• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187794
+
-

کاهش ۱۶درصدی بارندگی‌

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به میزان بارش‌ها از کاهش ۱۶درصدی بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری خبر داد.
احد وظیفه به ایسنا گفت: براساس داده‌های بارش سال‌جاری و آمارهای بلندمدت، میزان بارندگی‌ سال‌جاری حتی نسبت به سال گذشته نیز کمتر است، گرچه سال گذشته بسیار کم بارش بود. بارش متوسط کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به‌طور میانگین به حدود ۱۲۰میلی‌متر رسیده است که بارش نرمال این دوره زمانی ۱۴۳میلی‌متر است؛ بنابراین ۲۳میلی‌متر یا ۱۶درصد نسبت به بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به تفکیک استانی درباره میزان بارندگی‌ها گفت: در استان‌های جنوبی کشور شامل فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان و چهارمحال و بختیاری وضعیت بارش‌ها در حد نرمال تا فراتر از نرمال است و این استان‌ها نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار بهتری دارند، ولی در نیمه‌ شمالی و شرق کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و مناطق مرکزی تا سواحل شمالی کشور خشکسالی همچنان ادامه دارد.
او گفت: فصل تابستان بدون بارش قابل ملاحظه در اغلب حوضه‌های آبی بوده و با وجود شرایط نامطلوب ذخیره آبی پشت سدهای نیمه‌شمالی کشور مانند سد سفیدرود گیلان و سدهای استان تهران، احتمال عدم‌جبران کم‌بارشی ماه‌های گذشته بسیار بالاست و درصد احتمال تنش آبی در فصل گرم آتی در برخی استان‌ها برای تامین آب وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید