• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187505
+
-

شکست پروژه «ایران‌هراسی» در شورای‌حکام

نشست شورای‌حکام آژانس بدون قطعنامه‌ای درباره ایران به پایان رسید

نشست‌ فصلی شورای‌ حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی طی روزهای اخیر بدون صدور قطعنامه ضدایرانی به ‌کار خود پایان داد و مواضع اصولی و دیپلماسی فعال جمهوری ‌اسلامی، تلاش‌ هفته‌های اخیر به‌منظور اجماع‌سازی علیه تهران در این سازمان ‌بین‌المللی و به‌تبع‌ آن، افزایش فشارها بر ایران را ناکام گذاشت.
به‌ گزارش همشهری، در هفته‌های گذشته، با نزدیک شدن به موعد برگزاری نشست فصلی شورای ‌حکام در وین، موج‌ تازه‌ای از فضاسازی‌ها پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری ‌اسلامی آغاز شد و آمریکا و تروئیکای اروپایی تلاش کردند با موج‌سازی علیه تهران، بستر مناسبی به‌منظور تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‌ حکام فراهم کنند؛ رویکردی که با به‌کارگیری «دیپلماسی فعال» از سوی تهران ناکام ماند.این درحالی ‌است که دیپلماسی هوشمندانه ایران در آستانه برگزاری نشست ‌فصلی شورای‌ حکام، به حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی در تهران و در نهایت خروج رایزنی‌های فنی ایران و آژانس از بن‌بست انجامید و دست طرف‌های غربی برای پیشبرد راهبرد «افزایش فشارها بر تهران» را خالی گذاشت.

بازی ضدایرانی دولت‌های غربی
طی هفته‌های گذشته و در آستانه برگزاری نشست شورای ‌حکام آژانس، فضاسازی‌ها درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به‌صورت محسوسی افزایش یافت و رسانه‌ها و محافل غربی کوشیدند با برجسته‌سازی این موضوع، شرایط را برای تحرکات ضدایرانی خود مهیا کنند.
 با توجه به چنین رویکردی هم بود که برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی به «شبهه‌سازی» علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران روی آوردند و این‌گونه القا کردند که ایران درحال غنی‌سازی 84درصدی و در آستانه «گریز هسته‌ای» قرار گرفته ‌است. آنها از سوی دیگر تلاش کردند مناسبات فنی ایران و آژانس را به‌دلیل «عدم همکاری تهران» با بازرسان آژانس، گرفتار یک بن‌بست لاینحل نشان دهند. پیشبرد چنین رویکردی در شرایطی بود که حضور هیات‌های عالی‌رتبه از آژانس در تهران و درنهایت رایزنی‌های گروسی با مقا‌م‌های ایرانی، طراحی‌های ضدایرانی دولت‌های غربی را با شکست مواجه کرد.

جبران ناکامی با بیانیه ضدایرانی
خالی ماندن دست آمریکا و تروئیکای اروپایی از قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای ‌حکام اما سبب شد این دولت‌ها با صدور بیانیه‌هایی، ادعاهای ضدایرانی گذشته خود را تکرار کنند. برهمین اساس هم بود که نماینده آمریکا در جلسه شورای‌ حکام آژانس به قرائت بیانیه‌ای علیه ایران پرداخت؛ بیانیه‌ای که جز تکرار دوباره برخی ادعاهای غیرواقعی، حرف دیگری نداشت. از سوی دیگر تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای‌حکام، خواستار اجرای سریع و کامل توافق‌های صورت گرفته میان ایران و آژانس درباره حل‌وفصل مسائل پادمانی شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید