• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185502
+
-

مردم کدام کشورها غرغروترند؟

ژاپنی‌ها غر نمی‌زنند ، اروپایی ها بیشتر غر می‌زنند

گزارش
مردم کدام کشورها غرغروترند؟

رابعه تیموری-روزنامه‌نگار

فقط ما ایرانی‌ها غرغرو نیستیم و در کشورهای مختلف دنیا افراد نق‌زن و غرغرو به حد وفور یافت می‌شود. برای اثبات این موضوع، گواه و ادله بسیاری وجود دارد که شرح آنها در نوشتار زیر آمده است اما نکته جالب ماجرا انتخاب روز 26دسامبر به‌عنوان روز جهانی غرزن‌هاست که نشان می‌دهد همه مردم جهان بر حسب یک نیاز ذاتی و روحی دوست دارند گاهی به عالم و آدم غر بزنند و از شرایط مختلف شکوه کنند تا تخلیه روانی شوند! مطلب زیر را بخوانید تا حکایت غرزدن آدم‌های نقاط مختلف جهان و ماجراهای ریز و درشت مربوط به این موضوع را بدانید. اگر هم خواستید با این افراد غرغرو همراهی کنید تا روز 26دسامبر سال آینده تأمل کنید!

فرانسوی‌ها؛ ملتی  با بیشترین غرزدن‌
سازمان مطالعات FDSحدود 15سال پیش درباره میزان غرزدن مردم کشورهای مختلف مطالعاتی انجام داد که در شرح نتایج آن آمده است: «از میان 23کشور مطالعه شده، مردم کشور فرانسه غرغروترین مردم دنیا هستند و بعد از آنها انگلیسی‌ها، سوئدی‌ها، آمریکایی‌ها و استرالیایی‌ها رتبه‌های بعدی نق‌زنی را به‌خود اختصاص داده‌اند. کمترین نق‌زدن در بین ساکنان هلند، تایلند و ایرلند دیده می‌شود و ایرلندی‌ها در خودداری از غرزدن و نق‌زدن پرچمدار هستند. براساس نتایج این مطالعه، با درنظر گرفتن این موضوع که مردم کشورهای اسکاندیناوی با مشکلات فراوانی دست به گریبانند، آنها را می‌توان در خودداری و پرهیز از نق‌زنی همطراز تایلندی‌ها و ایرلندی‌ها دانست. این تحقیقات نشان داد که ژاپنی‌ها با وجود کار شدید و طاقت‌فرسا هیچ‌گاه از مشکلات و شرایط خود شکوه و ناله نمی‌کنند.» به‌گفته شارلوت کرنیش، رئیس وقت سازمان مطالعات FDS ، آمریکایی‌ها جزء غرغروترین مردم جهان هستند و با وجود آنکه حقوقی بالاتر از سطح استانداردهای جهانی دریافت می‌کنند، همیشه از شرایط و محیط کاری خود نارضایتی دارند.

سوئدی‌ها  حالا هم خوددارند
صحبت‌های مهاجران ایرانی که در کشورهای مختلف به‌سرمی‌برند، نشان می‌دهد با گذشت سال‌ها خلق‌و‌خو و فرهنگ ساکنان کشورهای مختلف کم و بیش بر احوال سابق مانده است. محمود خطیبی که در کشور سوئد به سر می‌برد، درباره ویژگی‌های شخصیتی مردم این سرزمین می‌گوید: «سوئدی‌ها اغلب عملگرا هستند و در موضوعات مختلف ترجیح می‌دهند به جای بحث و گفت‌وگو درباره هر موضوع، رفتاری نشان دهند که به بهبود شرایط کمک کند؛ مثلا اگر به عملکرد نهادهای صاحب‌قدرت و مسئولیت کشور اعتراض دارند، با رفتارهایی مانند تجمع‌های آرام نارضایتی خود را نشان می‌دهند.» این مهندس الکترونیک ایرانی از تجربه زندگی خود در این کشور چنین می‌گوید: «به‌طور کلی سوئدی‌ها شنونده‌های خوبی هستند و در مکان‌های عمومی و به‌ویژه جمع‌های ناشناس در مورد مسائل کشورشان به سادگی صحبت و اظهارنظر نمی‌کنند.»

آمریکایی‌های غرغرو

عطیه مجاور، از کارشناسان آی.‌تی ایرانی‌الاصل ساکن آمریکاست. او می‌گوید: «مردم آمریکا زود خونسردی و خودداری خود را از دست داده و در موارد مختلف نارضایتی خود را نشان می‌دهند. آنها در گردهمایی‌ها و جمع‌های رسمی و غیررسمی درباره موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کنند و به نوعی در مورد آنها غر می‌زنند.» مجاور تعریف می‌کند: «در سرما و برف و توفانی که اخیرا آمریکا و بسیاری از نقاط جهان را فرا‌گرفت و با جشن کریسمس همزمان شد، تعداد زیادی از پروازهای داخلی و بین‌المللی آمریکا کنسل شدند. من مسافر یکی از این پروازها بودم که مسافرتم کنسل و به زمان دیگری موکول شد. آن روز در فرودگاه با آنکه اتباع سایر کشورها کم نبودند، مردم آمریکایی بیشترین تعداد کسانی را تشکیل می‌دادند که بدون درنظر گرفتن شرایط با غرولند کردن، نق‌زدن، داد و هوار و سروصدا نارضایتی و اعتراض خود را نشان می‌دادند.»

مجازات‌هایی  برای نق‌زن‌ها
این روزها اگر بشنوید شخصی به‌دلیل غرغرو بودن و نق‌زدن مجازات شده، حتما تعجب می‌کنید اما جالب است بدانید در قرون‌وسطی در بسیاری از کشورهای اروپایی این نوع اعتراض جرم محسوب می‌شد و البته فقط زنان، قربانی این قانون خشن بودند. در قانون مجازات زنان نق‌زن که به «چاری‌واری» شهرت داشت، زن غرغرو به زنانی می‌گفتند که مدام غر‌می‌زدند و با سخن‌چینی، شایعه‌پراکنی و حرف‌های بیهوده آرامش همسایه‌ها را به هم می‌ریختند، با همسران خود دعوا راه‌می‌انداختند و با کشیش‌ها بحث می‌کردند. مجازات غرغروها هم به شکل‌های مختلف انجام می‌شد، گاهی به دهان زنان نق‌زن افسار و دهان‌بند آهنی می‌بستند و آنها را در شهر می‌چرخاندند. گاهی هم معترضان نق‌نقوی نگون‌بخت را روی چارپایه می‌نشاندند و به رودخانه یا استخر می‌انداختند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :