• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182707
+
-

بازگشت مسافران

به‌حدود 3هزار مسافر قطارهای تهران- مشهد و بالعکس و همچنین مسافران ۷۳۹ خودروی گرفتار در برف امدادرسانی شد‌

گزارش
بازگشت مسافران

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

بارش برف و سرما، چهره اغلب استان‌های کشور را زمستانی کرده است؛ زمستانی که این روزها حتی در گرم‌ترین مناطق چون جنوب کرمان هم احساس می‌شود. در شرایطی که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد از امروز از سرمای هوا کاسته شود، اما سازمان هواشناسی کشور با اشاره به فعالیت تشدید سامانه بارشی، بارش برف همراه با کولاک، مه و کاهش نسبی دما برای امروز (شنبه 24دی) به شهروندان ساکن در لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، مرکزی، همدان، کردستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس هشدار داده است. در این هشدار، احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، فعالیت‌های عمرانی، ناوگان حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی، یخبندان و مه در جاده‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی داده شده است؛ اتفاقی که طی روزهای گذشته هم در برخی مسیرها رخ داد و با وجود بروز مشکلات، اما ختم به خیر شد.

سرمای فریمان و توقف قطارها

به گزارش همشهری، روز پنجشنبه (22دی) خبر رسید که فریمان در خراسان رضوی با سرمای بی‌سابقه 28.6درجه زیر صفر، سردترین شهر کشور است؛ پیش از این، سردترین دمایی که در طول دوره آماری فریمان ثبت شده، دمای 23.6درجه زیر صفر در تاریخ 24دی‌ سال 1386بود. این سرمای بی‌سابقه در حرکت قطارهای تهران- مشهد اختلال ایجاد کرد که طی آن، حرکت 4قطار متوقف شد. حدود 3هزار نفر در راه ماندند. به‌گفته بابک محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات حدود 2هزار نفر در ایستگاه مشهد، ٤٠٠ نفر در تپه سلام و ٤٠٠ نفر در تربت حیدریه در راه ماندند که هلال‌احمر خراسان رضوی به کمک آنها شتافت. جواد جهانشیری، معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از امدادرسانی به مسافران ۴ قطار مسافربری در مسیر فریمان- مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: با همت شرکت اتوبوسرانی مشهد ۴۰ اتوبوس به‌منظور انتقال مسافران به مشهد اعزام شدند. محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه مسافران قطار یخ‌زده مشهد-تهران که در ایستگاه تربت‌حیدریه متوقف شده بودند با اتوبوس به مشهد بازگردانده شدند به همشهری می‌گوید: مسافران که ۳۵۰ نفر بودند به نمازخانه ایستگاه راه‌آهن هدایت و صبح جمعه با اتوبوس به مرور به مشهد بازگردانده شدند. همچنین بنابر اعلام مصطفی نصیری، مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی، مسافران قطار قم- مشهد که در ایستگاه فریمان متوقف شده بود، با لکوموتیو اعزامی و لکوموتیو اصلی به مشهد اعزام شدند.

امدادرسانی به ۱۲ هزار نفر در 23استان

طی چند روز گذشته، سراسر کشور شاهد بارش برف و باران بود، اما ۲۳ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و یزد به خدمات امدادی نیازمند شدند. سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام این خبر از امدادرسانی به بیشتر از ۱۲ هزار نفر متاثر از سوانح جوی اطلاع می‌دهد و می‌گوید: ۳۵۷ تیم شامل ۱۲۵۴ امدادگر و نجاتگر هلال احمر در این زمان در ۲۲۵ منطقه شامل ۱۱۷ محور، ۱۷ شهر، ۸۵ روستا و ۱۶منطقه عشایرنشین به امدادرسانی پرداختند.  صادق محمودی با بیان اینکه امدادگران ۲۱۸۳ نفر را اسکان اضطراری و ۳۳ مصدوم را به مراکز درمانی انتقال دادند، می‌افزاید: ۳۱ فرد گرفتار‌در برف و کولاک و سیلاب نیز با تلاش امدادگران به منطقه امن منتقل شدند، اما متأسفانه ۲ نفر در سیل فسا (فارس) و ریزش آوار بر اثر بارش شدید باران در منوجان (کرمان) جان خود را از دست دادند.  امدادگران این جمعیت همچنین ۷۳۹ خودرو را هم در جاده‌های برف گرفته رهاسازی و آب‌گرفتگی ۵۹ واحد مسکونی  را تخلیه کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید