• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182806
+
-

سوپرکلاسیکو

امشب نخستین الکلاسیکوی فینال سوپرجام در عربستان برگزار می‌شود

سوپرکلاسیکو

امشب رئال‌مادرید برای یکصدمین جام تاریخ خود بازی می‌کند. رئال99 قهرمانی دارد و اگر امشب بارسلونا را در فینال سوپرجام ببرد، با این تیم در 13قهرمانی این رقابت‌ها برابری می‌کند. دیدار نهایی سوپرجام اسپانیا برای نخستین بار است که به یک الکلاسیکو تبدیل شده است. این همان چیزی است که عربستان با سرمایه‌گذاری‌های سال‌های اخیر به‌دنبالش بود. تیم برنده در بازی امشب 12میلیون یورو پاداش می‌گیرد.رؤیای عربستان بالاخره محقق شد و رئال‌مادرید و بارسلونا در خاک عربستان در الکلاسیکوی فینال بازی خواهند کرد. عربستان برای میزبانی سوپرجام اسپانیا مبلغ 120میلیون پرداخت کرده است.
رئال و بارسا برای رسیدن به فینال در ضربات پنالتی از سد والنسیا و رئال بتیس گذشتند و شاید بازی امشب هم به پنالتی بکشد و کورتوا و تراشتگن تعیین‌کننده قهرمانی باشند. بازیکنان بارسا بیش از رئالی‌ها برای راهیابی به فینال جشن گرفتند. ژاوی از زمانی که به تیم آمده هنوز جامی نگرفته و بردن نخستین جام برای او و بازیکنان خیلی اهمیت دارد. بارسایی‌ها سال پیش هم وقتی در نیمه‌نهایی از رئال شکست خوردند جشن گرفتند چون معتقد بودند بهتر از حریف بازی کرده‌اند و آن نمایش امیدوارکننده بوده است. حالا ژاوی به این نتیجه رسیده که نمایش کافی نیست و باید نتیجه گرفت. او در بازی با اتلتیکومادرید و بتیس این را ثابت کرد.
امشب رونالدو هم به دعوت باشگاه رئال‌مادرید میهمان این مسابقه است. او 2 روز پیش در زمین تمرینی ورزشگاه مرسول که میزبان رئال‌مادرید بود، در تمرین این تیم حاضر شد و به تیم روحیه داد. کریستیانو رونالدو برخلاف دوران حضورش در منچستریونایتد به‌نظر آرام‌تر و مهربان‌تر شده است. او در باشگاه انگلیسی مدام از سوی مربیان و همبازیانش احساس خطر می‌کرد و واکنش نشان می‌داد. حتی به کریم بنزما هم برای توپ طلا تبریک نگفته بود. حالا سر تمرین تیم سابقش می‌رود، زیر پست دیگران نظر می‌گذارد، در رختکن النصر حاضر می‌شود و به همبازیان جدیدش روحیه می‌دهد؛ چیزهایی که قبلا انجام نمی‌داد. رونالدو در سوپرجام با 4گل بیشترین گل را به بارسلونا زده و کریم امشب فرصت دارد به این رکورد برسد و خودش را از رادول جدا کند.

پس از پایان بازی با والنسیا نصف بازیکنان رئال‌مادرید لنگ می‌زدند. لوکاس واسکس دچار مصدومیتی شدید و طولانی‌مدت شده اما حال دیگران خوب است. میلیتائو، والورده و رودریگو بدون مشکل تمرین کردند. شوامنی و آلابا همچنان مصدومند و بازی‌های سوپرجام را از دست داده‌اند. در اردوی بارسلونا حال همه خوب است و مشکلی وجود ندارد.

رئال مادرید 11سال است در ضربات پنالتی بازنده نبوده است. آخرین بار سال2012 با مورینیو در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا به بایرن‌مونیخ باختند و تیم رؤیایی آن سال از رسیدن به فینال باز ماند. رئال در تاریخش 14بار در ضربات پنالتی حضور پیدا کرده که حاصلش 10پیروزی بوده یعنی در 71.4درصد دفعات پیروز شده است.

بارسا در لالیگا هم گل نمی‌خورد و هم زیاد امتیاز می‌گیرد. تعداد امتیازات ژاوی از زمانی که به بارسا آمده با آنچلوتی در لالیگا برابر است. از زمان انتصاب ژاوی در ۶نوامبر۲۰۲۱، تنها منچسترسیتی امتیاز بیشتری در هر بازی در 5لیگ برتر از بارسلونا کسب کرده است؛ منچسترسیتی (۲.۴۷ امتیاز)، بارسلونا (۲.۳ امتیاز). ژاوی در لالیگا در 71.43درصد مسابقات برد به‌دست آورده.

بارسا الکلاسیکوی رفت لالیگا را 3بر یک برده اما در الکلاسیکوی برگشت فصل پیش 4بر صفر باخته بود. همچنین در دیدار دوستانه پیش‌فصل که یک هیچ باختند. آخرین باری که رئال در فینال سوپرکاپ با بارسلونا بازی کرد در مجموع رفت و برگشت 5بر یک پیروز شد. آن زمان الکلاسیکو بین قهرمان لیگ و حذفی انجام می‌شد و چهارجانبه نبود.

کورتوا معمولا در هر بازی گل می‌خورد، برخلاف همتای آلمانی‌اش در بارسلونا. تراشتگن در لالیگا گل نمی‌خورد اما وضعیت جام حذفی، سوپرجام و لیگ قهرمانان متفاوت است. ترشتگن در لالیگای این فصل 12بار کلین‌شیت کرده آن هم در 16مسابقه و این در حالی است که در کل 35بازی فصل پیش 11بازی گل نخورده بود.

رئال به‌زودی باید در جام‌جهانی باشگاه‌ها هم شرکت کند. در این مسابقات که در مراکش برگزار می‌شود حریف رئال از مصر، نیوزیلند یا آمریکا خواهد بود. این تیم در نیمه‌نهایی به مصاف برنده الاهلی- اوکلندسیتی مقابل سیاتل ساندرز آمریکا خواهد رفت. جدال برنده بازی وداد مراکش و الهلال عربستان مقابل فلامینگوی برزیل، دیگر فینالیست این دوره را مشخص خواهد کرد.

رئال‌مادرید در هر ‌25بازی فصل گل زده و بهترین آمار را از این لحاظ در 5لیگ معتبر دارد؛ پی‌اس‌جی با گلزنی در 25بازی از 26مسابقه و رن با 24بازی از 25مسابقه در رده‌های بعدی قرار دارند. اتفاقا امشب این دو تیم هم در لیگ فرانسه به مصاف هم می‌روند.

رئال بعد از جام‌جهانی از لحاظ بازی هجومی افت کرده. پیش از جام‌جهانی میانگین 17شوت در هر بازی داشتند که حالا به 13شوت کاهش یافته است. میزان موفقیت از 13.48درصد به 9درصد کاهش یافته است.

دی‌بورخس به‌عنوان داور بازی امشب انتخاب شده است. رئالی‌ها از این داور هم خاطره خوشی ندارند. او یک‌بار در دیدار رفت سوپرجام کریستیانو رونالدو را اخراج کرد. رونالدو در آن مسابقه داور را هل داد و 5جلسه محروم شد و به همین دلیل مدتی در افت بود.

فران تورس به‌خاطر کشتی گرفتن با ساویچ در بازی با اتلتیکو 2جلسه از بازی در لالیگا محروم شد. این در حالی است که لواندوفسکی که به داور با اشاره فهمانده بود بد قضاوت کرده، 3جلسه از بازی در لالیگا محروم شده است. از آخرین پاس گل فران تورس ۵۸۴دقیقه، از آخرین گلی که به ثمر رساند ۳۶۹دقیقه و از آخرین شوتی که به سمت دروازه حریف زد ۲۶۷دقیقه می‌گذرد.

کریم بنزما که جام‌جهانی را به‌خاطر اختلاف با دیدیه دشان از دست داده بود، حالا روی فرم است. او 4گل از 5گل آخر رئال را به ثمر رسانده و دیگر گل را رودریگو در جام حذفی و در غیاب کریم زده است.

بیلبائو تنها تیمی است که توانسته در این یک سال و نیم آنچلوتی را حذف کند که این کار را در کوپا در سن مامس انجام داد. آنچلوتی در 4تورنمنت از 5تورنمنت اخیرش به پیروزی رسیده است. آنچلوتی در دوره اولش در رئال مادرید نیز 4جام کسب کرده بود و حالا به‌دنبال نهمین جام خود است. آنچلوتی در رئال 8فینال داشته که در 7تای آن  پیروز شده و فقط در فینال سوپرجام اسپانیا 2014مقابل اتلتیکو شکست خورده است.

لواندوفسکی هم‌اکنون 7سوپرکاپ را فتح کرده است و به‌دنبال هشتمین قهرمانی در ریاض است؛ یک قهرمانی در لهستان، دیگری با دورتموند و 5تا  بایرن.

بازی امشب احتمالا خشن خواهد بود. بارسا پیش از دیدار نیمه‌نهایی در 3بازی پیاپی 3کارت قرمز را به‌خود دیده بود. تیم‌های اسپانیایی این فصل خشن‌تر شده‌اند. ۸۱۳ کارت زرد، ۷۰ کارت قرمز؛ در این فصل لالیگای اسپانیا با اختلاف بدترین آمار را در بین ۵لیگ معتبر اروپایی دارد.

این الکلاسیکوی شماره 251خواهد بود. 2تیم 34بار هم در دیدارهای دوستانه به مصاف هم رفته‌اند که بردهای بارسلونا در این دیدارها بیش از حریف بوده (20تا) اما در دیدارهای رسمی رئال بیشتر برده (101بار).

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :