• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187175
+
-

«درخت‌های‌افتخار» در تهران

با اجرای این پویش2000هکتار فضای سبز جدید به پایتخت اضافه می‌شود

گزارش
«درخت‌های‌افتخار» در تهران

فرناز محمد‌زاده-روزنامه‌نگار

درختان هم جان دارند و طبیعت زنده است ولی شاید کمتر برای این مهم اهمیت قائل شویم. اما هرچه بی‌توجهی و کوتاهی در طول سال نسبت به طبیعت داشته باشیم، نیمه دوم اسفندماه هرساله بهانه‌ای می‌شود که به یاد طبیعت بیفتیم و به نوعی دست آشتی به ‌سوی آن دراز کنیم. روز 15اسفندماه که در تقویم‌ روز درختکاری ثبت شده، فرصتی را فراهم کرده تا با نزدیک شدن به روزهای پایانی زمستان و آغاز فصل رویش شکوفه‌ها قدمی برای سبز ماندن و سبز شدن طبیعت برداریم. بر همین اساس شهرداری تهران برای تحقق این مسئله اقداماتی را عهده‌دار شده است و شرایطی را در جهت برپایی سبزتر این روز مهم، برمی‌دارد.

درخت‌های افتخار
سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به مناسبت روز درختکاری، پویشی را با عنوان پویش «درخت‌های افتخار» اجرا خواهد کرد. مردم برای شرکت در این پویش می‌توانند در هر یک از محلات به یاد یکی از شهدای محله درختی بکارند. در این پویش به یاد 100نفر از مفاخر فرهنگی شهر تهران در سده گذشته 100 نهال کاشته می‌شود. مردم برای شرکت در این پویش می‌توانند با مراجعه به فرهنگسرای منطقه خود نهال دریافت کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی می‌شود این نهال‌ها بیشتر در مقابل منازل شهدا و مراکز فرهنگی کاشته شود و روی هر درخت یک پلاک یادبود با نام شهید یا فردی که افتخار محله‌ است، نصب شود.

نفس‌های تازه شهر
شهرداری منطقه13 نیز پویشی تحت عنوان «نفس‌های تازه شهر» درنظر گرفته و در همین خصوص، محمدهادی علی‌احمدی، شهردار منطقه گفته است: اداره امور بانوان با همکاری اداره فضای سبز و مدیریت بوستان‌های سطح منطقه، در راستای تحقق رویکرد جوانی جمعیت، گرامیداشت تولد هر نوزاد به‌عنوان یک شهروند جدید و ترویج اهمیت توجه به محیط‌زیست برای دومین بار، پویش نفس‌های تازه شهر با عنوان هر نوزاد یک درخت را در دستور کار قرار داده است. خانواده‌های دارای نوزاد واجد شرایط جهت ثبت‌نام در این پویش می‌توانند به سرای محلات و همچنین اداره امور بانوان مراجعه کنند.

حفظ زمین برای نسل‌های آتی
همچنین در بوستان جوانمردان واقع در منطقه5، مراسم درختکاری با حضور همسر دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران انجام خواهد شد و به مناسبت روز درختکاری نهال‌هایی در این بوستان کاشته می‌شوند. علاوه بر این در بوستان نهج‌البلاغه واقع در منطقه2 پایتخت، 100اصله نهال کاشته شده است.
اما در ادامه اقدامات صورت گرفته در پایتخت به مناسبت روز درختکاری، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به پویش‌های درختکاری درنظر گرفته شده با مشارکت شهروندان، می‌گوید: به مناسبت روز درختکاری و ایام استقبال از بهار، شهرداری تهران در 2 قالب اقدام به درختکاری با مشارکت شهروندان کرده است. نخستین برنامه، کاشت 50هزار اصله درخت مثمر و ارزشمند است و منظور از درخت مثمر یعنی درختی که میوه می‌دهد. شهروندان می‌توانند درخت مدنظر را انتخاب کنند و از2  طریق درخواست کاشت درخت در منازل خود را به شهرداری پایتخت ارائه دهند. در همین خصوص می‌توانند با سامانه 137پلاس تماس گرفته و درخواست کاشت ‌ داشته باشند؛ همچنین با مراجعه به سامانه تهران من و از طریق منوی 137پلاس، تصویر محلی را که درخت قرار است کاشته شود بارگذاری کرده و آدرس خود را در سامانه ثبت ‌کنند؛ در نهایت همکاران ما در شهرداری تهران برای کاشت این درختان مراجعه خواهند کرد.
او ادامه داد: یک پویش دیگری نیز به مناسبت روز درختکاری درنظر گرفته شده که این پویش در قالب سایت «ایران درخت» بوده که شهروندان برای شرکت در این پویش باید از طریق سایت، ثبت‌نام را انجام دهند. قرار است در این پویش حدود 20هزار درخت در 4منطقه تهران توسط مردم کاشته شود و یک مسابقه نیز برگزار خواهد شد. این درختان در 4بوستان تهران هستند و این بوستان‌ها نیز شامل بوستان ولایت واقع در منطقه19، بوستان چیتگر واقع در منطقه22، بوستان بزرگ آزادگان واقع در منطقه15 و بوستان ساحل واقع در منطقه4 می‌شود. تلاش شده در هر پهنه از شهر یک بوستان انتخاب شده و این مراسم در آن برگزار شود.‌

مکث
تکمیل کمربند سبز 1500هکتاری

امسال شهرداری تهران برای نخستین بار تصمیم گرفت که کمربند سبز پیرامون شهر تهران را توسعه دهد که با این حساب جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز در پایتخت با یک رکوردشکنی و رشد قابل توجهی پیشرفت خواهد کرد. در همین رابطه، عبدالمطهر محمدخانی به همشهری گفت: مدیریت شهری پایتخت در سال‌جاری اقدامی را توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز و مشارکت مردم جهت کاشت یک میلیون اصله درخت تا پایان سال، انجام داده است. بخش عمده این درختکاری برای تکمیل کمربند سبز تهران است که 2فاز آن در رویداد امید و افتخار رونمایی شده و فاز سوم که فاز تکمیلی این مجموعه 1500هکتاری است با حضور مقامات عالی کشوری برگزار می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید