• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182631
+
-

تصمیمات و اثرات

چهره روز
تصمیمات و اثرات

2 هفته از انتصاب محمدرضا فرزین به ریاست بانک مرکزی می‌گذرد و بازارها به اثرات تصمیمات و اقدامات او چشم دوخته‌اند. نخستین تصمیم او، چهارمیخ کردن دلار نیما روی نرخ 28هزار و 500تومان بود که به ریزش سنگین بورس در نخستین جلسه معاملاتی بعد از رئیس‌کلی فرزین منجر شد و ضمن خوشحال کردن واردکنندگان، فعالان حوزه تولید و صادرات را شوکه کرد.
بعدازاین تصمیم که به‌نوعی احیای‌ ارز ترجیحی و یادآور اعلام نرخ 4200تومان برای دلار در دولت قبل بود، رئیس‌کل بانک مرکزی به همراه معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عازم قطر شد و همین مسئله به تخلیه موقتی هیجانات بازار ارز و طلا انجامید چراکه این بار، اقدام رئیس‌کل بانک مرکزی برخلاف تصمیم تثبیت نرخ ارز می‌توانست منجر به گشایش ارزی برای کشور شود. در گام سوم نیز، فرزین در صدر یک هیأت بانکی عازم امارات شد که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اثرگذاری بر بازار ارز ایران محسوب می‌شود و همکاری صرافی‌های ایرانی مقیم در این کشور و صرافی‌ها و بانک‌های اماراتی می‌تواند معادلات بازار ارز را تغییر دهد و چه‌بسا طلسم 40هزار تومانی دلار را بشکند.
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در جریان سفر به امارات متحده عربی، با منصور بن زاید آل نهیان، معاون نخست‌وزیر و وزیر دیوان ریاست امارات دیدار کرده و در این دیدار همکاری‌های ایران و امارات و توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و بانکی 2‌کشور و به‌خصوص راه‌های تقویت در زمینه مالی و بانکی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید