• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187735
+
-

قاسمپور؛ کشتی‌گیر سال 1401

نگاهی به انتقادات درباره نظرسنجی فدراسیون کشتی که حرف و حدیث کم نداشت

قاسمپور؛ کشتی‌گیر سال 1401

محسن محمودصفری

کامران قاسمپور، دارنده 2مدال طلای جهان در سال‌های 2021 و 2022 به‌عنوان بهترین کشتی‌گیر سال انتخاب شد. این نظرسنجی توسط فدراسیون کشتی انجام شد که البته انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت. بیشتر انتقادها درباره عدم‌حضور حسن یزدانی و محمدرضا گرایی بین نامزدهای فدراسیون بود. پس از کامران قاسمپور، رحمان عموزاد، دیگر طلایی تیم ملی کشتی آزاد در جهانی صربستان در رده دوم نظرسنجی قرار گرفت.

   انتخاب از بین 8نامزد
کامران قاسمپور (نماینده تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان)، امین میرزازاده (نماینده تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان)، رحمان عموزاد (نماینده تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان)، ایمان محمدی (نماینده تیم ملی کشتی فرنگی جوانان و امید)، امیرعلی آذرپیرا (نماینده تیم ملی کشتی آزاد امید)، امیررضا معصومی (نماینده تیم ملی کشتی آزاد جوانان)، علی احمدی‌وفا (نماینده تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان) و ابراهیم الهی (نماینده تیم ملی کشتی آزاد ‌نوجوانان) کشتی‌گیران حاضر در نظرسنجی بودند که در نهایت و طبق پیش‌بینی‌ها کشتی‌گیران رده سنی بزرگسالان عناوین اول تا سوم این نظرسنجی را کسب کردند. کامران قاسمپور به‌عنوان نفر نخست انتخاب شد و پس از او رحمان عموزاد در رده دوم قرار گرفت و امین میرزازاده دارنده مدال نقره جهان در سال2022 عنوان سوم را کسب کرد. کشتی‌گیران رده نوجوانان هم در رده‌های هفتم و هشتم قرار گرفتند.

   لیست مجهول
از روز اول نظرسنجی هم مشخص بود کشتی‌گیران نوجوان‌ در کنار ستارگان تیم ملی بزرگسالان شانسی نخواهند داشت. کشتی‌گیر کم‌سن‌وسالی که در رده نوجوانان به مدال طلای جهان رسیده مشخص است در مقابل ستارگانی همچون کامران قاسمپور و رحمان عموزاد شانسی ندارد و این بزرگ‌ترین ایرادی است که می‌توان به این نظرسنجی گرفت. از دیگر نکات مبهم نظرسنجی، حضور 2کشتی‌گیر از تیم ملی بزرگسالان در رشته آزاد بود. درست است که هر دو کشتی‌گیر به مدال طلا رسیدند ولی طبق لیست اعلامی در هر رده سنی یک نماینده حضور داشت و بهتر بود این ترتیب در کشتی آزاد هم رعایت شود.

    غیبت یزدانی و گرایی
حسن یزدانی و محمدرضا گرایی در لیست نظرسنجی فدراسیون کشتی قرار نداشتند و طرفداران این دو کشتی‌گیر به این موضوع بسیار اعتراض داشتند. یزدانی که سال2021 مدال طلای جهان را کسب کرده بود، در فینال2022 کشتی را یک‌طرفه به حریف دیرینه خود واگذار کرد و به مدال نقره رسید. این مسئله نشان از تنزل او نسبت به سال قبل داشت و به‌نظر به همین دلیل نام یزدانی در بین نفرات حاضر در نظرسنجی نبود. محمدرضا گرایی، دارنده مدال طلای جهان و المپیک که یک سال رؤیایی را پشت سر گذاشته و توانسته بود مدال طلای جهان و المپیک را به فاصله زمانی 2ماه کسب کند، در فینال مسابقات جهانی‌2022 ناکام بود و به مدال نقره رسید. عدم‌حضور او در بین نفرات برتر سال کشتی هم به‌دلیل همین مسئله بوده است. انتقاد هواداران از عدم‌حضور این دو کشتی‌گیر بیشتر احساسی بوده چون آمار نشان می‌دهد که هر دو ملی‌پوش در عین شایستگی و کسب مدال جهانی نسبت به سال گذشته افت داشته‌اند.

قاسمپور: تسلیم نمی‌شوم
کامران قاسمپور که سال2022 توانست مدال طلای سال قبل را تکرار کند، درباره انتخابش به‌عنوان برترین کشتی‌گیر گفت: «از کسب این عنوان خیلی خوشحالم چون انتخاب مردم بوده است. این جایزه باعث می‌شود که بیشتر تلاش کنم تا در سال2023 هم باعث خوشحالی مردم عزیز کشورم باشم. از همه کسانی که به من لطف داشتند و رأی دادند، ممنونم.» قاسمپور درباره حضور در جام‌جهانی کشتی در وزن بالاتر که سبب نخستین شکستش بعد از مدت‌ها شد، گفت: «هرچه بود تمام شد. واقعیت این است که من در 97کیلوگرم کشتی گرفتم و شکست خوردم. شکست را پذیرفتم و برای پیروزی باید بیشتر از قبل تلاش کنم. قطعا تسلیم نشده‌ام و ادامه خواهم داد. نظر کادر فنی بود که در این وزن محک بخورم. شکست جزئی از ورزش است ولی ارزشمند است که بعد از هر شکست تلاش کنید تا در رقابت بعدی آن را به پیروزی تبدیل کنید.» قاسمپور در مسابقات جام جهانی‌2022 با حدود 90کیلو وزن در مقابل کایل اسنایدر، قهرمان جهان و المپیک در وزن 97کیلوگرم کشتی گرفت که شکست خورد. وزن طبیعی اسنایدر بالاتر از 100کیلوگرم است ولی قاسمپور که به‌نظر تصمیم دارد برای المپیک در وزن 97کیلوگرم کشتی بگیرد، این ریسک را پذیرفت و با اختلاف وزنی مشهود نخستین کشتی‌اش در این وزن را مقابل سخت‌ترین حریفش برگزار کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید