• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 19 دی 1401
کد مطلب : 182335
+
-

پایان 29سال فرار قاتلی که مرده بود

جنایی
پایان 29سال فرار قاتلی که مرده بود

مردی که 29سال قبل به‌دلیل چشم در چشم شدن با جوان دیگری او را با ضربه چاقو به قتل رسانده و بعد از آن فراری شده و با مدارک جعلی وانمود کرده بود که فوت شده سرانجام پس از سال‌ها زندگی مخفیانه دستگیر شد.
به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از شامگاه 24فروردین سال 1372در اصفهان آغاز شد. آن شب یکی از شهروندان در تماس با پلیس اعلام کرد که در جریان درگیری بین دو پسر جوان در خیابان بزرگمهر یکی از آنها به قتل رسیده است. به‌دنبال این تماس مأموران اداره تجسس کلانتری 14 و تشخیص هویت خود را به محل حادثه رساندند و تحقیقات در این‌باره آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که مقتول جوانی 23ساله است که پس از درگیری با جوان دیگری بر اثر اصابت ضربات چاقو به قتل رسیده و متهم به قتل نیز بدون آنکه ردی از خود به جا گذاشته باشد گریخته است. چند روز بعد مأموران به نخستین سرنخ از متهم دست یافتند و موفق شدند هویت او را شناسایی کنند اما همچنان معلوم نبود او پس از قتل کجا گریخته و پنهان شده است. مدتی از گشوده‌شدن این پرونده و آغاز تحقیقات می‌گذشت که به پلیس خبر رسید که فردی با مشخصات قاتل تحت تعقیب فوت شده و حتی مشخصات او در سامانه ثبت احوال به‌عنوان متوفی ثبت شده است. با وجود این باید پرونده با صدور قرار موقوفی تعقیب بسته می‌شد اما کارآگاهان پلیس درباره فوت متهم تردید داشتند و احتمال می‌دادند که ممکن است او برای فرار از دست پلیس و مجازات دست به جعل سند زده است. به همین دلیل پرونده همچنان باز ماند و تحقیقات در این‌باره ادامه پیدا کرد.
با وجود گذشت سال‌ها از وقوع قتل در خیابان بزرگمهر اصفهان و در شرایطی که سرنخ قابل اعتنایی از قاتل فراری وجود نداشت اما مأموران پلیس همچنان به‌دنبال ردی از متهم بودند تا گره این پرونده پس از سال‌ها باز شود.
چند روز قبل در شرایطی که حدود 29سال از وقوع قتل می‌گذشت کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی اصفهان به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد متهم زنده است و به‌طور مخفیانه در یکی از استان‌های جنوبی کشور زندگی می‌کند. این شواهد حاکی از آن بود که متهم پس از قتل و در شرایطی که با مدارک جعلی وانمود کرده بود که فوت شده به این استان رفته و در آنجا با هویتی جعلی به زندگی عادی خودش ادامه می‌دهد. آنطور که پلیس پی برده بود او جوشکاری می‌کرد و هیچ‌کس در آنجا از قتلی که او 29سال قبل مرتکب شده بود اطلاعی نداشت. در چنین شرایطی بود که مأموران با اخذ نیابت قضایی راهی آنجا شدند و متهم را که فکرش را هم نمی‌کرد پس از گذشت این همه سال پلیس همچنان در تعقیبش باشد را دستگیر و به اصفهان منتقل کردند.
متهم به قتل وقتی تحت بازجویی قرار گرفت به قتل اعتراف کرد و درباره آنچه در شب جنایت اتفاق افتاده بود گفت: شب حادثه در خیابان بزرگمهر با دوستم مشغول قدم‌زدن بودم که متوجه شدم جوانی بی‌جهت به ما خیره شده است. من به سمت او رفتم و بی‌جهت با او درگیری لفظی پیدا کردم و کار ما به فحش و ناسزا کشید. در این بین من چاقویی که همیشه همراهم بود را درآورده و چند ضربه به پهلو و سینه او زدم. مرد جوان روی زمین افتاده بود و خون زیادی هم از او می‌رفت، حسابی ترسیده بودم. قصد کشتن او را نداشتم و فقط می‌خواستم به او گوشمالی بدهم، اما نمی‌دانم چرا کار به اینجا کشیده شد. دوستم که این صحنه را دید گفت: بیا زود از اینجا برویم چند نفری که آن حوالی بودند مسافتی را به‌دنبالمان آمدند، اما ما توانستیم از دستشان فرار کنیم.
متهم در ادامه گفت: ‌همان شب وسایلم را جمع کرده و به یکی از استان‌های جنوبی رفتم و بعد هم با همکاری یکی از دوستانم اسمم به‌عنوان فرد فوت‌شده در سامانه ثبت احوال ثبت شد و در تمام این سال‌ها با هویت جعلی زندگی جدیدی را برای خودم درست کرده بودم و فکر نمی‌کردم که روزی توسط پلیس شناسایی شوم تا اینکه بالاخره بعد از 29سال کارآگاهان پلیس به سراغم آمدند و دستگیرم کردند.
سرهنگ حسین ترکیان، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان در این‌باره گفت‌: با هوشمندی کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان این پرونده قتل بالاخره بعد از سال‌ها رازگشایی شد. پس از اینکه متهم به صراحت به قتل جوان 23ساله در سال1372 اعتراف کرد برای انجام اقدامات قانونی و رسیدگی به جرم خود تحویل مرجع قضایی شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید