• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187758
+
-

بچه مکتبی‌ها

میترا آفریدگان، کارشناس‌ارشد علوم تربیتی

 تهرانگردی امروز درباره شهدای ترور دانش‌آموزی در تهران بود.
ترور به معنی واقعی آن، در دهه‌60 توسط سازمان منافقین، مدعیان نجات خلق با کشتن دانش‌آموزان انجام شد؛ نوجوانانی که تازه ازکودکی خارج شده و پر از شور و هیجان اولیه زندگی بودند باید هدف تیرمزدوران منافق قرار گیرند تا رعب و وحشت اجتماعی ایجاد شود.
 اما چرا دانش‌آموزان نوجوان هدف گرفته شدند؟!
رهبر نهضت کشورمان امام‌خمینی‌«قدس سره» به نوجوان‌ها بسیار اهمیت می‌دادند. وقتی در سال ۴۲ از ایشان پرسیدند: شما چطور می‌خواهید با شاه مبارزه کنید، نیرو ندارید؟ گفتند: سربازان من در گهواره هستند یا هنوز به دنیا نیامده‌اند!
 با شروع نهضت در دهه50 و اوج‌گیری آن درسال۱۳۵۷ این سخن گهربار امام بارها برای نوجوانان انقلابی گفته شد و نوجوانانی که تا قبل امام به‌خاطر شرایط سنی زیاد جدی گرفته نمی‌شدند، احساس بالندگی و بزرگی خاصی در آنان ایجاد شد.
 رهبر نهضت اسلامی آنها را پایه اصلی تحولات گفته‌اند و نوجوانان کشور شدند جلوداران عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور... بارها و بارها در صحنه‌های مختلف عوامل رژیم شاهنشاهی دستشان به خون نوجوانان دانش‌آموز آلوده شد؛ ۱۷ شهریور۱۳۵۷، ۱۳ آبان۱۳۵۷ و تمامی صحنه‌ها و این خود نشان‌دهنده باور آنان نسبت به تأثیر‌گذاری  ایشان در عرصه‌ها بود...
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی درخواست‌های غلط و سلطه‌طلبانه سازمان منافقین، کشتار مردم توسط این سازمان با ترورهای کور شروع شد، درترورهای کور کافی بود کسی ظاهری مذهبی، انگشتری عقیق، ریش یا موتور هوندا داشته باشد باید کشته می‌شد (منطق غیرعقلانی وانسانی).
 نوجوانان در عرصه‌های مختلف کشور سازماندهی شده و فعال درهمه صحنه‌ها بودند. آخر آنها لشکر خدا بوده و باید برای احیای دین الهی تلاش می‌کردند. تربیت‌های خودجوش در مساجد باعث بچه مکتبی‌شدن آنها شده بود. گاهی اوقات همین نوجوان‌ها خود فرمانده بسیج مساجد محل بودند و آنچنان برنامه‌های اخلاقی و اجتماعی را تدوین می‌کردند که الان می‌بایست دوره‌های طولانی مدیریت دید تا به آن برسیم!
درمحله جوادیه به دیدار خانواده شهید شهرام عبدی رفتیم، مادرشهید می‌گفت: شهرام خیلی مهربان و فعال بود. پدرش پینه‌دوز بود و زحمت می‌کشید تاخرج خانواده را دربیاورد. وقتی شهرام از مدرسه می‌آمد، بلال برمی‌داشت و درمحل می‌فروخت و می‌گفت نمی‌خواهم خرج من روی دوش پدر باشد. در فعالیت‌های مسجدحضور داشت و همین باعث شد هدف منافقین باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
بچه مکتبی‌ها