان 60درصد، یورگن کلوپ 57 و آنچلوتی 56درصد بازی‌های خود را در این رقابت‌ها برده‌اند.
   عملکرد منچسترسیتی در لیگ قهرمانان اروپا
23-2022؛ بیشترین مالکیت توپ: میانگین 65.8درصد در هر بازی، بیشترین تعداد پاس: 713.5پاس در هر بازی، بالاترین دقت پاس: 91.2درصد، بیشترین شوت در هر بازی: 18شوت، دومین تیم برتر از لحاظ گلزنی با 22گل بعد از بنفیکا، دومین تیم برتر در کلین‌شیت پس از بایرن‌مونیخ با 5کلین‌‌شیت، دومین تیم برتر از لحاظ گل خورده با میانگین 0.4درصد در هر بازی.

هالند سریع‌تر از مسی و آدریانو موفق به زدن 5گل در یک بازی شده؛ مسی به لورکوزن (2012) در ۸۴ دقیقه، آدریانو به باته (2014) در ۸۲ دقیقه، هالند به لایپزیش (2023) در ۵۷ دقیقه.

مسیِ گواردیولا!
فوتبال برای سال‌ها ترکیبی مخوف‌تر از مسی و گواردیولا به چشم ندیده بود، 2اعجوبه که روی نیمکت و درون زمین، به خوبی یکدیگر را کامل می‌کردند و وقتی همه چیز بر وفق مرادشان پیش می‌رفت، مهارنشدنی به نظر می‌رسیدند. وقتی ارلینگ هالند در یک مسابقه 5بار توپ را از خط دروازه لایپزیش عبور داد، انگار نشانه‌هایی از آن زوج قدیمی دوباره ظاهر شده بود. این بار پپ، لیونلش را از اسکاندیناوی پیدا کرده و از او یک سلاح مرگبار برای تیمش ساخته است. مسابقه‌ای که ارلینگ در آن 5گل زده، نه یک نبرد دوستانه و نه حتی یک دوئل داخلی، که نبردی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپاست. وقت تماشای این برد بی‌رحمانه، دیگر نمی‌توان تبدیل شدن سیتی به یک مدعی جدی برای بردن رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان را انکار کرد. آنها با داشتن ستاره‌ای مثل ارلینگ هالند، قادر به انجام هر کاری هستند، بازیکنی که اگر چشم‌هایش را ببندید و او را در زمین مسابقه‌ای از لیگ قهرمانان رها کنید، باز هم گل می‌زند و راه دروازه حریف را پیدا می‌کند.
مرد اسپانیایی نیمکت سیتی بارها اعتراف کرده که مسی مهم‌ترین دلیل قهرمانی‌های اروپایی‌اش با بارسا بوده‌. او سال‌ها در انتظار مهاجم دیگری به سر می‎برد که آمار و ارقام معرکه لئو را تکرار کند اما این مهاجم را پیدا نمی‌کرد. نه لواندوفسکی آن بازیکن بود و نه آگرو. پپ از یک جایی به بعد حتی به سراغ بازی بدون مهاجم رفت اما بعد از پیدا کردن ارلینگ هالند، جرقه‌ای در ذهن این مربی زده شد. او حالا دوباره تیمی داشت که می‌توانست قهرمان اروپا شود، دوباره ستاره‌ای داشت که درون محوطه جریمه، بی‌نهایت شگفت‌انگیز ظاهر می‌شد. پپ سال‌ها زمان صرف کرد تا سیستم ایده‌آل سیتی را بسازد؛ سیستمی با فوتبالیست‌های خلاق و پاس‌های زیاد. آن سیستم فقط یک نفر کم داشت که تیر خلاص را بزند و کار را تمام کند. پپ، اسلحه‌اش را به هالند سپرد تا این بازیکن آخرین شلیک به طرف قلب رقبا باشد. او کاری می‌کند که حتی یک بازی در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، شبیه یک نبرد درون اردویی به نظر برسد.
اولین فصل حضور هالند در سیتی، سرشار از تمجید نبوده است. چهره‌هایی مثل لینه کر و فردیناند حتی ادعا کرده‌اند که ورود این بازیکن باعث تضعیف تیم گواردیولا در چند جنبه مختلف شده است. هالند اما کاری کرد که در دقایق میانی نیمه دوم دیدار با لایپزیش، همین فردیناند روی سکوهای اتحاد، ایستاده او را تشویق می‌کرد. شاید پس از مسی، او اولین سوپراستاری باشد که پپ را به قهرمانی اروپا برمی‌گرداند. تیم‌های قدرتمند زیادی مثل رئال و بایرن در این جام باقی مانده‌اند اما اگر ارلینگ از گل زدن دست برندارد، هیچ‌کس حریف سیتیزن‌ها نخواهد شد. حالا گواردیولا دوباره بازیکنی دارد که هر وقت اراده کند، گل می‌زند و اعداد و ارقام در فوتبال را نیز به سخره می‌گیرد. با داشتن چنین فوتبالیستی، قهرمانی اروپا دیگر دور از دسترس نیست. این همان تجربه دلچسبی است که شاید بعد از سال‌ها برای مرد اسپانیایی تکرار شود.

پدر مسی با الهلال به توافق نرسید
تصاویری از خورخه مسی، پدر لیونل مسی در عربستان منتشر شده که او را در حال دیدار با شخصی دشداشه‌پوش نشان می‌دهد. برخی خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند او با پرنس عبدالعزیز، وزیر ورزش کشور عربستان و برخی دیگر از سران ورزشی این کشور ملاقات داشته است. درحالی‌که نزدیکان مسی گفته بودند او می‌خواهد تا کوپا آمریکای سال2024 در اروپا بماند، اما بعید نیست به‌خاطر پول زیاد به الهلال برود. البته درخواست نجومی و باورنکردنی پدر مسی از باشگاه عربستانی تا حدودی توافق را به بن‌بست کشانده. حالا گفته می‌شود ۶۰درصد احتمال دارد مسی در تابستان آینده به بارسلونا برگردد؛ البته اگر تا آن زمان مشکل باشگاه اسپانیایی با لالیگا حل شده باشد و این باشگاه بتواند با مسی قرارداد ببندد. فعلا قرارداد جدید گاوی هم به‌خاطر فیرپلی مالی لغو شده و بارسا تابستان باید راهی برای برطرف‌کردن مشکلات مالی‌اش پیدا کند. تنها ساعاتی پس از اینکه تصاویری از خورخه مسی در عربستان منتشر شد، ویدئویی از حضور پدر و مدیر برنامه‌های لئو در فرودگاه بارسلونا هم پخش شد. جرارد رومرو مدعی شده است پس از آخرین حضور او در شهر و ملاقات با لاپورتا، این نخستین باری است که او به بارسلونا مسافرت می‌کند و در این سفر، رودریگو، برادر لئو نیز او را همراهی کرده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید