• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182550
+
-

142دستگاه اتوبوس تازه‌نفس معطل پلاک‌گذاری

مدیران شهری از رفع اشکالات مجوز ون‌تاکسی‌ها و اتوبوس‌های جدید تهران برای دریافت پلاک‌ خبر می‌دهند

گزارش2
142دستگاه اتوبوس تازه‌نفس معطل پلاک‌گذاری

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

پس از 12سال وقفه قرار است به مرور 2هزار دستگاه اتوبوس از 2خودروساز داخلی در مدت ۱۴‌ماه خریداری شده و به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شوند. تاکنون چندین دستگاه اتوبوس از طریق حمایت دولت به شهرداری تحویل داده شده است. اما هنوز اثری از تردد آنها در خیابان‌های تهران دیده نمی‌شود. بنا بر اعلام معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، از تعداد اتوبوس‌های دریافتی، تا‌کنون ۱۷۵دستگاه پلاک شده‌اند و از 1100 اتوبوس سهم دولت و وزارت کشور هم تا‌کنون ۱۴۲دستگاه تحویل گرفته شده که هنوز مجوز پلاک‌گذاری آنها صادر نشده است. در این رابطه نرجس سلیمانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: «زمان پلاک‌گذاری یکصد اتوبوس طولانی شده و در شرایطی که آلودگی هوا یکی از معضلات است، توسعه حمل‌ونقل می‌تواند در کاهش این آلودگی اثرگذار باشد.»

 از نقص فنی تا مباحث مالی
در این مدت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین رسانه‌ها پیگیر طولانی شدن روند پلاک‌گذاری و ورود اتوبوس و ون‌ها و در مجموع وسایل حمل‌ونقل عمومی جدید پایتخت هستند. در این رابطه دلایل و اظهارنظرهای زیاد و بعضا متفاوتی وجود دارد. درباره ون‌تاکسی‌‌ها گفته می‌شود فرایند واگذاری ون‌ها به رانندگان متقاضی درحال انجام و طی شدن است. در بحث اتوبوس‌ها نیز 2موضوع مطرح است که یک مورد به بحث ایراد‌های فنی گرفته شده به اتوبوس‌ها بر‌می‌گردد که باید مرتفع شود و همچنین لزوم پرداخت هزینه پلاک‌گذاری اتوبوس‌ها از سوی شهرداری تهران به پلیس راهور که گویا دوطرف بر سر این موضوع اختلاف‌نظرهایی دارند.

 در انتظار تعامل شهرداری و راهور
یکی از اعضای شورای شهر تهران، راه‌حل رفع مشکل را در رایزنی شهرداری با پلیس راهور به‌خاطر شرایط موجود می‌داند. علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از مسئولان راهنمایی و رانندگی و شهرداری می‌خواهد تا برای شماره‌گذاری خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی، اتوبوس و ون اقدام کنند. قائمی می‌گوید: «شماره‌گذاری هزینه‌بردار است. شهرداری تهران باید با مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی در این رابطه صحبت کند و حتماً توافقی صورت بگیرد. از مسئولان شهرداری می‌خواهم تا با تعامل با راهور به این موضوع سرعت ببخشند تا هرچه زودتر بخشی از مشکلات مردم در این حوزه برطرف شود.»

 ایراد اگزوزی رفع شد
175دستگاه اتوبوس امسال به‌صورت ملکی خریداری و پلاک شده و در حال فعالیت هستند، اما 142دستگاه اتوبوس که 80درصد قیمت خرید آنها را وزارت کشور پرداخت کرده و به شهرداری تهران تحویل داده شده، هنوز مجوز پلاک دریافت نکرده‌اند و در پارکینگ شهرداری قرار دارند. با این حال، از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری خبر می‌رسد که مشکلات مربوط به سازمان استاندارد هم مرتفع شده است؛ چراکه گویا پیش‌تر ایرادی درمورد سیستم اگزوز اتوبوس‌ها گرفته شده بود که حل شده و مشکلی برای پلاک شدن آنها وجود ندارد. از سوی دیگر 10دستگاه اتوبوس عقاب‌افشان نیز خریداری شده که مجوز پلاک ندارند و مقرر شده این مجوز به‌زودی صادر شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید