• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185428
+
-

تقویت بارش در کشور و خیزش گردوخاک در 4استان

سازمان هواشناسی نسبت به تقویت بارش در ۱۵استان به‌ویژه تداوم بارش شدید برف در استان چهارمحال‌وبختیاری و خیزش گردوخاک در 4استان هشدار داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمزرنگ آورده است: تا ۲۶بهمن‌ماه، بارش برف شدید، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، کولاک برف و وقوع بهمن در استان چهارمحال‌وبختیاری پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی به‌ویژه در مناطق روستایی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، شکستن شاخه‌های درختان و احتمال تخریب سقف‌ها در صورت عدم‌برف‌روبی دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تقویت فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعد و برق، در مناطق سردسیر و ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف و احتمال وقوع بهمن و کولاک فردا(۲۵بهمن‌ماه) در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی لرستان، شمال‌شرق خوزستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال‌غرب فارس، ارتفاعات خراسان‌رضوی و چهارشنبه(۲۶بهمن‌ماه) در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال‌شرق خوزستان، شمال‌غرب فارس، نیمه‌شرقی لرستان، جنوب و غرب اصفهان، خراسان‌شمالی و شمال خراسان‌رضوی دور از انتظار نیست.
در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل‌ونقل بین‌شهری و درون‌شهری، رخداد بهمن، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقال حامل‌های انرژی و احتمال شکستن شاخه‌های درختان بر اثر سنگینی بار برف پیش‌بینی می‌شود.
در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک امروز در شمال فارس، فردا در نیمه‌شمالی فارس، یزد، نیمه‌شمالی و غربی کرمان و نیمه‌جنوبی اصفهان و روز پنجشنبه در شمال فارس، نیمه‌غربی کرمان و جنوب یزد قابل پیش‌بینی است.
در این شرایط جوی سقوط اشیا از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع‌دید، تأخیر و احتمال لغو پرواز دور از انتظار نیست. بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم‌توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت ازجمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اجتناب از فعالیت کویرنوردی توصیه می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید