• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185630
+
-

روزشمار تکمیل خطوط متروی تهران

تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای توسعه شرقی خط 4مترو منعقد شد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با موضوع پروژه مسیر توسعه شرقی خط ۴ متروی تهران در بیست‌ونهمین رویداد امید و افتخار به میزبانی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه و با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ابوالفضل‌ عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

تکمیل و توسعه مترو؛ نیازمند ۳۶۰ همت
شهردار تهران در جریان مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: «امروز همکاری مشترک دیگری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است. موضوع حمل‌ونقل که گره‌گشای ترافیک و آلودگی هواست و همچنین موضوع ایمنی، با نوسازی شهری رقم خواهد خورد. بی‌تردید حوادثی که در خوی و در ابعاد بزرگ‌تر آن در سوریه و ترکیه روی داد، برای ما زنگ خطری است که در شهر تهران برای مشکلات، راهکارها و پاسخ‌های تک‌وجهی ندهیم و مجموعه‌ای از مشکلات را با راه‌حل‌های درست و منطقی به‌گونه‌ای پوشش دهیم که مردم در معرض خطر قرار نگیرند.» علیرضا زاکانی با تأکید بر اینکه مسئله حمل‌ونقل، موضوعی جدی برای مدیریت شهری است، گفت:«مدیریت شهری بیشترین بخش اعتبارات سال آینده را به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده است و قطعا در حوزه حمل‌ونقل ستون فقرات مترو خواهد بود تا توسعه آن برای 1420به‌گونه‌ای باشد که 10میلیون جابه‌جایی را دربربگیرد. ما بنا داریم این افق را به‌صورت 5ساله درنظر بگیریم و این خدمت را زودتر به شهروندان ارائه دهیم. برای تحقق این مهم 2مسیر دنبال شده است؛ یکی تکمیل خطوط 7گانه که با نرخ امروز به 60همت نیاز دارد، اما تا حدود 60درصد مطلوبیت در سفرهای با مترو ایجاد می‌کند و از سوی دیگر احداث خطوط 8 تا 11که 300همت اعتبار به نرخ امروز نیاز داریم تا 325ایستگاه در حریم شهر تهران ایجاد شود و سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه انجام شده است. حدودا تا 3سال آینده تکمیل خطوط 7گانه را انجام خواهیم داد و تکمیل 4خط جدید نیز حدود 6سال زمان می‌برد و تکمیل خطوط مترو ما را به سمت شرایطی سوق خواهد داد که تهران از بزرگ‌ترین شبکه ریلی کامل برخوردار باشد. از سوی دیگر جنبه‌های ساخت‌وساز پیرامون ایستگاه‌ها ایمنی را برای شهر به ارمغان می‌آورد.» زاکانی ابراز امیدواری کرد با عبور سریع از مقدمات در مدت 2سال شاهد توسعه این قطعه باشیم که از سوی بنیاد مسکن انجام می‌شود و در ادامه نیز گفت: « این بخش به طول 6کیلومتر با 6ایستگاه به قیمت امروز 4500میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم با تحقق آن خط 4به‌عنوان پرمسافرترین خط مترو مطلوبیتش افزایش پیدا کند.»

مشکل 15درصد پیش‌پرداخت 630دستگاه واگن حل شد
سکاندار تهران با اشاره به لزوم تامین واگن برای خطوط مترو همزمان با توسعه خطوط و ایستگاه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری پایتخت، گفت: «بحمد‌الله با عنایت دولت خدمتگزار و رئیس‌جمهور مشکل 15درصد پیش‌پرداخت 630دستگاه واگن حل شد و این گردونه بعد از 6سال به راه افتاد. همچنین 160دستگاه واگن دیگر هم به آن اضافه شده است که با همین پیش‌پرداخت مسیر آن هموار می‌شود. از سوی دیگر 13دستگاه قطار ملی که به‌صورت مشترک میان بخش خصوصی، جهاد دانشگاهی، شرکت مپنا و شهرداری ساخته شده، برای تکثیر مسیرش هموار شده است. علاوه بر این اورهال و به‌روزرسانی واگن‌ها نیزآغاز شده است و تا پایان سال آینده بیش از 55درصد واگن‌ها اورهال خواهد شد.»

گره‌گشایی از ترافیک شرق
ابوالفضل‌ عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفت: «توسعه خط ۴ مترو حرکتی برای گشایش ترافیک در شرق تهران و در محدوده مناطق ۱۳، ۸ و ۴ است.»

مکث
ایستگاه پروانه تا پایان سال تقدیم شهروندان می‌شود


اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه اقدامات شهرداری تهران برای مردم کشور و تهران کاملا ملموس است، گفت: «اقدامات شهرداری تهران برای مردم کشور و تهران کاملا قابل لمس است و در حوزه‌های مختلف مردم شاهد تلاش شبانه‌روزی مجموعه شهرداری هستند که جای تقدیر و قدردانی دارد. در بحث بهبود وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک نیز کلنگ ساخت بزرگ‌ترین پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۳۵۰۰ خودرو در کنار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در چند روز آینده به زمین زده می‌شود که بنیاد مسکن آن را احداث می‌کند. در بحث حمل‌ونقل و ترافیک تهران با اقدامات بسیار مؤثری که توسط شهرداری انجام شده پروژه‌های مربوط به حمل‌ونقل یا افتتاح یا پروژه‌های بر زمین مانده تکمیل می‌شود. در مترو ۱۵سال است بنیاد مسکن در کنار شهرداری فعال است و امروز اعلام می‌کنیم که ایستگاه پروانه تا پایان سال تقدیم شهروندان می‌شود و در ادامه مسیر تکمیل این خط مترو نیز در خدمت مردم هستیم.» نیکزاد درباره همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با شهرداری تهران در بحث ساخت مسکن هم گفت: «سال گذشته تفاهمی را با شهرداری برای ساخت ۱۸۰هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران داشتیم که ۱۰هزار واحد را بنیاد مسکن انجام می‌دهد و امروز اعلام می‌کنم که کار اجرایی هزار و ۲۵۰واحد در بافت‌های فرسوده تهران شروع شده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید