• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185148
+
-

آوردگاه گردشگری ایران با اروپا

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در اوج ایران‌هراسی با مشارکت 47کشور جهان گشایش یافت

گزارش
آوردگاه گردشگری ایران با اروپا

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

نمایشگاه مشترک بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی، با حضور وزیر میراث فرهنگی و سفرای خارجی در تهران و مشارکت 200شرکت از 47کشور جهان در فضای 67هزار مترمربع صبح دیروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافت.
 این شانزدهمین سال برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و سی‌ودومین سال برپایی نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در کشور است که تا روز جمعه و به‌مدت 4روز ادامه دارد.
 ترکیه، عراق، قطر، ژاپن، اندونزی، تاجیکستان، قزاقستان، مالزی، هندوستان، روسیه و ونزوئلا مهمانان مستقر در این دوره از نمایشگاه هستند و فرستادگان این کشورها همراه با نمایندگان عمان، افغانستان، امارات متحده عربی، آذربایجان، ارمنستان، لبنان، لیبی، الجزایر، چین، اقلیم کردستان عراق و گرجستان، مذاکرات دوجانبه توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران را در دستور کار دارند.

وام 30میلیون تومانی سفر نداریم
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا وام 30میلیون تومانی سفر به بازدید‌کنندگان در نمایشگاه امسال پرداخت می‌شود، گفت: رویکردی با عنوان تحریک تقاضای سفر برای تدوین دستورالعمل تبصره18 قانون بودجه1401 به همراه طرح توجیهی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دولت پیشنهاد شد و وزارت اقتصاد نیز این پیشنهاد را تصویب کرد، اما اجرایی شدن این مصوبه منوط به تخصیص یافتن منابع از محل تبصره18 است که تاکنون اعتبارات از محل تبصره18 به این موضوع تخصیص نیافته است؛ بنابراین وام سفر در نمایشگاه گردشگری امسال آنطور که یکی از همکاران این وزارتخانه پیش‌تر اعلام کرده بود، ارائه نمی‌شود.

20میلیون تومان وام برای خرید صنایع‌دستی
مریم جلالی‌دهکردی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در پاسخ به این سؤال همشهری که چه مشوق‌هایی به مردم و بازدیدکنندگان در نمایشگاه صنایع‌دستی ارائه می‌شود، اعلام کرد: مبلغ 30میلیارد تومان از محل صندوق کارآفرینی امید برای خرید اقساطی صنایع‌دستی تخصیص یافته است وعلاقه‌مندان به خرید محصولات صنایع‌دستی می‌توانند در بازدید از نمایشگاه تا سقف 20میلیون تومان وام با سود 8 تا 12درصد برای خرید محصولات موردنیاز در مراجعه به غرفه صندوق کارآفرینی امید دریافت کنند.
جلالی افزود: گیرندگان وام خرید صنایع‌دستی هم می‌توانند این مبلغ را در نمایشگاه صنایع‌دستی که تا روز جمعه در تهران ادامه دارد، ‌هزینه کنند و هم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مورد تأیید، تولیدات صنایع‌دستی خریداری کنند.
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سؤال که آیا مصوبه دولت مبنی بر تکلیف دستگاه‌ها برای اختصاص یک درصد از بودجه خود برای خرید صنایع‌دستی همچنان پابرجاست، گفت: دستگاه‌های دولتی در روز چهارم برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی مکلف به خرید محصولات صنایع‌دستی شده‌اند و در پایان نمایشگاه اسامی دستگاه‌هایی که بیشترین خرید صنایع‌دستی را انجام داده‌اند، اعلام می‌شود.

نبرد تازه با ایران‌هراسی
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران، امسال درست در شرایطی برپا شده است که ایران در یک نبرد یکجانبه گردشگری با اروپا و برخی کشورهای همسایه است. برخی کشورهای اروپایی، ایران را در فهرست قرمز سفر قرار داده‌ و از گردشگران خواسته‌اند به ایران سفر نکنند. نبرد گردشگری ایران و اروپا در شرایطی آغاز شده است که ایران‌هراسی در جهان به اوج خود رسیده و روند ورود گردشگران اروپایی و آمریکایی به کشور در چند‌ماه اخیر به‌طور کامل متوقف شده است. گردشگرانی هم که از 4کشور افغانستان، ترکیه، آذربایجان و پاکستان در6ماه اخیر وارد ایران شده‌اند، عمدتا یا در قالب آوارگان جمعی ناشی از جنگ به ایران آمده یا با هدف درمان به کشورمان رسیده‌اند.  وزارت میراث فرهنگی تلاش دارد در همکاری با کشورهای همسایه و هدف گردشگری  و تولید محتوای گردشگری به زبان‌های مختلف از شدت ایران‌هراسی در جهان بکاهد؛ برهمین اساس است که نمایشگاه این دوره از حساسیت ویژه برخوردار است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با دعوت از بخش خصوصی 47کشور هدف و اختصاص 20غرفه به کشورهای خارجی در این نمایشگاه، قصد دارد بازار گردشگری جهان را حفظ کند. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری در این‌باره به همشهری می‌گوید: گزارشی به برخی دستگاه‌ها ارائه و تأکید کرده‌ام برخی کشورها تصاویر نادرست از ایران نشان می‌دهند و وزارت خارجه‌شان توصیه عدم‌سفر به ایران درج کرده اند. متأسفانه این رفتارها بازارهای گردشگری ایران را حتی در کشورهای همسایه تحت‌تأثیر قرار داده است. او گفت: با هدف مقابله ایجابی با تصویرسازی منفی از ایران، پیشنهاد لغو روادید با 50کشور را در بازارهای جدید نوظهور و بازارهای هدف گردشگری ایران به دولت ارائه دادیم. در این فهرست، کشورهای عضو بریکس هستند که جمعیت و درآمد مناسب دارند. برخی کشورهای همسایه نیز در این فهرست گنجانده شده‌ و تا آنجا که اطلاع دارم وزارت خارجه و دستگاه‌های مسئول با لغو روادید با تعدادی از آنها موافقت کرده‌اند. شالبافیان گفت: با گرفتن مصوبه صادراتی بودن درآمد ناشی از گردشگری ورودی خدمات صندوق توسعه صادرات به حوزه گردشگری تسری یافت و اگر اتفاقی رخ ‌دهد که تورهای ورودی کنسل شوند،  تورآوران حمایت می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید