• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 188005
+
-

سال جام‌جهانی سال سپاهان

تا پایان سال1401 و قبل از ورود به تعطیلات نوروزی 23هفته از لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شد و 7هفته باقیمانده نیز در سال آینده برگزار خواهد شد تا قهرمان بیست‌ودومین دوره این رقابت‌ها هم مشخص شود. نکته مهم درباره لیگ امسال این بود که برگزاری جام‌جهانی قطر در میانه این مسابقات، لیگ برتر را به 2قسمت تقسیم کرد. بعد از پایان هفته یازدهم، لیگ برتر با وقفه‌ای 50روزه روبه‌رو و سپس رقابت‌ها دوباره با آغاز هفته دوازدهم از سر گرفته شد. این وقفه برخی از تیم‌ها را از شرایط خوب خودشان دور کرد و به برخی دیگر فرصت داد تا با رفع نقاط ضعف خودشان شرایط بهتری برای ادامه لیگ پیدا کنند. تا قبل از تعطیلات مربوط به جام‌جهانی پرسپولیس با برتری 2امتیازی نسبت به استقلال در صدر بود و سپاهان هم اصلا جایی بین 3تیم اول نداشت! اما بعد از جام‌جهانی، سپاهان نتایج خیره‌کننده‌ای گرفت و طی 12مسابقه به 29امتیاز رسید. سپاهان و مس رفسنجان 2تیمی بودند که بعد از جام‌جهانی عملکردشان بسیار بهتر از 11هفته ابتدایی شد. در مقابل، تیم‌های پرسپولیس و نساجی در این فاصله افت کردند و رتبه‌های خوب خودشان را بعد از جام‌جهانی از دست دادند. در واقع یحیی گل‌محمدی و دستیار سابقش حمید مطهری، 2سرمربی این فصل بودند که برگزاری جام‌جهانی در روزهای آخر اصلا برای آنها خوش‌یمن نبود.

   پرسپولیس پایین‌تر از مس
پرسپولیس در پایان هفته یازدهم صاحب 24امتیاز بود. 7برد، 3مساوی و فقط یک باخت مقابل تراکتور، کارنامه پرسپولیس را در آن 11هفته تشکیل داده بود اما در 12هفته بعدی سرخپوشان به 6پیروزی، 3مساوی و 3باخت رسیدند یعنی تعداد باخت‌هایشان 3برابر شد. پرسپولیس تا قبل از جام‌جهانی فقط 3گل خورده بود اما بعد از جام‌جهانی درحالی‌که فقط یک بازی بیشتر انجام داد 9بار گل خورد و صلابت خط دفاعی‌اش را به وضوح از دست داد. در جدول بازی‌هایی که بعد از جام‌جهانی برگزار شد، پرسپولیس 8امتیاز کمتر از سپاهان و 3امتیاز کمتر از استقلال گرفته است. سرخپوشان حتی به رتبه سوم هم نرسیده‌اند و تیم مس رفسنجان هم بالاتر از آنها قرار گرفته است. مس رفسنجان از 12بازی 23امتیاز گرفته و حتی به نزدیکی معدل 2امتیاز از هر بازی هم رسیده است درحالی‌که رفسنجانی‌ها در 11بازی اول 8بار مساوی کرده بودند و تعداد گل‌های زده‌شان فقط 5گل بود. تیمی که در 11بازی فقط 5گل زده بود در 12بازی بعد از جام‌جهانی 16بار گل زد و خط حمله‌اش کاملا متحول شد. مس در بازه قبل از جام‌جهانی هشتم بود اما در جدول 12هفته بعد از جام‌جهانی رتبه سوم را در اختیار دارد.

   دوپینگ سپاهان در آذرماه
سپاهان امروز در حالی صدرنشین لیگ و بخت اول قهرمانی است که قبل از تعطیلات رتبه چهارم را در اختیار داشت. زمانی که رقابت‌ها تعطیل و تیم ملی راهی جام‌جهانی شد، سپاهان نه‌تنها از پرسپولیس و استقلال عقب‌تر بود که پایین‌تر از گل‌گهر در رتبه چهارم قرار داشت. میانگین امتیازگیری سپاهان در آن 11هفته 1.82 امتیاز و در 12هفته بعدی 2.42 امتیاز بوده که پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد. شاگردان مورایس بعد از جام‌جهانی 6گل بیشتر زدند و 2گل کمتر خوردند، ضمن اینکه تمام رقبای اصلی و مدعیان قهرمانی را در این مقطع شکست دادند.

   سرنوشت متفاوت شمالی‌ها
یکی از تیم‌هایی که بعد از جام‌جهانی شدیدا افت کرد و از این لحاظ با پرسپولیس قابل مقایسه بود، نساجی است که دوسوم امتیازاتش در 11هفته اول به‌دست آمده و در 12هفته بعدی فقط یک برد داشته است. نساجی تا قبل از جام‌جهانی از 11بازی صاحب 16امتیاز بود و در رتبه ششم قرار داشت. اما در روزهای بعد از جام‌جهانی، قائمشهری‌ها یکی از 3تیم آخر جدول بودند و فقط یک امتیاز بیشتر از نفت آبادان گرفتند. نساجی در 12بازی اخیرش تنها یک‌بار پیروز شده و فقط 8امتیاز گرفته است. جالب اینکه نساجی تا قبل از جام‌جهانی هم‌امتیاز و همسایه آلومینیوم اراک بود اما الان آلومینیوم در نیمه بالای جدول حضور دارد و نساجی همسایه قعرنشین‌هاست. برخلاف نساجی، دیگر تیم شمالی لیگ یعنی ملوان انزلی بعد از جام‌جهانی روزهای بهتری را گذراند و تقریبا 50درصد بیشتر امتیاز گرفت.

   سرنوشت مشترک نفتی‌ها
نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان 2تیمی هستند که در هر 2بازه زمانی رتبه‌های آخر جدول را داشتند و شرایط آنها هیچ تغییری نکرد. البته نفت مسجدسلیمان بیشتر امتیازاتش را در همان مقطع اول گرفت و هر دو پیروزی‌اش هم قبل از جام‌جهانی به‌دست آمد. اما در همان زمان هم یکی از 2تیم آخر جدول و گزینه‌ای جدی برای سقوط بود. نفت آبادان هم در هر بازه یک‌بار به پیروزی رسید و میانگین امتیازاتش در هیچ مقطعی به یک امتیاز از هر بازی نرسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید