• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 186003
+
-

تحول با موتورهای زنانه

تکنولوژی خوب
تحول با موتورهای زنانه

مهتاب خسروشاهی

کارآفرینی، اتفاق خوبی است اما خوب‌تر است اگر این کار، راهکارهایی برای ایجاد اشتغال زنان داشته باشد. به این خوبی، یک نکته دیگر را هم اضافه کنید؛ حفظ سلامت محیط‌زیست.
همه این ویژگی‌ها، زیرسر یک  شرکت سوئدی است که با ساخت موتورسیکلت‌های برقی ساخت زنان، انقلاب خودروهای الکتریکی را در شرق آفریقا آغاز خواهد کرد.
موتورسیکلت‌های Boda boda درواقع تاکسی‌هایی هستند که جاده‌های کنیا را در اختیار خود دارند؛ چراکه ارزان‌ترین وسیله نقلیه‌اند و حدود 6درصد از زندگی مردم شرق آفریقا برای امرار معاش به این تاکسی‌ها وابسته است. این شرکت سوئدی، قرار است این وسیله پرمصرف را که بالاترین تولیدکننده دی‌اکسید کربن در هوای شهر است، با موتورسیکلت شرکت سوئدی جایگزین کند.
6 سال پیش، Enter Roam به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه لینشوپینگ سوئد، تاسیس شد. موتورسیکلت برقی «روم ایر» که اکنون قرار است جایگزین موتورسیکلت‌های بودا بودا شود، در کنیا طراحی شده و 40درصد از کارکنان این شرکت، زن هستند. قیمت موتورها هرکدام 1500دلار (1250پوند) است که این قیمت کمتراز بسیاری از موتورهای مشابه است. از سوی دیگر این موتورها آلاینده نیستند و کارکرد آنها 75درصد ارزان‌تر از موتورهای معمولی است. شرکت اینتر روم با به‌کارگیری و آزمایش 160عدد موتور «روم ایر» در جاده‌های خاص و خشک آفریقا و کاندیدا شدن برای جایزه Earthshot Prize اکنون برای تولید سالانه 150هزار موتور «روم‌ایر» تا سال2026 اعلام آمادگی کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید