• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185849
+
-

حراج باشگاه‌های انگلیسی

2‌باشگاه بزرگ لیگ برتری در حال تغییر مالکیت هستند که نام یک ایرانی هم بین مشتریان دیده می‌شود

باشگاه‌های منچستریونایتد و تاتنهام ممکن است به‌زودی به فروش برسند. ماجرای فروش منچستریونایتد جدی‌تر از دیگران است، چون قطری‌ها با جیب پرپول وارد کارزار شده‌اند. گلیزرها تا جمعه به مشتریان فرصت داده بودند پیشنهادشان را عرضه کنند. حالا به‌نظر می‌رسد طرف‌های قطری و بریتانیایی اصلی‌ترین گزینه‌های خرید این باشگاه هستند؛ شیخ جاسم بن‌‌حمد آل‌ثانی برادر امیر قطر و یک میلیاردر بریتانیایی به نام سِر جیم ردکلیف. شیخ جاسم رئیس بانک اسلامی قطر (QIB) است و این پیشنهاد را از طریق بنیاد «ناین تو» ثبت کرده است. تخمین زده می‌شود این پیشنهاد 5میلیارد پوند خواهد بود و این بالاترین پیشنهادی است که تاکنون برای خرید یک باشگاه ورزشی ارائه شده است. رقم پیشنهادی نه به‌صورت قسطی یا با وام بلکه یکجا و به‌صورت نقدی پرداخت خواهد شد. گفته می‌شود شیخ به‌دنبال درآمدزایی از باشگاه منچستریونایتد نیست. در مقابل رقم پیشنهادی ردکلیف هنوز مشخص نشده است. این میلیاردر متولد شهر منچستر و هر دو مشتری از هواداران قدیمی این باشگاه هستند. پیش از این محمد بن‌سلمان، ولیعهد جنجالی عربستان سعودی هم دنبال خرید این باشگاه بود اما در نهایت به‌خاطر ماجرای قتل جمال خاشقجی به او روی خوش نشان داده نشد، پیشنهاد 3‌میلیارد پوندی‌اش نادیده گرفته شد و در نهایت نیوکاسل را خرید.
باشگاه تاتنهام هم یک مشتری جدی پیدا کرده است. پیش‌تر گفته شده بود تاد بولی، مالک آمریکایی باشگاه چلسی خواهان خرید این باشگاه است اما طبق قوانین امکان مالکیت یک نفر بر 2‌باشگاه در یک لیگ وجود ندارد. حالا یک ایرانی به نام جم نجفی برای خرید خروس‌ها پا پیش گذاشته است. برعکس فرهاد مشیری که گفته می‌شود عامل یک میلیاردر نفتی روس به نام عثمانوف است، ایرانی جدید خودش میلیاردر مشهوری است و در عرصه ورزش هم دستی دارد. این میلیاردر ایرانی - آمریکایی در حال تدارک گروهی از سرمایه‌گذاران، برای خرید باشگاه تاتنهام با رقم ۳.۱‌میلیارد پوند است. نجفی 60ساله است و در 12سالگی به آمریکا مهاجرت کرده و ثروت شخصی او 2.9میلیارد دلار در سال2021 تخمین زده می‌شود. او سهامدار باشگاه فینیکس سانز (NBA) و همچنین سهامدار و نایب‌رئیس مک‌لارن (در فرمول یک) است.

گلیزرهای آمریکایی در سال2003 باشگاه منچستریونایتد را در ‌ازای 790‌میلیون پوند خریده بودند و حالا بیش از 6برابر می‌خواهند آن را بفروشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید