• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182515
+
-

زنان ایرانی توسعه یافته و رو به پیشرفت

یادداشت
زنان ایرانی توسعه یافته و رو به پیشرفت

انسیه خزعلی؛ معاون امور زنان و خانواده  رئیس‌جمهور

یکی از درخواست‌هایی که خانم‌ها همواره از معاونت امور زنان داشتند این بود که در روز زن خدمت رهبر معظم انقلاب بروند و دیدگاه‌ها، مطالبات و مسائل خود را به شکل رودررو با ایشان مطرح کنند. ازاین‌رو، سال گذشته مسئله دیدار زنان در روز زن با رهبر انقلاب را درخواست کردیم. با توجه به اینکه 30سال است در روز میلاد حضرت زهرا(س)، مداحان اشعار خود را می‌خوانند و رهبر معظم انقلاب در این روز فضای صمیمی با شعرا دارند، از این‌رو قرار بر این شد که قبل از روز زن یا بعد از آن این دیدار انجام شود که خوشبختانه قبل از روز زن انجام شد. در این دیدار، تعدادی از خانم‌ها مسائل خود را مطرح کردند و مسائلی را که لازم بود بیان شود، به محضر ایشان ارائه دادند. رهبری نیز مطالبات مطرح شده را با حوصله شنیدند و برای برخی موارد نیز راهکار ارائه دادند و برخی موارد را که حتی مطرح نشده، طرح کردند و خواهان توجه مسئولان و زنان به آن شدند. مهم‌ترین مطالبه‌ای که در این دیدار مطرح شد، مسئله خشونت علیه زنان بود که تأکید فرمودند که در جامعه و خانه نباید زنان مورد خشونت قرار بگیرند و خواهان وضع قوانینی جدی برای مقابله با این پدیده شدند. علاوه بر این، ایشان به یکی دیگر از دغدغه‌های زنان در مورد افزایش نقش‌های مدیریتی در اداره امور کشور اشاره کردند و با صراحت بر اهمیت واگذاری پست‌های مدیریتی و مناصبی که زنان بتوانند در کنار نقش همسری خود به خوبی آنها را اجرا کنند، تأکید کردند و خواهان چاره‌جویی برای واگذاری مناصب مدیریتی بیشتر به زنان شدند.
ایشان در این دیدار، به مسئله حجاب نیز اشاره کردند و بیان داشتند ضمن آنکه حجاب واجب است باید توجه شود که نباید کسانی که ضعف در حجاب دارند متهم شوند از دین خارجند و با این کار تقابل با دین ایجاد کنند. ایشان اشاره کردند که نظام سرمایه‌داری غرب و اهدافی که از ترویج بی‌حجابی و بی‌بند و باری و سوء‌استفاده از زن دنبال می‌کند با نگاه مردسالار انجام می‌شود و هدفی جز به استثمار کشاندن زنان ندارد.
به این دلیل، رهبر انقلاب خواهان آن شدند که قوانین حمایتی بیشتری در حوزه زنان تصویب شود و به مرحله اجرا در ‌آید. در این راستا، یکی از لوایح حمایتی از زنان که 10سال قبل از سوی رهبر انقلاب مطرح شد و در آن، مسئله خشونت علیه زنان مورد توجه قرار گرفته بود پس از رفت و برگشت‌های بسیار زیاد بین مجلس و شورای نگهبان در مرحله تصویب نهایی قرار دارد و امیداریم با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌زودی شاهد تصویب نهایی آن در مجلس باشیم.
گرچه نیازمند حمایت بیشتری از زنان برای بالندگی آنان هستیم، اما با وجود این، آمارها نشان می‌دهد زنان ایرانی در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت بسیاری در اغلب شاخص‌های توسعه‌ای در این حوزه داشته‌اند. آمارها در این حوزه روشن است و تغییر بدیهی است. وضع زنان در سواد از قبل و بعد انقلاب از 35درصد به 95درصد در زمان حال رسیده است. 60درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها در اختیار دختران است و تعداد اعضای هیأت علمی از 2درصد به 35درصد براساس نوع دانشگاه رسیده است. سازمان‌های مردم نهاد نیز که قبل از انقلاب تنها 5سازمان وابسته به خاندان سطنتی بود اکنون به 2700سمن و سازمان مردم‌نهاد خاص زنان رسیده است.
در حوزه فرهنگی نیز قبل از انقلاب 10نویسنده زن فعال بودند که این تعداد اکنون به 4هزار نویسنده افزایش یافته است که برخی از آثار تولیدی آنان خاص و منحصربه‌فرد است که از سوی 800ناشر زن در حال انتشار است. از سوی دیگر، یکی از عرصه‌های نشان‌دهنده پیشرفت، آموزش و بهداشت است. امید به زندگی زنان قبل انقلاب 54سال بود و اکنون به 78سال رسیده است که از مردان بالاتر است. در تساوی جنسیتی در حوزه آموزش نیز، ایران رتبه نخست را دارد. در اختراعات و ابداعات ذکر این موضوع حائز اهمیت است که 2تن از زنان ایرانی در تولید واکسن کرونا نقش مستقیمی داشته‌اند که این افتخاری برای کشور و محققان آن است.
با وجود این موفقیت‌ها، متأسفانه هجمه رسانه‌ای و برنامه هدفمندی وجود دارد که موفقیت‌های زنان ایرانی و رشد آنان نادیده گرفته شود. در هفته‌های اخیر دیداری با برخی سفرای کشورهای اروپایی داشتم و به آنان گفتم واقعیت‌های ایران موضوعی غیر از آن چیزی است که در رسانه‌ها بیان می‌شود. به یکی از این سفرا گفتم که 90درصد اغتشاشگران مردان بودند و 10درصد زن بودند. چگونه است که 15دختر در این حوادث کشته شده‌اند؟ چطور این برای شما جای سؤال نیست که وقتی مردان جلو بودند چرا دختران کشته شده‌اند. بسیاری از افراد از خارج می‌آیند و با زنان ما حرف می‌زنند، موفقیت زنان ما را باور نمی‌کنند و می‌گویند چیزی که شنیدیم با چیزی که می‌بینیم تفاوت اساسی دارد و غیرقابل باور است.
بر این باور هستیم که جایگاه زنان ایران در قیاس با زنان غرب در جایگاه والایی قرار دارد و فرهنگ آنان توانسته است با وجود همه سنگ‌اندازی‌های انجام شده از سوی غرب مسیر رشد خود را به‌درستی بپیماید و هر روز موفق‌تر از قبل باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید