• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187958
+
-

روی لبه تیغ

چرا انتقادات از گل‌محمدی بالا گرفته و چرا او باید نگران آینده کاری‌اش باشد؟

روی لبه تیغ

بهروز رسایلی

در شرایطی که پرسپولیسی‌ها در رؤیای صدرنشینی در پایان سال 1401به سر می‌بردند، در بازی پایانی سال همه‌‌چیز برای آنها به شکل کابوس‌واری پیش رفت؛ خودشان به رقیب مستقیم‌شان باختند و استقلال هم با یک پیروزی ارزشمند بیرون از خانه در برابر فولاد موفق شد از آنها سبقت بگیرد. به این ترتیب تیم ریکاردو ساپینتو بعد از 20هفته در جدول از پرسپولیس جلو زد که طبیعتا نمی‌تواند مطلوب سرخ‌ها باشد. مجموعه این اتفاقات، بار دیگر جایگاه یحیی گل‌محمدی را روی نیمکت سرخپوشان متزلزل کرده است؛ هرچند مسائل دیگری هم در این میان وجود دارد.

   ضعیف‌تر از همیشه
اگر به سنت معمول قرار باشد میانگین 2امتیاز در هر بازی را حدنصاب لازم برای کسب عنوان قهرمانی به‌شمار بیاوریم، پرسپولیس امروز و در این لحظه کمتر از این میانگین امتیاز دارد. سرخ‌ها از 23بازی خود صاحب 45امتیاز هستند که یک امتیاز کمتر از حد نصاب مورد بحث به‌شمار می‌آید. در عین حال پرسپولیس 4امتیاز هم از سپاهان صدرنشین و یک امتیاز از استقلال رده دومی کمتر دارد. از سوی دیگر امتیازاتی که پرسپولیس در این فصل به‌دست آورده، از بازه زمانی مشابه در 7سال گذشته ضعیف‌تر بوده است. در چنین شرایطی یحیی گل‌محمدی حتی به رکورد خودش در پرسپولیس هم نرسیده. سرخپوشان در لیگ نوزدهم با شراکت یحیی و کالدرون در حالی قهرمان شدند که از 30بازی 67امتیاز کسب کرده بودند؛ میانگین 2.23.پرسپولیس در لیگ بیستم هم با 67امتیاز قهرمان شد که تقریبا همان معدل را نشان می‌داد. حتی در لیگ بیست‌ویکم که پرسپولیس پشت سر استقلال ماند و قهرمان نشد، قرمزها در پایان فصل 63امتیاز به‌دست آوردند که حکایت از معدل 2.1در هر بازی دارد، اما فعلا پرسپولیس یحیی به میانگین 2امتیاز نرسیده است.

   چشم‌اندازی هست؟
هنوز 7هفته به پایان فصل باقی‌مانده و سیبی که در آسمان رها شده تا به زمین برسد هزار چرخ دیگر خواهد خورد. 3هفته پیش که پرسپولیس در مسابقه حذفی با سپاهان 4گل به این تیم زد، عالم و آدم از ترفندهای فنی گل‌محمدی به نیکی یاد می‌کردند، اما حالا ورق برگشته. فوتبال همین است و در آن چندان نباید هیجان‌زده قضاوت کرد. با این حال در یک نگاه کلی به عملکرد مستمر پرسپولیس در این فصل، روشن می‌شود که تیم گل‌محمدی نوسان داشته و با این همه ستاره، نتایج مطلوب را به‌دست نیاورده است. پرسپولیس امسال 4باخت داده که شامل 3شکست خانگی می‌شود. این تیم در نیم‌فصل دوم مسابقات فقط یک امتیاز بیشتر از آلومینیوم اراک گرفته و با 13امتیاز در رده ششم ایستاده است. به علاوه پرسپولیس در 8بازی دور برگشت فقط 9گل زده که این هم آمار تامل‌برانگیزی به‌نظر می‌رسد. مجموعه این مسائل نشان می‌دهد امروز دیگر با قاطعیت سابق نمی‌توان از گل‌محمدی دفاع فنی صورت داد. خود او هم می‌داند اگر برای دومین فصل پیاپی قهرمان نشود، باید آماده شنیدن نقدهای تند و تیز بیشتری باشد.

   حذفی؛ کف توقعات
قطعا پرسپولیس هنوز برای قهرمانی در لیگ برتر شانس دارد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد کف توقعات هواداران قهرمانی در جام حذفی خواهد بود؛ جایی که پرسپولیس به یک‌چهارم نهایی رسیده و در این مرحله باید به مصاف برنده بازی فولاد و گل‌گهر برود. اگر یحیی برای دومین فصل پیاپی هیچ جامی نگیرد و برای چهارمین فصل پیاپی جام حذفی را از کف بدهد، کار برایش خیلی سخت خواهد شد.

فضیلت‌های گم‌شده
پرسپولیس چطور به سوگ برتری‌های دفاعی‌اش نشست؟

تلخی‌های شکست دقیقه 94در برابر سپاهان، برای پرسپولیس تمام‌شدنی نیست؛ باختی که می‌تواند آنها را به شکل قابل توجهی از کسب عنوان قهرمانی دور کند. این شکست اما ابعاد بدتری هم داشت؛ آنجا که عناوین برتر دفاعی را در بحث جمعی و فردی از سرخپوشان گرفت. گلی که محمد کریمی در آخرین دقایق بازی با پرسپولیس وارد دروازه این تیم کرد، دوازدهمین گلی بود که سرخپوشان در لیگ بیست‌ودوم دریافت می‌کردند. به این ترتیب آنها نه‌تنها در جدول رده‌بندی از رده دوم به سوم سقوط کردند، بلکه در جدول بهترین خطوط دفاعی هم دقیقا تنزل مشابهی را تجربه کردند.
تا پیش از این گل، پرسپولیس با 11گل خورده پس از مس رفسنجان صاحب دومین خط دفاعی برتر لیگ بود. مس که امسال حامد لک را به‌عنوان دروازه‌بان اصلی در اختیار دارد، آمار عجیب و غریب 9گل خورده را به جا گذاشته است. آلومینیوم اراک هم دیگر تیم برتر از این نظر به‌شمار می‌رود که در کنار سرخپوشان با 11گل خورده در رده دوم برترین‌ها قرار داشت. شاگردان یحیی گل‌محمدی اما در نهایت با یک گل دیرهنگام مغلوب سپاهان شدند تا برای دوازدهمین بار در فصل جاری دروازه آنها فرو ریخته باشد. این تنزل در حالی است که پرسپولیس در دوران قهرمانی‌های پیاپی‌اش، معمولا رکورد کمترین گل خورده را به جا می‌گذاشت. آنها پارسال در این زمینه از استقلال عقب ماندند و قهرمانی را به رقیب سنتی واگذار کردند؛ جایی که پرسپولیس بیش از دو برابر استقلال (21به 10) گل خورد. امسال هم ضعف در خط دفاعی می‌رود تا کار دست قرمزها بدهد.
همزمان اما علیرضا بیرانوند هم با گلی که دریافت کرد، صدر جدول بیشترین کلین‌شیت‌ها را به حسین پورحمیدی واگذار کرد. گلر آلومینیوم اراک در بازی با پیکان برای سیزدهمین بار موفق شد دروازه تیمش را بسته نگه‌دارد و از بیرانوند که 12کلین‌شیت را به نام خودش ثبت کرده سبقت بگیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :