• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183154
+
-

از پامپلونا تا اهواز

بدون شک خریدی با استانداردهای تورس، اتفاق مثبتی برای فوتبال ایران است اما...

خرید بازیکن از اسپانیا در پنجره زمستانی نقل‌و‌انتقالات، حالا دیگر به یک عادت برای جواد نکونام تبدیل شده است. او فصل گذشته نیز دست به چنین کاری زده بود و حالا برای دومین سال متوالی، یک‌بازیکن را از فوتبال اسپانیا به خدمت گرفته. او این‌بار به سراغ تیم سابقش اوساسونا رفت و یکی از پرتجربه‌ترین چهره‌های این تیم را جذب کرد. مذاکره با «روبرتو تورس» از مدتی قبل انجام شده بود. همه انتظار داشتند که دوران فوتبال این بازیکن «تک‌باشگاهی» در اوساسونا تمام شود اما او تصمیم تازه‌اش را با هواداران باشگاه در میان گذاشت و رسما اعلام کرد که در جست‌وجوی یک چالش تازه است و به جایی می‌رود که حتی زبان مردمش را هم نمی‌شناسند. همبازی سابق نکو در اوساسونا، خریدی مهم برای این تیم به شمار می‌رود اما فولادی‌ها نگران دچار شدن او به سرنوشت ایبای گومز هستند. بازیکن سابق بیلبائو با سروصدای بسیار زیادی جذب شد و همه در انتظار درخشش او در اهواز بودند اما فقط در 4‌بازی آسیایی برای این تیم به میدان رفت و مجموعا 90‌دقیقه برای فولاد بازی کرد. ایبای هرگز یک‌بازیکن کامل برای این تیم نبود و خریدش هیچ‌چیزی به این مجموعه نیفزود. در فولاد، هیچ‌کس نمی‌خواهد تورس را نیز در چنین موقعیتی ببیند. او جذب شده تا یک تفاوت بزرگ برای این تیم به‌وجود بیاورد اما به‌طور کلی این خرید، هنوز نقاط تاریک و روشن زیادی دارد.
بدون شک خرید بازیکنی با استانداردهای تورس، اتفاق مثبتی برای فوتبال ایران است. او یک چهره مطرح در اسپانیا به شمار می‌رود و دستاوردهای زیادی هم داشته است. سابقه 8‌فصل بازی در یکی از بهترین لیگ‌های دنیا، تجربه زیادی به ساق‌های این فوتبالیست اضافه کرده و او موفقیت‌هایی مثل قهرمانی رقابت‌های سطح دوم فوتبال اسپانیا را نیز جشن گرفته است. از نظر شخصیتی نیز، روبرتو همیشه چهره قابل احترامی بوده است. او همه عمرش را در اوساسونا سپری کرده و هیچ‌وقت حاضر به ترک این باشگاه نشده است. در حقیقت جنس او با بازیکنانی مثل استوکس و لوکادیا که تیم‌شان را در میانه راه رها می‌کنند، کاملا تفاوت دارد. این بازیکن برای فوتبال بازی کردن به ایران آمده و همیشه هم روی فوتبال متمرکز بوده است. با وجود این باید از زاویه دیگری نیز به این انتقال نگاه کرد. باید به این سؤال بزرگ رسید که آیا تورس در 33سالگی می‌تواند برای فولاد مفید باشد؟ او در پست هافبک به میدان می‌رود. پستی که نیاز به دوندگی زیادی دارد و طبیعتا در این شرایط سنی، اوضاع برای این بازیکن ساده نخواهد بود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فولاد همین حالا نیز یکی از مسن‌ترین تیم‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود. تیمی که بازیکنانی مثل اشکان دژاگه، موسی کولیبالی، ساسان انصاری، وریا غفوری و علی قربانی دارد، با این خرید حتی مسن‌تر هم خواهد شد. شاید به همین‌خاطر باشد که فولاد در همین فصل بارها و بارها در لحظات پایانی بازی‌ها غافلگیر شده است. شاید آنها در میانه زمین بیشتر به مهره‌های دونده و پرانگیزه نیاز داشته باشند اما خرید تورس، دقیقا نقطه مقابل این ماجرا خواهد بود.
برای قضاوت این خرید، باید زمان بیشتری به تورس داد و توان ساق‌های او را به دقت سنجید. شاید هم این بازیکن در 33‌سالگی به‌کار فولاد بیاید اما به‌نظر می‌رسد نکو با این خرید دست به یک ریسک بسیار بزرگ زده است. اگر این خرید هم مثل ایبای شکست بخورد، او دیگر هرگز نباید سراغ بازیکنانی از فوتبال اسپانیا برود. جواد نباید از یاد ببرد که در باشگاهی با یکی از بهترین آکادمی‌های فوتبال ایران کار می‌کند. طبعا یکی از وظایف کلیدی او در اهواز، کمک به پرورش استعدادهای تازه و جوانگرایی است اما این موضوع به ندرت در تصمیم‌های این مربی دیده شده است. اهواز همیشه معدن فوتبالیست‌های درجه یک بوده اما نکو ترجیح می‌دهد نیازهای تیمش را با پیرمردها برطرف کند. اگر خرید تورس جواب ندهد، سیاست او نیز باید کاملا تغییر کند. فولاد در شروع فصل تیمی پرستاره بود اما اصلا خوب نتیجه نگرفت. حالا با این خرید نسبتا گران‌قیمت و اضافه شدن چند بازیکن دیگر، انتظارها از این مربی نیز بالاتر خواهد رفت. او و تیمش فصل موفقی را پشت‌سر نگذاشته‌اند و امیدوارند تورس خون تازه‌ای به رگ‌هایشان تزریق کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید