• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187809
+
-

از نیمکت برخاسته

طارمی سرانجام از حالت بازیکن ذخیره خارج شد

از نیمکت برخاسته

دور برگشت مرحله یک‌هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا از هفته پیش آغاز شد و 2تیم بایرن‌مونیخ و بنفیکا با پیروزی بر پاری‌سن‌ژرمن و کلاب بروخه در هر دو دیدار رفت و برگشت، به همراه میلان و چلسی که از سد تاتنهام و دورتموند عبور کردند، به مرحله یک‌چهارم پایانی رسیدند. تکلیف 4تیم دیگر مرحله بعدی امشب و فردا‌شب روشن می‌شود. پورتو در ورزشگاه دراگائو میزبان اینتر است و قضاوت این بازی بر عهده شیمون مارچینیاک از لهستان خواهد بود. بازی رفت با برتری یک بر صفر شاگردان سیمونه اینتزاگی مقابل یاران مهدی طارمی همراه شد. در بازی همزمان تیم‌های منچسترسیتی و لایپزیش هم در ورزشگاه اتحاد مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند که اسلاوکو وینچیچ از اسلوونی آن را سوت خواهد زد. بازی رفت 2تیم با تساوی یک - یک به پایان رسیده بود.

مهدی طارمی هفته‌های اخیر به نیمکت‌نشین تبدیل شده. یا کونسیسائو قصد دارد از او برای بازی برگشت با اینتر محافظت کند یا مهاجم ایرانی از چشم سرمربی باشگاه پرتغالی افتاده. در بازی این هفته لیگ برتر پرتغال زمانی که بازی 2-2 مساوی بود و کار در برابر استوریل گره خورده بود، کونسیسائو از سر ناچاری طارمی را دقیقه69 به زمین فرستاد. 4دقیقه بعد این بازیکن یک پنالتی گرفت و خودش آن را به گل پیروزی تیم تبدیل کرد. طارمی پس از گلزنی، به سبک بازیکن حریف که 2دقیقه پیش از او به پورتو گل زده و گوش‌هایش را رو به هواداران گرفته بود که صدای‌شان را نمی‌شنود، شادی کرد و از این گلزن انتقام گرفت. هواداران و اعضای تیم حریف معتقد بودند که طارمی باز هم برای گرفتن پنالتی تمارض کرده و شیرجه زده است اما روزنامه اوجوگو پرتغال این ادعا را رد کرد.
  سرجیو کونسیسائو سرمربی پورتو در نشست خبری پس از بازی با استوریل درباره نیمکت‌نشینی طارمی گفت: «منتظر این پرسش بودم و می‌دانستم می‌خواهید درباره وضعیت او بپرسید. وقتی مردم از من درباره بازیکنان می‌پرسند، می‌گویم که آنها هم بخشی از کار گروهی تیم هستند؛ درست همانند بازیکنانی که از ابتدا بازی کردند. ما هفته گذشته در برابر چاوس بازی خوبی انجام دادیم و می‌خواستیم به آن روند ادامه دهیم. طارمی روی نیمکت ماند، اما می‌توانست همانند 2مهاجم دیگرمان در بازی با چاوس و استوریل در ترکیب اصلی باشد. آن 2بازیکن گل زده بودند و مدیریت‌کردن این موضوع معنایی ندارد، زیرا با از دست دادن امتیازهای بیشتر، شانس قهرمانی برای ما سخت‌تر خواهد شد.» مهاجم پورتو هم در پاسخ به این پرسش که آیا نیمکت‌نشینی دوباره‌‌اش ارتباطی با بازی بعدی اروپایی سه‌شنبه‌شب مقابل اینتر ایتالیا دارد، توضیح داد: «بیایید درباره پرسش بعدی حرف بزنیم. بازی مهمی پیش‌روی ماست و امیدوارم هواداران بیایند و مثل همیشه از ما حمایت کنند تا بتوانیم پیروز شویم.»
  زچ لووی، خبرنگار آمریکایی که با رسانه‌های مختلفی همچون شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی اسپورتس» و شبکه رادیویی «تاک اسپورت» انگلیس همکاری دارد، نوشت: «مهدی طارمی سال2019، آسیا را برای نخستین‌بار در دوران حرفه‌ای‌اش ترک کرد. از آن زمان او هر فصل در فوتبال پرتغال بیش از 21گل به‌ثمر رسانده است. 21گل در فصل 20-2019، 23گل در فصل 21-2020، 26گل در فصل 22-2021 و 22گل در فصل 23-2022».
  طارمی با گلزنی مقابل استوریل با موسی مارگا که هم‌اکنون در الهلال عربستان بازی می‌کند، به‌عنوان بهترین گلزن دوران کونسیسائو در پورتو برابری کرد.
  طارمی درمجموع 35بازی این فصل در همه رقابت‌ها، 21گل و 11پاس‌گل ثبت کرده؛ هر 130دقیقه یک تأثیرگذاری روی گل.
  طارمی تاکنون با به ثمر رساندن 5گل و ساختن 2پاس‌گل در صدر بهترین بازیکنان آسیایی در لیگ قهرمانان این فصل قرار دارد. دایچی کامادا، ستاره تیم ملی ژاپن و عضو باشگاه فرانکفورت با 3گل بعد از طارمی است. سون هیونگ‌مین فقط 2گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است.
  پورتو در 3بازی از 5بازی خود مقابل اینتر در لیگ قهرمانان بازنده بوده، البته هر 3شکست خارج از خانه رقم خورده است. در دراگائو یک برد و یک تساوی برای تیم پرتغالی به‌دست آمده است.
  لائوتارو سال2023 دوران خوبی دارد و فعلا بهترین گلزن آرژانتینی است، با 9گل زده بالاتر از دی‌ماریای 7گله و مسی 6گله.
  اینتر مقابل تیم‌های پرتغالی رزومه خوبی ندارد. از 8بازی مقابل تیم‌های پرتغالی در خاک این کشور تنها یکی را برده، 3تساوی و 4شکست داشته. هر دو دیدار آخر در پرتغال با شکست اینتر مقابل اسپورتینگ لیسبون تمام شده.
  پورتو در هر 4میزبانی آخر از تیم‌های ایتالیایی برنده بوده و تیم‌های رم، یووه، میلان و لاتزیو را شکست داده است. اینتر می‌تواند پنجمین تیم متفاوتی باشد که در این ورزشگاه شکست می‌خورد. آخرین بار یوونتوس در سال2017 توانسته بود پورتو را در زمین این تیم ببرد.
  در 5بار آخری که اینتر بازی رفت مرحله حذفی لیگ قهرمانان را برده، در نهایت موفق به صعود به دور بعدی شده است. فقط در فصل 06-2005 از ویارئال مانوئل پیگرینی بازی رفت را بردند اما نتوانستند صعود کنند.
  در نقطه مقابل پورتو است که در 6بار از 7بار آخری که بازی رفت مرحله حذفی را واگذار کرده، موفق به صعود نشده. تنها در فصل 19-2018 عکس این روند رخ داد و آنها شکست دیدار رفت مقابل آاس‌رم را جبران کردند و به دور بعدی راه یافتند.

گواردیولا چند بازی است که دوباره تیمش را روی دور برد برگردانده. بازی رفت با گل گواردیول مساوی تمام شد اما من‌سیتی تیمی نیست که به‌سادگی از این قرعه‌های آسان بگذرد و صعود نکند. هالند در بازی با کریستال‌پالاس از روی نقطه پنالتی گل شماره28 خود را به ثمر رساند که یک گل از مجموع گل‌های لیگ برتری این فصل چلسی بیشتر است.
 بیشترین گل زده در 30بازی ابتدایی لیگ برتر؛ اندی کول: 28گل، ارلینگ هالند: 28گل‌. هالند دومین بازیکن تاریخ سیتی که در یک فصل بیشتر از 10‌گل داخل و خارج از خانه می‌زند.
 2دیدار سیتی و حریف آلمانی در مرحله گروهی فصل پیش 12گل در بر داشت؛ 6بر3 برای سیتی در بازی رفت و 2بر یک برای لایپزیش در بازی برگشت و حالا با تساوی یک‌-یک دیدار رفت امسال مجموع گل‌های ردوبدل شده 2تیم در این 2فصل به 14گل در 3بازی رسیده. بنابراین بازی امشب هم پرگل خواهد بود.
 لایپزیش با اینکه باشگاه تازه‌کاری است، 3بار در همین مرحله مقابل انگلیسی‌ها قرار گرفته. در 2بار قبلی رفت و برگشت تاتنهام را بردند و رفت و برگشت به لیورپول باختند و سیتی سومین حریف متفاوت انگلیسی آنها در این مرحله است.
 سیتی مقابل آلمانی‌ها تنها یک‌بار شکست خورده و 14بازی را برده (3تساوی) و میانگین 2.5گل زده را مقابل‌آنها ثبت کرده. تنها شکست‌شان همان بازی فصل پیش به همین تیم لایپزیش بود.
 سیتی 9بار پیاپی در لیگ قهرمانان بر تیم‌های آلمانی غلبه کرده بود اما اخیرا در 4بازی تنها یک برد داشته با یک باخت و 2تساوی.
 لایپزیش در هر 3سفر آخر به انگلیس شکست نصیبش شده و 13گل خورده. آنها آخرین‌بار تاتنهام را در فصل
20-2019 در خاک این کشور برده بودند.
 سیتی در 9میزبانی از آلمانی‌ها برنده بوده. آخرین‌بار بایرن‌مونیخ در ورزشگاه اتحاد موفق شد سیتی را ببرد که آن زمان گواردیولا سرمربی تیم آلمانی بود.
 نماینده بوندس‌لیگا هر 3بازی اول خود را در مراحل حذفی لیگ قهرمانان برد و هر 3بازی بعدی را باخت و در هیچ‌یک از 3مسابقه آخر (مقابل پاری‌سن‌ژرمن و لیورپول) تا پیش از بازی با سیتی گلی به ثمر نرساند.
 در میان سرمربیانی که بیش از 50بار در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته‌اند، پپ گواردیولا بالاترین نرخ پیروزی را دارد؛ 63درصد برد و 97پیروزی در 154مسابقه.
 ‌‌در 23بازی آخر خانگی، منچسترسیتی شکستی نداشته و 21بازی را برده که این نزدیک به رکورد آرسنال به‌عنوان طولانی‌ترین روند بی‌شکستی در بازی‌های خانگی اروپایی است. امشب منچسترسیتی می‌تواند با رکورد آرسنال بین سال‌های 2004 تا 2009 برابری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید