• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 اسفند 1401
کد مطلب : 186840
+
-

نجومی‌بگیران در تور مالیات 30درصدی

مجلس جزئیات معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد در سال آینده را تعیین کرد

نمایندگان مجلس به مالیات 30درصدی بر مجموع درآمد مدیران نجومی‌بگیر رأی دادند، اما کارانه پزشکان و جراحان را معاف از مالیات اعلام کردند. با این تصمیم از سال آینده مجموع درآمد مدیران بخش‌های دولتی و غیردولتی که مجموع درآمد سالانه‌شان چه در قالب حقوق و مزد یا فوق‌العاده و اضافه‌کار و مشاوره و پاداش به 408میلیون تومان برسد، مازاد درآمد بر رقم تعیین شده، مشمول مالیات 30درصدی خواهد بود. نمایندگان مجلس با واگذاری اختیار تعیین مالیات بر درآمد به دولت مخالفت کردند و سقف معافیت مالیاتی سال آینده را از 84 میلیون تومان پیشنهادی دولت به 120میلیون تومان افزایش دادند. دولت در لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد داده بود تا سقف سالانه مالیات بر درآمد 84میلیون تومان باشد اما سرانجام این پیشنهاد را رد و سقف را 43درصد افزایش دادند. تصمیمی که البته باعث کاهش میزان درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد و به‌گفته محمدباقر قالیباف، باعث برهم خوردن تراز بودجه می‌شود. به‌گزارش همشهری، در جریان مذاکرات روز‌گذشته مجلس، نمایندگان با پیشنهاد مجوز به دولت برای تعیین مالیات بر درآمدها مخالفت کردند؛ چرا که به‌گفته رئیس مجلس، براساس اصل51 هیچ نوع مالیاتی وضع نمی‌شود، مگر به موجب قانون و موارد معافیت، بخشودگی و تخفیف مالیاتی براساس قانون است.

سقف درآمد معافیت
با رأی نهایی نمایندگان در سال1402، درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایای مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه‌کار، ‌حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که ‌‌به‌صورت نقدی و غیرنقدی‌، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا ‌غیر‌دولتی به‌دست می‌آورند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی تا سقف 120میلیون تومان در سال مشمول مالیات بر درآمد نخواهد شد. با این تصمیم، شهروندان حقوق‌بگیر شامل کارگران و کارمندانی که ماهانه 10میلیون تومان حقوق بگیرند، مالیات نخواهند داد؛ دولت پیشنهاد داده بود که معافیت مالیاتی این افراد هر ‌ماه 7میلیون تومان باشد اما علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در پیشنهادی عنوان کرد با توجه به گرانی و تورم، سقف معافیت مالیاتی افزایش یابد و معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 7میلیون تومان به 10میلیون تومان افزایش پیدا کند.

معافیت مالیاتی پزشکان
مجلس همچنین نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی در سال آینده را تعیین کرد که شامل عیدی و کارانه اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و پزشکان متخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی نخواهد شد و به این ترتیب کارانه دریافتی پزشکان برخلاف نظر دولت، سال آینده مشمول مالیات نخواهد شد. این در حالی است که با رأی نمایندگان، میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد و مالیات بر درآمد مشاغل 47میلیون و 500هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب صاحبخانه‌ها و مالکانی که املاک‌شان را اجاره بدهند یا مغازه‌ها و اصناف در سال آینده تا مبلغ 47.5میلیون تومان مالیات نمی‌دهند و مازاد بر آن مشمول مالیات خواهد شد.
در جریان مذاکرات دیروز جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد داد تا کارانه پزشکان مشمول مالیات شود اما در نهایت این پیشنهاد رأی نیاورد.

مالیات بر دود
این گزارش می‌افزاید: نمایندگان مجلس نرخ مالیات سیگارهای تولید داخل و وارداتی را به‌ترتیب ۵۰ تومان و ۸۰۰ تومان تعیین کردند. به این ترتیب از سال آینده به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ 50تومان، تولید داخل با نشان بین‌المللی 100تومان و هر بسته 50گرمی تنباکوی قلیان داخلی 20هزار تومان ‌‌به‌عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 800تومان و هر بسته 50 گرمی تنباکوی قلیان وارداتی 35هزار تومان ‌‌به‌عنوان حقوق ورودی دریافت خواهد شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید