• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184302
+
-

رهایی در 360 درجه

علم خوب
رهایی در 360 درجه

مهتاب خسروشاهی

می‌گویند آدم‌ها از طریق صدا هم می‌توانند عاشق شوند! به‌نظر درست می‌آید! چون حتی آوا و اعراب کلمه‌ها نیز با لهجه و آهنگ صدای آن شخص به‌خاطر مانده و در ذهن‌ حک می‌شوند. به همین دلیل آوا و آهنگ و موسیقی کلام یا آلات موسیقی، یکی از قدرتمند‌ترین ابزار بشر برای برقراری ارتباط با جهان درون و بیرون و دنیای اطراف ما هستند.
هفته «صدای یونسکو» ژانویه هر سال با هدف آموزش عمومی و افزایش آگاهی همه بازیگران و نوازندگان جهان درباره اهمیت و کیفیت صدا و توجه به صدای محیط اطراف، برگزار می‌شود. این رویداد امسال با عنوان «رهایی صدا» برگزار و از اتفاق تازه‌ای در این حوزه پرده‌برداری شد. سالن Kings Place لندن با این سؤال کار خود را آغاز کرد که:« چگونه می‌توان سبک‌های مختلف موسیقی، نوازندگان سازهای مختلف از بادی تا الکترونیکی و خوانندگان با وسعت صدای متفاوت و حتی متعلق به قرن هفدهم را در یک برنامه موسیقی کنار هم داشت و از صدای تک‌تک سازها و خوانندگان لذت برد»؟ پاسخ واضح است؛ با سیستم صوتی 360درجه‌ای که به تازگی از آن رونمایی شده است.
یکی از سالن‌های Kings Place لندن که توسط d&b‌audiotechnik، ساخته شده است، به سیستم صوتی 360درجه تبدیل شده است. در این روش جدید به جای راه‌اندازی معمولی کانال‌های صوتی راست و چپ برای صدا، 19بلندگوی جداگانه و 48کانال در سالن تعبیه شده است.
این امکان جدید به گروه موسیقی به‌ویژه نوازندگان اجازه می‌دهد تا نحوه پخش صدا در سالن را تغییر دهند. به این ترتیب مخاطبان حاضر در این سالن، به جای دیدن نوازنده روی صحنه و شنیدن صدای موسیقی آنها، از ستون بلندگوها در سمت چپ سالن، صدایی فراگیرتر را تجربه خواهند کرد. در این امکان جدید، طنین، پژواک و تثبیت و استقرار صدا از طریق تنظیمات نوآورانه قابل دستکاری است.
مراسم افتتاحیه این سالن با دستگاه ویژه هفته گذشته با اجرایی به نام «حمام ماه» آغاز شد.
قرار است 50 رویداد موسیقی طی هفته صدای یونسکو در این سالن با امکان جدید خود اجرا شود تا قدرت این امکان جدید در عرصه موسیقی و صدا کاملا مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید