• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185005
+
-

میز خبر

راه‌اندازی نخستین سایت ارتباطات رادیویی جاده‌ای شمال
نخستین سایت ارتباطات رادیویی جاده‌ای شمال کشور در مرکز جمعیت هلال‌احمر آمل افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
به‌گزارش تسنیم، نخستین سایت ارتباطات رادیویی جاده‌ای شمال کشور با محوریت پل ارتباطی بیسیم دیجیتال پایگاه‌های امدادونجات محورهای مازندران با سایر پایگاه‌های جاده‌ای کشور با حضور مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران، فرماندار ویژه آمل، رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل همزمان با دهه فجر واقع در اتاق کشیک جمعیت هلال‌احمر آمل راه‌اندازی شد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل با بیان اینکه همزمان با راه‌اندازی سایت ارتباطات رادیویی با همت خیران و جمعیت هلال‌احمر نخستین مرکز کامل توانبخشی با 3محور کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید، گفت: این مرکز با 8کادر درمانی و اداری با هزینه مناسب به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد.
جمشید نیک‌زاد افزود: چنین مرکز توانبخشی در استان مازندران برای نخستین‌بار با 3پکیج یک‌جا در این شهرستان راه‌اندازی شده که به‌طور روزانه خدمات ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به راه‌اندازی سایت ارتباطات رادیویی در مرکز جمعیت هلال‌احمر آمل مطرح کرد: یکی از مشکلات 40ساله در مازندران در بخش ارتباط‌گیری بین محورهای جاده‌ای و کوهستانی به‌ویژه قله دماوند بود که از نظر پل ارتباطی بین مناطق روستایی بخش لاریجان و سایر محورها با مشکل مواجه بودیم.
 
تولید بچه‌ ماهی «سی‌باس» در بوشهر
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر از فراهم شدن زمینه تولید بچه ماهی «سی‌باس» در جهاد دانشگاهی بوشهر در این استان خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی استان بوشهر با شناسایی ظرفیت‌ها و خلاهای استان موفق شده، پیشرفت‌های علمی و توفیقات زیادی در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، تحقیقاتی، آموزشی و فرهنگی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها در یک‌سال گذشته می‌توان به تولید فناوری بچه ماهی سی‌باس، فناوری غذای آبزیان، مرکز آموزش پزشکی و نخستین آزمایشگاه ژنتیک استان اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، علی احمدی‌زاده افزود: با توجه به ظرفیت بالای پرورش آبزیان در آب‌های استان بوشهر برای فراهم شدن بچه ماهی پرورشی، زمینه تولید بچه ماهی «سی‌باس» در جهاد دانشگاهی بوشهر فراهم شد.
احمدی‌زاده، استان بوشهر را قطب پرورش آبزیان ماهی و میگو دانست و تأکید کرد: بچه ماهی «سی‌باس» از تایلند و استرالیا وارد کشور می‌شود، از این‌رو در راستای خودکفایی جهاد دانشگاهی به دانش فنی تولید بچه ماهی سی‌باس دست یافت و اکنون در حال ساخت مجتمع شیلاتی در شهرک زیست فناورانه دلوار با همکاری بخش خصوصی جهت توسعه صنعتی است. همچنین تولید غذای زنده آبزیان ازجمله آرتمیا و جلبک و روتیفر در دستور کار در مجتمع بزرگ آبزیان دلوار قرار دارد.
او با بیان اینکه در این طرح جوانان نخبه مشارکت دارند، عنوان کرد: تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس جزو ۳۱طرح فناورانه کشور معرفی شده که مورد حمایت مقام معظم‌رهبری قرار دارد و با برنامه‌ریزی انجام شده در تلاش هستیم به‌زودی تکمیل و راه‌اندازی شود. با راه‌اندازی مجتمع شیلاتی تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس سالانه افزون بر ۵ میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش تولید و به پرورش‌دهندگان ماهی عرضه می‌شود.


راه‌آهن اینچه‌برون- شاهرود، روی ریل اجرا
استاندار گلستان گفت: مقدمات احداث راه‌آهن  اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود - طبس در مراحل نهایی قرار دارد و پس از تحقق کامل آن، عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه افزود: پیش از این مطالعات این پروژه انجام شده بود اما مطالعات تکمیلی آن برای انتخاب بهترین و به‌صرفه‌ترین مسیر توسط شرکت مشاور به پایان رسید.
وی گفت: گردش کاری اجرای این پروژه با معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی انجام شده تا اگر سرمایه‌گذار وارد شود، مراجع ذیربط تأییدیه‌های لازم را صادر کنند.
زنگانه اضافه کرد: برای اجرای پروژه راه‌آهن اینچه‌برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود - طبس، قراردادی با یک سرمایه‌گذار خارجی امضا شده و شرایط کار از طرف استان فراهم است.
استاندار گلستان ادامه داد: بحث انتخاب مسیر این پروژه باقی مانده که باید بهترین، کم هزینه‌ترین مسیر با شیب و فراز کمتر و با اثربخشی بالاتری انتخاب شود.
وی بیان کرد: این پروژه قرار است جایگزین راه‌آهن اینچه‌برون - گرمسار شود و به‌همین دلیل باید مزایای بیشتر، ظرفیت انتقال کالای بیشتر و زمان جابه‌جایی کمتری داشته باشد.
زنگانه بابیان اینکه راه‌آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود - طبس، فاصله دسترسی به کریدور جنوب را حداقل ۶۰۰کیلومتر و مدت زمان جابه‌جایی بار را 5 روز کاهش می‌دهد، گفت: اجرای این خط ریلی می‌تواند یک مسیر جایگزین در کنار راه‌آهن غرب خزر باشد ضمن اینکه به لحاظ سیستم پدافند غیرعامل هم قابل توجه است.
احداث راه‌آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود می‌تواند گره کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان را باز کند و ارتباط این استان با کشورهای آسیای میانه را از طریق این خط ریلی و اتصال آن به خطر سراسری شمال - جنوب بیشتر و فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان شمالی را بیش از پیش فراهم کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :