• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186078
+
-

«ذخیره خونی» 7 استان به زیر یک هفته رسید

کاهش«ذخیره خونی» در روزهای سرد سال به‌دلیل اپیدمی بیماری‌های فصلی، سردی هوا و مراجعه کمتر شهروندان طبیعی است، اما گاهی این مراجعه کمتر شرایط ذخیره خون را در برخی استان‌ها با چالش مواجه می‌کند. این روزها هم در شرایطی که استان‌های زاگرس‌نشین با بارش شدید برف دچار بحران‌هایی ازجمله مسدود شدن راه‌ها شده‌اند، کاهش ذخیره خونی به زیر 6روز نگران‌کننده است. اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، فارس در کنار مازندران، تهران، سیستان و بلوچستان و بوشهر دچار این مشکل شده‌اند. به گزارش همشهری، مدیرکل دفتر روابط‌عمومی و جذب و نگهداری اهدا‌کنندگان خون توضیح می‌دهد که با توجه به فعالیت شبکه ملی خون‌رسانی، خون از استان‌هایی که مشکل کمتر دارند به استان‌های دچار چالش ارسال می‌شود. مژده نخلستانی در گفت‌وگو با همشهری، نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را همیشگی می‌داند و تأکید می‌کند اگر مردم در سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه کنند استان‌های دچار چالش از نظر ذخیره خونی تقویت خواهند شد.

شرایط بحرانی فارس
مدیرکل انتقال خون فارس هم از کاهش شدید خون و ایجاد مشکل برای بیماران در مراکز درمانی این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: وضعیت ذخایر خون در استان فارس فوق بحرانی است. مجید اکبرزاده توضیح می‌دهد: استان فارس به‌دلیل داشتن ۳دانشگاه و ۲دانشکده علوم پزشکی به بیماران ۶استان جنوبی کشور خدمات‌رسانی می‌کند و به همین دلیل ذخیره خونی آن اهمیت زیادی دارد. سازمان انتقال فارس، خون و فرآورده‌های خونی دریافت شده از اهداکنندگان را به بیماران تالاسمی، سرطانی، زنان باردار پرخطر و حادثه‌دیدگان تصادف بستری در ۷۰مرکز درمانی استان ارسال می‌کند. به‌گفته وی، شهرستان‌های کازرون، لارستان، جهرم، فسا، آباده، داراب، گراش و مرودشت دارای پایگاه ثابت انتقال خون هستند و در دیگر شهرستان‌های استان، پایگاه‌های سیار انتقال خون در خدمت اهداکنندگان خون خواهند بود.

کاهش ذخیره خون در استان سفیدپوش
چهارمحال و بختیاری در شرایطی با کاهش ذخیره خون به ۵روز مواجه شده که در روزهای گذشته به‌دلیل حجم بی‌سابقه برف دچار مشکلاتی بود. بسته بودن راه‌های روستایی و مشکلات پیش‌آمده ناشی از آن می‌توانست عمل‌های جراحی و رسیدگی‌های پزشکی را با تأخیر همراه کند. حالا با بهبود شرایط جوی و کاهش ذخیره خونی، این موضوع می‌تواند نگران‌کننده باشد.
 مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برودت هوا، اهدای خون در استان را کاهش داده است، می‌گوید: پایگاه انتقال خون فارسان در روز‌های شنبه و چهارشنبه، بروجن و شهرکرد همه روزه، مرکز بن در روز پنجشنبه و در شهرستان اردل و لردگان هم مراکز خون‌گیری به‌صورت دوره‌ای و چند هفته یک‌بار فعال است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید