• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182796
+
-

پارکینگ گیت؛ بحران تازه برای بایدن

پیدا شدن اسناد محرمانه دولتی در پارکینگ خانه جوبایدن، شرایط او در انتخابات ریاست‌جمهوری2024 را دشوار خواهد کرد

جهان‌نما
پارکینگ گیت؛ بحران تازه برای بایدن

«انتشار خبر نگهداری اسناد محرمانه دولتی در پارکینگ منزل شخصی اصلا وجهه خوبی برای رئیس‌جمهور ندارد؛ آن هم زمانی که آقای رئیس‌جمهور پیش از این، در جریان انتخابات به‌دلیل ماجرایی مشابه از رقیبش انتقاد کرده بود.» این بخشی از گزارش هفته‌نامه نیوزویک درباره وضعیتی است که این روزها جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گرفتار آن شده است. خبر پیدا شدن اسناد محرمانه دولتی ابتدا در دفتر کار سابق رئیس‌جمهور و سپس در پارکینگ خانه‌اش در ایالت دلاور در شمال‌شرق آمریکا، هر روز ابعاد بیشتری پیدا می‌کند و فشارها بر جو بایدن را بیش از پیش افزایش می‌دهد؛ به‌طوری که دادستان کل آمریکا از تعیین یک مأمور ویژه برای بررسی اسناد کشف شده در دفتر و اقامتگاه جو بایدن خبر داده‌ است. این اسناد مربوط به دوره‌ای است که بایدن در دولت باراک اوباما، معاون رئیس‌جمهور بود.
به‌گزارش رویترز، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، اعلام کرده که رابرت هور، مسئولیت تحقیقات در این زمینه را برعهده خواهد داشت. رابرت هور در دوران دونالد ترامپ دادستان کل ایالت مریلند بود. همزمان، تحقیقات مشابهی درباره اسناد محرمانه کشف‌شده از اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان است. به‌گفته دادستان کل آمریکا، رابرت هور درباره نگهداری اسناد دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در اقامتگاه جو بایدن در ایالت دلاور و در دفتر کار سابق او در پژوهشکده مرکز «پن بایدن» تحقیق خواهد کرد. ازجمله مواردی که در این تحقیقات بررسی خواهد شد این است که آیا شخص یا نهادی قانون را در این زمینه نقض کرده است یا خیر.
کاخ سفید هم اعلام کرده که خود را متعهد می‌داند که با این تحقیقات به‌طور کامل همکاری کند. اخبار مربوط به نگهداری اسناد محرمانه در دفتر سابق بایدن در شرایطی منتشر شده که او یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ بود که متهم است اسناد محرمانه دولتی را در اقامتگاه شخصی خود در فلوریدا نگهداری می‌کرده است. بایدن و ترامپ، روسای‌جمهوری فعلی و پیشین در شرایطی هر دو متهم به نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی هستند که هر دو جزو گزینه‌های اصلی حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری2024 هستند. در این میان کوین مک‌کارتی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا و از حامیان ترامپ نیز بر لزوم تحقیق کنگره درخصوص کشف اسناد محرمانه از منزل و دفتر جو بایدن تأکید کرده است که احتمالا به معنی تقابل زودهنگام اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با جو بایدن دمکرات است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید