• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 اسفند 1401
کد مطلب : 187221
+
-

جهش فیبر نوری با مصوبه حساب توسعه

اینترنت
جهش فیبر نوری با مصوبه حساب توسعه

براساس مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده می‌شود به‌منظور توسعه تار(فیبر) نوری منازل، حسابی تحت عنوان «حساب توسعه فیبر نوری» در اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند.
به‌گزارش همشهری، پروژه راهبردی توسعه فیبر نوری در بهمن‌ماه1400 در 2شهر مشهد و قم کلید خورد.
در آن زمان، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داد 20میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال1404 به منازل و کسب‌وکارها واگذار می‌شود، اما بعضی از کارشناسان این وعده را غیرقابل تحقق دانستند و آمار و ارقام هم نشان می‌داد که این پروژه در شرایط مناسبی قرار ندارد. این شرایط باعث شد که در آذرماه گذشته طرح تاسیس صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری از سوی فراکسیون راهبردی مجلس ارائه شود و در نهایت یک فوریت این طرح از سوی نمایندگان تصویب شد. اکنون و در زمانی که بودجه سال1402 در حال نهایی شدن و جمع بندی است، مجلس تصمیم گرفته «حساب توسعه فیبر نوری» در اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ایجاد کند که در قالب بند(س) تبصره۷ در بخش هزینه‌ای تصویب شده است.
آنگونه که اعلام شده، آیین‌نامه اجرایی این بند شامل منابع و مصارف این حساب با رعایت قوانین و مقررات به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. همچنین نمایندگان قید کرده‌اند که منابع این حساب قابل انتقال به سال بعد است.
به این ترتیب در سال1402 باید شاهد شتاب در پروژه توسعه فیبر نوری باشیم. به‌عبارت دیگر، این صندوق می‌تواند بخش قابل توجهی از منابع مالی پروژه را تامین کند.
سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز برای شتاب بخشی به حرکت کند این پروژه، طرح تاسیس صندوق تامین مالی پروژه فیبر نوری را درمان آن دانسته بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید