• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 185958
+
-

بهبود وضعیت کم‌آبی با بارش‌ها

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تا حد چشمگیری به بهترشدن وضعیت آبخوان‌ها در برخی از استان‌هایی که برف بیشتری دریافت کرده‌اند انجامید، گفت: با وجود کمبود ۲۰ میلی‌متری بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت با ذوب ذخایر برفی، بارندگی‌ها بیشتر از میانگین بلندمدت می‌شوند.
به گزارش ایسنا و به ‌گفته رضا بیانی،پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری، آبخوان‌ها در استان‌هایی همچون شمال خراسان‌رضوی، خراسان شمالی، ناحیه رویشی زاگرس و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به بهترین وضعیت خود برسند. رضا بیانی، درباره میزان بارندگی‌ها و ذخایر آب در آبخوان‌ها گفت: میزان بارندگی‌های کشور تاکنون و بدون در نظر گرفتن برف‌های ذوب نشده، نزدیک به ۱۰۰ میلی‌متر ثبت شده و این در حالی است که میانگین بارندگی‌ها در بلندمدت حدود ۱۲۰ میلی‌متر است بنابراین در حال حاضر نسبت به بلندمدت حدود ۲۰ میلی‌متر کمبود بارش داریم اما اگر ذخایر برفی نیز ذوب شوند، پیش‌بینی می‌شود میزان بارندگی‌ها بیشتر از میانگین بلندمدت شود.
وی افزود: محدوده خط برف کشور در حال حاضر ۴۰ میلیون‌هکتار است، درصورتی که طی 4سال گذشته، مساحتی که برف دریافت می‌کرد ۱۴ میلیون هکتار بود و اگر میانگین ارتفاع برفی که در کشور ثبت شده نزدیک به ۵۰ سانتی‌متر باشد در ۴۰ میلیون هکتار، میلیاردها لیتر آب ‌ذخیره می‌شود. وی با تأکید بر نفوذ آب‌های زیرزمینی در آبخوان‌ها توسط پوشش گیاهی، جنگل کاری، جنگل‌های طبیعی در کشور و همچنین اراضی دیم موجود به‌عنوان مسئله‌ای مهم گفت:  شرایط برای کشاورزی دیم می‌تواند دوباره فراهم شود و حتی می‌توانیم از بذر هیبرید برای تولید گندم استفاده کنیم و با کمک آن در کاشت گندم به‌خودکفایی برسیم. وی افزود: تقریبا ۵۰ درصد از بارندگی‌ها تبخیر می‌شود، ۲۵  درصد به‌صورت رواناب و ۲۵ درصد نیز در زمین نفوذ می‌کند؛ البته چون بیشترین میزان بارندگی در کشور، در فصل زمستان رخ می‌دهد؛ بنابراین میزان تبخیر کمتر از ۵۰ درصد است. مدیرکل اداره منابع طبیعی و  آبخیزداری استان تهران ادامه داد:  عملیات آبخیزداری نیز در هر  هکتار ۵۲۰ مترمکعب آب نفوذ  می‌کند. جنگل‌ها و عرصه‌های مرتعی نیز که مساحت آنها حدود ۸۲ میلیون هکتار است، حدود ۵۰ میلیون هکتار از این میزان، عرصه‌های مرتعی درجه یک و درجه 2هستند و در هر هکتار مرتع نیز نزدیک به ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمکعب آب نفوذ می‌کند. بیانی تأکید کرد: در حال حاضر نیز آب‌های پشت سد تقریبا به ۴۰ درصد رسیده است و با بارندگی‌ها، روانا‌ب‌ها و ذوب برف‌ها، وضعیت بهتر شده و پیش‌بینی می‌شود که بارندگی‌ها در زمستان جاری نسبت به بلندمدت و سال‌های گذشته بهتر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید